خطر اخراج از انگلیس در کمین دیپلمات های روسیه/ بازگشت روابط به دوران جنگ سرد

کدخبر: ۲۰۴۳۷۱
شورای امنیت ملی بریتانیا روز گذشته درباره آخرین تحولات صورت گرفته اطلاعاتی در باب اقدام به قتل جاسوس روسی در خاک این کشور تشکیل جلسه داد. به گزارش سی‌ان‌ان، ترزا می، نخست‌وزیر درباره اینکه روسیه تلاش کرده است جاسوس دوجانبه سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا را به قتل برساند، تحت‌فشار قرار گرفته است.
خطر اخراج از انگلیس در کمین دیپلمات های روسیه/ بازگشت روابط به دوران جنگ سرد

به گزارش اقتصادنیوز ، گزارش‌های چند رسانه انگلیسی نشان می‌دهد که دولت به‌دنبال اقدامات تلافی‌جویانه است و از تحریم روسیه تا اخراج نیروهای دیپلماتیک روسیه مدنظر هیات دولت بریتانیا است. این اقدامات در شرایطی صورت خواهد گرفت که به‌طور رسمی مشخص شود که روسیه در پی کشتن جاسوس دوجانبه روسی بوده است. چنین تحولی می‌تواند رابطه انگلیس با روسیه را به اوج دوران جنگ سرد تقلیل دهد.

اعتقاد بر این است که روسیه به دنبال کشتن جاسوس روسی و دخترش بوده و بدن نیمه‌جان هر دو در پارکی در سالیزبری پیدا شده است. پلیس می‌گوید که با ماده عامل‌اعصاب به این دو حمله شده است.  روز گذشته، تایم تاگدانت، رئیس کمیته امور خارجی انگلیس گفت: به‌نظر می‌رسد این حمله با حمایت دولت روسیه صورت گرفته است. او که با رادیو بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، گفت که انتظار دارد تا نخست‌وزیر بریتانیا به‌زودی یک بیانیه در این‌خصوص صادر کند و او شگفت‌زده خواهد شد که اگر نخست‌وزیر در این بیانیه اشاره‌ای به اسم کرملین نداشته باشد.

تاگدانت که خود جزو محافظه‌کاران بریتانیایی است بر این باور است که بریتانیا باید اقدامات تنبیهی شدیدی علیه روسیه به‌کار گیرد. او می‌افزاید: «اهمیت این نوع پاسخ دادن در این است که کرملین حساب کار دستش می‌آید و می‌داند که عواقب اقداماتی از این قبیل سخت خواهد بود.» تاگدانت تصریح می‌کند که منظور او تحریم‌های عمومی نیست، بلکه برای فشار بیشتر باید تحریم‌های ویژه و اختصاصی علیه روسیه اتخاذ شود.

سخنان تاگدانت پیرو سخنان فیلیپ هاموند، وزیر خزانه‌داری بریتانیا بوده که پیشنهاد داده است الگویی همانند تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در این کشور پیاده شود. او پیشنهاد داده است در صورتی که به راستی محرز شود دولت روسیه پشت این حمله تروریستی بوده است، مقامات رسمی روسیه و قانونگذاران این کشور مورد تحریم بریتانیا قرار گیرند.

در ایالات‌متحده در این ارتباط قانونی به نام «مگ‌نیستکی» تصویب شده است که برخی مقامات روسیه به موجب این قانون تحت‌تحریم‌های واشنگتن قرار دارند. این قانون در سال ۲۰۱۲ به تصویب رسید و به مقامات آمریکایی این اجازه را می‌دهد تا اموال و دارایی برخی مقامات روسیه را توقیف کنند. همچنین در این قانون محدودیت‌های مسافرتی برای برخی مقامات روسی در نظر گرفته شده است.

به موجب این قانون بیشتر کسانی که تحت‌تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند به اتهام نقض حقوق بشر بوده است.  داونینگ استریت تاکنون در برابر اتخاذ چنین رویکردی مقاومت زیادی داشته و بیشترین مقاومت نیز از جانب حزب کارگر بریتانیا بوده است. با این حال، وزیر خزانه‌داری بریتانیا روز یکشنبه سیگنالی مبنی بر تغییر رویکرد این کشور در قبال این موضوع نشان داد. هاموند گفت: ما به دنبال یک توافق جامع هستیم. این نوع اقدامات موجب می‌شود که با قدرت بیشتری بتوانیم برخورد کنیم.

در مقابل روس‌ها نیز نسبت به این اظهارات بی‌تفاوت نماندند و سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه سخنان اخیر مقامات بریتانیایی را پروپاگاندا خواند. لاوروف تاکید کرد: روسیه آماده است تا به هر نوع تحقیقی کمک کند اما اتهامات بی‌اساس را از تلویزیون بی‌فایده و غیرضروری می‌داند.

اینکه دقیقا آیا بریتانیا به شواهدی دست پیدا کرده است که روسیه در این حمله نقش مستقیم داشته، هنوز مشخص نیست. گزینه‌هایی که برای تنبیه روسیه در نظر گرفته شده است شامل اخراج دیپمات‌ها و الیگارش‌های نزدیک به کرملین، تنبیهات مالی، تحریم‌های مقامات روسیه و تلاش برای هماهنگ کردن تحریم‌های بیشتر علیه کرملین، بین اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده است. 

پیش‌تر بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا هشدار داده بود که دولت بریتانیا پاسخی مناسب و قدرتمندانه خواهد داد و گفت که لندن اجازه نمی‌دهد هزینه جان ستاندن انسان‌های بی‌گناه کم باشد.  جانسون حتی هشدار داده است که بریتانیا شاید از این مقدار تنبیه نیز بالاتر برود و از حضور در جام‌جهانی روسیه خودداری کند. قرار است در تابستان سال جاری میلادی روسیه میزبان بازی‌های جام‌جهانی باشد.

جلسه روز دوشنبه از این‌رو مهم جلوه می‌کند که ممکن است اقدامات تنبیهی بیشتری نیز در نظر گرفته شود. روز گذشته وزیر بهداشت بریتانیا هشدار داد که ممکن است در اثر این حمله افراد بیشتری تحت‌تاثیر این حمله قرار گرفته باشند. او می‌گوید: هنوز برای دیدار با جاسوس دوجانبه و دخترش لازم است که لباس‌های مخصوص پوشیده شود. گفته می‌شود که در بریتانیا ۱۸۰ نیروی نظامی این کشور هم درباره این تحقیقات کمک حال نیروهای پلیس بریتانیا هستند. آنها نگران این هستند که ممکن است حملاتی از این دست بیشتر رخ دهد. پلیس بریتانیا نیز تاکنون توانسته است افزون بر ۲۰۰ شاهد درخصوص این حمله پیدا کند. پلیس پیشتر سعی کرده بود در مورد این حمله اظهارنظر صریحی نداشته باشد اما حالا می‌گوید که ۲۴۰ مدرک معتبر نیز در‌باره این حمله پیدا کرده است. در اثر این حمله یک پلیس بریتانیایی نیز آلوده شده و هنوز در بیمارستان بستری است اما تا حدودی وضعیت با ثباتی پیدا کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید