آخرین آرایش نیروها پیش از استیضاح امروز 2 وزیر

کدخبر: ۲۰۴۳۶۵
موعد بررسی نخستین استیضاح‌ها در دولت دوم حسن روحانی فرارسید؛ مجلسی‌ها بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را امروز در دستور کار پارلمان دارند؛ جلسه‌ای که به اذعان برخی نمایندگان پارلمان، به احتمال زیاد در دو نوبت صبح و عصر برگزار و تکلیف ادامه کار این دو وزیر با دولت دوازدهم روشن می‌شود.
آخرین آرایش نیروها پیش از استیضاح امروز 2 وزیر

به گزارش اقتصادنیوز ، حسن روحانی که طی ۵ سال ریاست‌جمهوری، شاهد برگزاری جلسه استیضاح ۴ وزیر خود بود، در هیچ کدام از این جلسات حضور نیافت و اسحاق جهانگیری معاون اول خود را برای دفاع از وزرایش به بهارستان فرستاد؛ بر این اساس روز گذشته اغلب خبرگزاری‌ها از غیبت روحانی در جلسه امروز خبر داده بودند. «ایسنا» نیز خبر داد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی و چند تن از معاونان رئیس‌جمهوری و وزرای دولت در جلسه علنی امروز حضور می‌یابند.

دفاع روحانی از وزیران

روحانی گرچه برمبنای احتمالی که برخی خبرگزاری‌ها مطرح کرده‌اند، به سیاق سابق در جلسه امروز مجلس حضور نمی‌یابد اما روز گذشته در جلسه هیات دولت به دفاع از دو وزیر کابینه‌اش پرداخت. روحانی با اشاره به استیضاح سه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی، آن را حق نمایندگان و فرصتی برای تبیین خدمات دولت دانست. رئیس‌جمهوری ضمن اعلام حمایت و پشتیبانی قاطع دولت از هر سه وزیر، وزرای استیضاح شده را به ارائه توضیحات دقیق و روشن از خدمات خود توصیه و مردم را در کنار نمایندگان، مخاطبان این سخنان ذکر کرد و آگاهی مردم از خدمات دولت و دستگاه‌های مورد استیضاح را مورد تأکید قرار داد. او با یادآوری اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی 6 ماه قبل به همین وزرا رأی اعتماد داده‌اند، این مدت را زمان کمی برای تردید در اعتماد به آنها دانسته و اظهار امیدواری کرد که این استیضاح باز هم با رأی اعتماد نمایندگان به وزرای مورد نظر همراه باشد. روحانی در ادامه، با اشاره به خدمات آقای آخوندی در حوزه‌های راه‌آهن، جاده، خدمات هوایی، توسعه بنادر، مسکن و شهرسازی در خلال دولت یازدهم و نیز در مدت کوتاه دولت دوازدهم، آنها را با‌وجود همه محدودیت‌ها درخور اعتنا دانست و از وزیر راه و شهرسازی خواست تا درخصوص این خدمات به نمایندگان و مردم شریف توضیح دهد. رئیس‌جمهور همچنین از آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی خواست تا گزارشی درخصوص خدمات این وزارتخانه در افزایش تولید گندم، شکر، روغن، کلزا، بهبود تراز تجاری واردات و صادرات مواد غذایی، تأمین مواد غذایی، نیل به خودکفایی، صادرات محصولات کشاورزی، پرورش ماهی در دریا، توسعه کشت گلخانه‌ای و ترویج الگوهای نوین کشت برای نمایندگان و مردم ارایه کند. روحانی به آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز توصیه کرد که درباره توسعه خدمات بیمه به‌ویژه در اقشار ضعیف و محروم، بهبود وضعیت کارگران، ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی، افزایش خدمات رفاهی به‌ویژه در سطح دهک‌های درآمدی پایین، کودکان بی‌‌سرپرست و زنان سرپرست خانوار، معلولان و ارتقای تأمین اجتماعی و همین‌طور طرح‌های نوین اشتغال به‌ویژه طرح اشتغال در مناطق روستایی که در ماه‌های نخست آن هستیم، با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم ایران سخن بگوید. رئیس‌جمهور در عین حال رأی قاطع به همه وزرای استیضاح شده را موجب استحکام نظام و تقویت امید به آینده در جامعه دانسته و به‌ویژه در روزهای پایانی سال از نمایندگان مجلس خواست که با توجه به خدمات ارزنده، وزیران را در مسیر استمرار خدمات یاری کنند.

روشنگری؛ وظیفه وزیران

حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز دیروز در واکنش به استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم در مجلس، تاکید کرد: استیضاح حق نمایندگان و روشنگری وظیفه وزیران است. براساس گزارش «ایرنا» آشنا در صفحات خود در فضای مجازی با بیان اینکه قاعدتا نمایندگان هم از حق خود استفاده می‌کنند و هم ظرفیت و تحمل شنیدن روشنگری‌های وزیران را دارند، یادآوری کرد: استیضاح وزیران نه فقط فرصتی مناسب برای ایضاح خدمات و رفع شبهات است بلکه موقعیتی کم نظیر برای جلب توجه همگان به مسوولیت‌های مشترک دولت و مجلس در سامان‌ها و نابسامانی‌های فعلی کشور است. مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: وزیران نه فقط به متن سوالات پاسخ می‌دهند بلکه به بطن مشکلات هم می‌پردازند.

تکذیب دوباره یک ادعا

با این همه، فعالیت‌ها و اظهارنظرهای دولتی‌ها درباره این استیضاح‌ها، دیرهنگام صورت گرفت؛ موضوعی که به طرح دو فرض دامن زد؛ نخست آنکه دولتی‌ها خیالشان از ناکام ماندن این استیضاح‌ها راحت است و دوم آنکه موفقیت متقاضیان استیضاح در کنار زدن این سه وزیر را دور از ذهن نمی‌دانند. این موضع منفعل دولت فرض دوم را پررنگ‌تر کرد. با این حال دیروز یک مقام آگاه در گفت‌و‌گو با تابناک این موضوع را رد کرد و از جلسه ویژه روحانی با سه وزیر سخن گفت. در همین راستا دیروز هم «ایرنا» این موضوع را به نقل از یک مقام مسوول تکذیب کرد. به گزارش «ایرنا» این مقام مسوول در دفتر رئیس‌جمهور با تکذیب و بی‌‌پایه خواندن ادعای هدایت استیضاح‌ها از درون دولت، گفت: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور طی هفته گذشته، گفت‌وگوهای متعدد و برنامه‌ای منسجم برای حضور قوی وزرا در جلسه استیصاح را تدوین و مدیریت کرده است که جلسه اخیر وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و نیز کشاورزی با حسن روحانی یکی از آنهاست. او یادآوری کرد که در همین راستا رئیس دفتر رئیس‌جمهور به همراه معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی استیضاح سه وزیر در مجلس شورای اسلامی حضور خواهد یافت.

رای‌گیری مجزا

به هر روی امروز جلسه استیضاح عباس آخوندی و علی ربیعی برگزار می‌شود و قرار است محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز فردا استیضاح شود. اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، ۵ ساعت برای استیضاح هر کدام از وزرا پیش‌بینی شده که بر این اساس متقاضیان استیضاح دو ساعت را در اختیار دارند و می‌توانند این وقت را در بین خودشان تقسیم کنند. او افزود: همچنین سه ساعت از زمان استیضاح در اختیار وزیر مربوطه است که می‌تواند یک ساعت آن را در اختیار یک یا دو نماینده قرار دهد یا همه وقت را خودش استفاده کند. این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه احتمالا معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح امروز حضور خواهد داشت، گفت: طبق آیین‌نامه فرصتی برای اظهارنظر ایشان پیش‌بینی نشده و تنها اگر رئیس‌جمهور در جلسه حاضر شود، یک ساعت فرصت دفاع از وزیر را خواهد داشت. رنجبرزاده افزود: برای استیضاح ربیعی و آخوندی به صورت جداگانه رای‌گیری خواهد شد و احتمالا جلسه استیضاح ربیعی تا ظهر به پایان می‌رسد و در جلسه بعدازظهر نیز استیضاح آخوندی در دستور کار مجلس خواهد بود.او همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر امضاهای استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵۳، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ۴۱ و محمد حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۲۴ امضا است.محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس هم دیروز در گفت‌و‌گو با «ایلنا» با بیان این‌که امکان به تعویق افتادن زمان استیضاح وزرای کار، راه و کشاورزی وجود ندارد، گفت: اخبار مربوط به تعویق افتادن زمان استیضاح به هیچ عنوان صحت ندارد و این ۳ فقره استیضاح در زمان خود برگزار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید