سفر ولیعهد سعودی به انگلیس و ناکامی وی در جلب رضایت افکار عمومی

کدخبر: ۲۰۴۱۲۸
شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی به بررسی ابعاد سفر محمد بن سلمان به انگلیس و ناکامی وی در جلب رضایت افکار عمومی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره در گفتگو با «بیل لو» نویسنده و روزنامه نگار و کارشناس مسائل خاورمیانه از لندن به بررسی ابعاد سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس پرداخت.

مجری برنامه پرسید: بن سلمان در این سفر قرارداد خرید ده‌ها فروند جنگنده پیشرفته تایفون را امضا کرد و قراردادهای فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان به همان میزان قبل از سفر و آغاز جنگ یمن ادامه می‌یابد. ملکه الیزابت خودش از بن سلمان در کاخ باکینگهام استقبال کرد در حالیکه عرف کاخ سلطنتی در انگلیس بر این روال بود که ملکه فقط از رؤسای جمهور و سران جهان استقبال کند نه از ولیعهدها یا نخست‌وزیرها. آیا نادیده گرفته شدن همه اعتراض ها و درخواست های رئیس حزب مخالف در پارلمان برای برخورد قاطع با عربستان از سوی دولت ترزا می برای شما غافلگیرکننده بود؟

بیل لو در پاسخ گفت: نه، من معتقدم این موضوع غافلگیرکننده‌ای نبود چرا که عربستان سعودی برای دولت انگلیس از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه که این دولت در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد و دولت به منابع مالی نیاز دارد تا از تصمیم خروج از اتحادیه اروپا پشتیبانی کند. از این رو دو طرف قرارداد خرید جنگنده های تایفون را امضا کردند و از عقد قراردادهای سرمایه گذاری بین دو کشور خبر دادند و می توان گفت دو طرف از این اوضاع سود می برند. اما شخصیت ها و طرف هایی در انگلیس وجود دارند که در مورد جنگ یمن نگران هستند و شاهد تصاویر قحطی، گرسنگی، کودکان گرسنه و نهادهای مدنی هستند که از سوی جنگنده های سعودی بمباران می شوند و می دانند دولت انگلیس این جنگنده ها را در اختیار عربستان قرار داده است.

محمد بن سلمان انتظار داشت صفحه نخست روزنامه های انگلیس را به خود اختصاص دهد اما به دلیل اینکه بر خلاف عربستان رسانه ها در انگلیس آزاد هستند، این انتظار او برآورده نشد و وی در جلب رضایت افکار عمومی انگلیس ناکام ماند.

سفر ولیعهد سعودی به انگلیس و ناکامی وی در جلب رضایت افکار عمومی

اعتراض مخالفان جنگ یمن به سفر ولیعهد سعودی به لندن در مقابل ساختمان پارلمان انگلیس

وی در مورد اینکه آیا امکان دارد در آینده دولت انگلیس مسئولیت سیاسی، اخلاقی و قانونی خود را درباره تحولات کنونی یمن به عهده بگیرد؟ گفت: جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف دولت انگلیس در پارلمان از کوتاهی ها در مورد نادیده گرفته شدن جنایت های جنگی در یمن انتقاد کرد. سؤال های جدی نیز در مورد کمک ارتش انگلیس به ارتش سعودی در حملات هوایی خود در یمن وجود دارد، این در حالی است که مقامات انگلیسی اعلام کرده اند حضور آنها در خاورمیانه به خاطر جلوگیری از بمباران و کشته شدن غیرنظامیان است، اما ما شاهد هستیم که ده هزار نفر در یمن کشته و چهل هزار نفر زخمی شده اند. از این رو تصمیماتی که از سوی دولت انگلیس در این زمینه اتخاذ شده است به صورت جدی شکست خورده است. من معتقدم جنگ در یمن نقطه ضعف محمد بن سلمان است و از آنجایی که جامعه انگلیس جامعه ای آزاد و پذیرای آرای دیگران است وی انتظار داشت بتواند وجهه عربستان را اندکی بهبود بخشد، اما به دلیل آغاز جنگی که باعث مصیبت های زیادی برای مردم یمن شده است شاهد استقبال مورد انتظار نبود. پیش از آنکه بن سلمان به آمریکا سفر کند با پیش نویس طرحی مواجه خواهد شد که خواهان توقف حمایت ارتش آمریکا از جنگ در یمن است و پرسش های جدی در مورد این جنگ مطرح خواهد شد. من معتقدم سفر به آمریکا نیز برای بن سلمان سفر آسانی نخواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید