مقابله با مداخله واشنگتن در آمریکای لاتین، محور نشست آلبا

کدخبر: ۲۰۳۶۹۲
اجلاس رهبران گروه ائتلاف بولیواریایی برای مردم آمریکای ما ( آلبا) روز گذشته (دوشنبه) در کاراکاس در حالی آغاز شد که شرکت کنندگان در مورد مسئله تجارت منطقه ای و همچنین مداخله آمریکا در امور داخلی آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا تبادل نظر کردند.

به گزارش شبکه تله سور، رهبران کشورهای امریکای لاتین و حوزه کارائیب در این نشست از اقدامات آمریکا علیه استقلال ونزوئلا انتقاد کردند.

نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در این نشست با تمجید ار هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید این کشور در مورد انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: در روز 20 مه ( 30 اردیبهشت) ما انتخابات خواهیم داشت و از میان صلح و خشونت یا دمکراسی و کودتا یکی را انتخاب می کنیم.

رئیس جمهوری ونزوئلا در ادامه خواستار نشست های بیشتر اعضای آلبا با هدف رسیدگی به مسائل کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب شد.

وی افزود: لازم است گروه آلبا بارها نشست برگزار کند تا به ما اجازه داده شود بر چالش های سیاسی و اقتصادی مردم این منطقه غلبه کنیم.

در این اجلاس، رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا نیز طی سخنرانی تصریح کرد، تهدیدها علیه ونزوئلا صلح کل منطقه را تهدید می کند. وی افزود: از سال 1999 زمانی که چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا شد، آمریکایی ها متوسل به روش های جنگی غیرمتعارف با هدف فرمانبردار کردن کشوری شدند که ثروت طبیعی هنگفتی دارد.

وی تاکید کرد که فقط مردم ونزوئلا می توانند هر مشکلی را که کشورشان با آن دست و پنجه نرم می کند، حل و فصل کنند.

دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه نیز در اظهاراتی ضمن انتقاد از سیاست های واشنگتن در منطقه آمریکای لاتین عنوان کرد که کاخ سفید همواره تلاش می کند از هم پاشیدگی و اختلافات را در آمریکای لاتین ایجاد کند.

همچنین اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی در این اجلاس از رهبران آمریکای لاتین خواست تا اتحاد در این منطقه را تقویت کنند.

وی افزود: نمی توانم باور کنم که برخی ازروسای جمهور امریکای لاتین به ابزاری برای امپراطوری امریکا تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، 'اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا)ˈ، در تاریخ 14 دسامبر سال 2004 با توافق هوگو چاوز رئیس جمهوری وقت ونزوئلا و «فیدل کاسترو» رئیس جمهوری سابق کوبا و به منظور مقابله با استیلای ایالات متحده و منطقه تجارت آزاد آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا تشکیل شد. سپس، در سال 2006 بولیوی، 2007 نیکاراگوئه و در سال 2008 هندوراس به این گروه پیوستند.

آلبا اکنون علاوه بر ونزوئلا ، کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه و هندوراس، کشورهای اکوادور، دومنیکا، آنتیگوا و باربودا و سان ویسنته و لاس گرانادیناس را در عضویت دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید