وخامت شرایط جاسوس دوجانبه روس پس از آلوده شدن به یک ماده ناشناخته

کدخبر: ۲۰۳۶۹۵
یک جاسوس پیشین روس پس از تماس با ماده‌ای ناشناخته، به بیمارستانی در جنوب انگلیس منتقل شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک جاسوس دوجانبه سابق روس روز سه‌شنبه به دلیل قرار گرفتن در معرض یک ماده ناشناس در جنوب این کشور، در بیمارستان بستری شد. شرایط این فرد وخیم است.

«سرگئی اسکریپال» که قبلاً سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش جی‌آریو روسیه بود در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. اما این جاسوس 66 ساله به همراه زن 33 ساله‌ای که آشنای او بوده روی نیمکتی در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. پلیس اعلام کرده این دو شخص در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند و هر دو تحت مراقبت شدید هستند.

با اینکه مقامات انگلیس اعلام کرده‌اند هیچ خطری مردم را تهدید نمی‌کند، پلیس این مرکز خرید و یک رستوران را مهر و موم کرده حتی برخی از نیروهای پلیس نیز لباس‌های مخصوص مواد شیمیایی زرد رنگی را بر تن کرده‌اند. پلیس انگلیس نام قربانیان را اعلام نکرد ولی برخی منابع مطلع در مصاحبه با رویترز گفتند مردی که به شدت بیمار است، اسکریپال است.

روابط انگلیس و روسیه پس از کشته شدن «آلکساندر لیتوینینکو» افسر اطلاعاتی سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه در اثر آلودگی به عنصر رادیواکتیو پولونیوم با جرم اتمی ۲۱۰، تیره شده است.

این افسر 43 ساله 6 سال پس از اینکه به انگلیس فرار کرده بود در هتلی در لندن پس از نوشیدن یک فنجان چای سبز که آلوده به عنصر کمیاب رادیواکتیو پولونیوم با جرم اتمی ۲۱۰ بود، کشته شد. زمان زیادی طول کشید تا پزشکان انگلیسی به دلیل مرگ این افسر پی ببرند.

سرویس امنیتی فدرال روسیه در سال 2004 اسکریپال را به اتهام فاش کردن چندین جاسوس روس به اداره اطلاعات انگلیس بازداشت کرد. اسکریپال اعتراف کرد در مقابل خیانت به جاسوسان روس، پول دریافت کرده است و در سال 2006 به 13 سال حبس محکوم شد. اما «دمیتری مدودف» رئیس‌جمهور وقت روسیه در سال 2010 اسکریپال را عفو کرد و او را با 10 جاسوس روس که در آمریکا بازداشت شده بودند، مبادله کرد.

مبادله این جاسوس‌ها که از پایان جنگ سرد بزرگترین مبادله بوده است در فرودگاهی در وین صورت گرفت. در آن زمان دو جت آمریکایی و روسی در کنار یکدیگر پارک کرده بودند تا مبادله افراد مذکور صورت گرفت.

از جاسوسانی که به روسیه بازگشتند به عنوان قهرمان استقبال شد و «ولادیمیر پوتین» که مامور سابق کا‌گ‌ب بود سرود ملی کشورشان را به همراه آنها خواند. گفته می‌شود اسکریپال صدمه بزرگی به شبکه‌های جاسوسی روسیه در انگلیس و اروپا زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید