چالش ناگهانی دهه شصتی ها برای معاون اول

کدخبر: ۲۰۳۴۳۹
شرق، علی ایوبی: پخش قسمتی ناقص از سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهوری در همایش «روز جهانی آینده» با واکنش اسحاق جهانگیری مواجه شد. او در این مراسم که پنجشنبه برگزار شده بود، از مشکلات پیش‌آمده برای نسل دهه شصت سخن گفت اما در فیلم تقطیع‌شده که خبرگزاری فارس آن را با عنوان «جهانگیری: دهه‌شصتی‌ها هر کجا پا می‌گذارند، مشکل ایجاد می‌کنند» در فضای مجازی منتشر کرد، این‌گونه نشان داده می‌شد که اسحاق جهانگیری همه تقصیرها را به گردن دهه‌شصتی‌ها انداخته است.
چالش ناگهانی دهه شصتی ها برای معاون اول

بر همین اساس، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر، این‌گونه نوشت: «‌همه‌ ‎دهه‌‌شصتی‌ها را مثل فرزندانم که دهه‌شصتی هستند، دوست دارم. جمله‌ای که از من منتشر شد، تقطیع‌شده بود. عرضم این بود: اینکه دهه‌ی‌شصتی‌ها با ورود به هر مرحله از زندگی‌شان با مشکلات زیادی مواجه شدند، ناشی از آینده‌نگر‌نبودن مسئولان بود». نکته جالب اینکه خبرگزای تسنیم، روز گذشته با انتشار این توییت در کانال خود، آن را عقب‌نشینی جهانگیری از اظهاراتش درباره متولدین دهه ۶۰ دانست! محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که خود نیز متولد دهه شصت است، در توییتی به دفاع از معاون اول رئیس‌جمهوری پرداخت و این‌گونه نوشت: «‌با شناختی که از دکتر جهانگیری @Eshaq_jahangiri‌ ‎‪ دارم می‌گویم: مشکلات جوانان همیشه از مهم‌ترین دغدغه‌های معاون اول رئیس‌جمهور بوده. ایشان از سیاست‌هایی سخن به‌میان‌آورده که متولدان ‌‫#دهه_شصت‌ را در هر مقطعی دچار مشکل کرده؛ اسیر تحریف‌های خواسته یا ناخواسته نشویم».

فرزندان دهه‌شصتی جهانگیری

اسحاق جهانگیری در اواخر دهه پنجاه ازدواج کرده و چهار فرزند دارد. او دو دختر دارد که فوق‌لیسانس و لیسانس دارند و هر دو ازدواج کرده‌اند. جهانگیری یک بار هم پدربزرگ شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری، دو پسر هم دارد که پسر بزرگ او دکترا دارد. دی‌ماه امسال بود که عکسی از اسحاق جهانگیری در فضای مجازی منتشر شد که در حال تراشیدن موهای پسرش، حسین، قبل از اعزام به خدمت سربازی بود. او یک پسر دانش‌آموز هم دارد که عکس او در کنار پدر در مراسم راهپیمایی 22 بهمن، منتشر شده است.

توضیحات دفتر معاون اول

دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری هم درباره فیلم تقطیع‌شده از سخنرانی اسحاق جهانگیری، توضیحی منتشر کرد که در آن آمده است: «به‌دنبال اقدام غیر‌اخلاقی یک رسانه در انتشار کلیپی ناقص از سخنرانی معاون اول محترم رئیس‌جمهور در مورد مشکلات ناشی از سیاست‌های معطوف به رشد بالای جمعیت در دهه‌شصت در کشور و فضاسازی‌ها و با‌ز‌نشر آن در فضای مجازی، توضیحات زیر را به اطلاع عموم ملت بزرگ و هوشمند ایران می‌رساند:

١- این سخنرانی روز پنج شنبه مورخ10/12/96 در جمع تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران و پژوهشگران و به مناسبت روز جهانی آینده در فرهنگستان علوم ایراد شده است.

٢- جناب آقای دکتر جهانگیری در بخشی از سخنرانی خود در این جلسه، از منظر آسیب‌شناسی برخی از ابرچالش‌های فراروی کشور نظیر آب، محیط‌زیست، جمعیت، مؤسسات مالی که ناشی از عدم‌سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مناسب و بلند‌مدت در گذشته بوده و امروز به مشکلات بغرنج و پیچیده‌ای تبدیل شده است، اشاره داشتند که یکی از مسائل نظیر جمعیت، اگر هم‌زمان به رشد و پیامدهای افزایش جمعیت در آینده پرداخته نشود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌های متناسب با آن رشد انجام نشود، با مشکلات روبه‌رو خواهیم شد. همان‌طوری که متولدین دهه شصت با بالاترین نرخ رشد جمعیت در آن دوره در تمامی مراحل تحصیلی و شغلی همواره با مشکلات متعددی از جمله کمبود مدرسه و کلاس درس با وجود چند‌شیفته‌شدن مدارس مختلف و کمبود شغل مناسب مواجه بوده‌اند و اگر ضعف آینده‌نگری برطرف نشود در آینده و در دوره سالمندی نیز با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد.

٣- معاون اول محترم رئیس‌جمهور بارها و در مناسبت‌های مختلف نسبت به برخی از اقدامات غیرکارشناسی امروز نیز که می تواند در آینده موجب بروز مشکلات برای کشور شود، هشدار داده‌اند.

٤- به رغم فضاسازی و برخوردهای غیرمسئولانه با این سخنان خیرخواهانه، معاون اول محترم رئیس‌جمهور همواره بر ضرورت اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی همراه با آینده‌نگری در مواجهه با مسائل جاری کشور تأکید داشته و معتقدند که دهه‌شصتی‌های عزیز بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و ظرفیت بالقوه کشور برای رسیدن به توسعه موزون و پایدار هستند. ضمن آنکه به فضل الهی و به همت جوانان خوش‌فکر و تحصیل‌کرده دهه شصت که با‌وجود مشکلات فراوان و کمبودهایی که خود هیچ‌نقشی در ایجاد آنها نداشته و همیشه بار مشکلات ناشی از سیاست‌های روزمره و مقطعی و عدم آینده‌نگری مسئولان را بیش از دیگران بر دوش کشیده‌اند، آینده ایران عزیز روشن و پر از امید است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید