حمله دوباره معاون ترامپ به برجام در کنفرانس آیپک

کدخبر: ۲۰۳۷۸۵
معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه «آیپک» مجددا از تهدید خروج از برجام سخن به میان آورد و گفت اگر توافق هسته‌ای طی ماه‌های جاری اصلاح نشود، دولت آمریکا فورا از برجام خارج خواهد شد. مایک پنس همچنین در این سخنرانی گفت که ایران درصدد احیای یک امپراتوری در منطقه است. همزمان با این اظهارات، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت که در دیدارش با رئیس‌جمهوری آمریکا بیشتر از موضوع فلسطینیان درباره ایران گفت‌وگو کرده است.
حمله دوباره معاون ترامپ به برجام در کنفرانس آیپک

به گزارش اقتصادنیوز ، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در دومین روز از کنفرانس سالانه «آیپک» (کمیته روابط‌عمومی آمریکا و اسرائیل) که آن را «بانفوذترین» لابی اسرائیل در واشنگتن خواند، مدعی شد: «ترامپ وعده داد با ایران که حامی تروریسم است، مقابله کند و چندی پیش با بیان اینکه بار دیگر توافق هسته‌ای منعقده با ایران (برجام) را تایید نمی‌کند، این امر را محقق کرد.»

پنس درخصوص توافق هسته‌ای ایران (۲۰۱۵) ادعا کرد: «توافق هسته‌ای فاجعه‌آمیز ایران که دولت قبلی آمریکا آن را امضا کرد، مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نشد؛ بلکه تنها زمان آن را به تعویق انداخت. حال اگر توافق هسته‌ای ایران طی ماه‌های جاری اصلاح نشود، دولت آمریکا فورا از برجام خارج خواهد شد.»

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «ترامپ تحریم‌ها را لغو کرد تا به قانون‌گذاران و متحدان ما زمان بدهد. اما اشتباه نکنید، این شانس آخر بود. اگر توافق ایران طی ماه‌های جاری اصلاح نشود، دولت آمریکا به سرعت از آن خارج خواهد شد.» پنس همچنین افزود که آمریکا هرگز به ایران اجازه نمی‌دهد به سلاح هسته‌ای دست یابد. رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر دی ماه، پس از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و همزمان با تحریم ۱۴ فرد و نهاد جدید، ۴ شرط برای امضای هر قانونی که کنگره در رابطه با برجام وضع می‌کند، تعیین کرد.

ترامپ در این بیانیه تاکید کرد که هر قانونی در این زمینه باید دارای این ۴ شرط باشد: «باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد، تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک نخواهد شد، مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا به‌صورت خودکار بازگردند و چهارم باید صریحا موشک‌های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته‌ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم‌های شدید قرار دهد.»

امپراتوری ایران

پنس در ادامه اظهارات خود در نشست آیپک درباره موشک‌های ایران و نفوذ منطقه‌ای آن تاکید کرد: «اجازه نمی‌دهیم شکست داعش به پیروزی برای ایران تبدیل شود. ایران امیدوار است بتواند امپراتوری قدرتمند فارس‌ها را مجددا احیا کند. ایران می‌خواهد گذرگاه نفوذی از عراق و سوریه به لبنان ایجاد کند تا راهی غیرقابل شکست برای صدور ارتش ایدئولوژیک خود داشته باشد.»

این مقام آمریکایی با ادعای اینکه ایران از گروه‌هایی حمایت می‌کند که در نزدیکی رژیم صهیونیستی، به «موشک‌پراکنی» به سمت آن اقدام می‌کنند، مدعی شد: «اقدامات تحریک‌آمیز ایران، بدون عواقب باقی نمی‌ماند.»

اظهارنظری که پیش‌تر و به کرات از سوی هنری کیسینجر، استراتژیست کهنه‌کار و وزیر خارجه سابق آمریکا تکرار شده و نشان می‌دهد که این مساله یک خط فکری در نزد آمریکایی‌ها است. هنری کیسینجر، اوایل بهمن ماه طی سخنانی در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای این کشور، ایران را به تلاش برای احیای امپراتوری گذشته‌اش متهم کرد. کیسینجر ابتدا به نقش تاریخی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: «ایران کشوری است که در عین پذیرش اسلام، هویت و زبان خود را حفظ کرده‌ است.»

کیسینجر مدعی شد مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و گسترش تسلیحات اتمی چالشی فوری در خاورمیانه است. او با طرح این پرسش که «ما داعش را با موفقیت شکست دادیم، اما سوال این است که پس از این چه روی خواهد داد»، مدعی شد:« من نگران آن هستم که اکنون در دوران پساداعش، نیروهای ایرانی و روسی در منطقه غالب شوند و شاهد افزایش نفوذ آنها از تهران تا بیروت باشیم که این روند با تضعیف ساختار منطقه یک چالش بلندمدت ایجاد می‌کند.»

در مقابل، اما استفان والت، نظریه‌پرداز و استاد دانشگاه در یادداشتی در نشریه فارن پالیسی تفکر سیاستمداران آمریکا درباره تبدیل شدن ایران به یک قدرت مسلط منطقه‌ای را نقد کرده و آن را ناشی از سرگردانی گفتمان سیاست خارجی آمریکا دانسته تا وضعیت فعلی ایران. والت در بیان استدلال خود گفت: «گفته‌های کیسینجر و مکس بوت مبنی بر ایجاد «امپراتوری ایران» بی‌اساس و خنده‌دار است. در حال حاضر «قدرت سخت» ایران کفافِ تسلط و نفوذ بر کشورهای وسیعِ پرشمار و پراکنده خاورمیانه را نمی‌دهد. کنترل و تسلط ایران بر منطقه بیشتر از کنترل و تسلط آمریکا نیست. شیعه بودن اکثریت مردم ایران و بحث‌های ملیتی عرب- فارس باعث شده کار ایران در نفوذ بر کشورهای سنی عرب سخت‌تر شود.»

ایران موضوع اصلی دیدار نتانیاهو و ترامپ

همزمان با اظهارات معاون اول ترامپ، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت که در دیدارش با رئیس‌جمهوری آمریکا بیشتر از موضوع فلسطینیان درباره ایران گفت‌وگو کرده است. به نوشته روزنامه ‌هاآرتص، بنیامین نتانیاهو که برای شرکت در نشست سالانه آیپک به واشنگتن سفر کرده است، پس از دیدارش با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ایران موضوع اصلی گفت‌وگوهای وی با ترامپ بوده است. او تصریح کرد: من و ترامپ تنها ۱۵ دقیقه درباره فلسطینی‌ها گفت‌وگو کردیم.

موضوع دیگری که درباره آن حرف زدیم، ایران، ایران و ایران بود.» نتانیاهو ادامه داد: رئیس‌جمهوری آمریکا طی ۶۰‌ روز آینده باید یک تصمیم مهم دیگر درباره توافق هسته‌ای با ایران بگیرد. من فکر می‌کنم که وی تمایل زیادی به ارزیابی‌های من نشان داده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد: ایران همه جا درحال تجاوزگری است. ما باید جلوی این کشور را که شعار علیه اسرائیل و آمریکا سر می‌دهد، بگیریم. ایران باید متوقف شود. او در اظهارات واهی خود خطاب به دونالد ترامپ مدعی شد: اگر بخواهم بگویم بزرگ‌ترین چالش پیش روی هر دوی ما و همسایگان عرب‌مان چیست، این چالش می‌تواند در یک لغت خلاصه بشود: ایران.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید