انتقاد تند رسانه های سودان از تحقیر کشورشان توسط دولت سعودی

کدخبر: ۲۰۴۸۰۹
مقام های سودان در پی تجاوز نظامی عربستان به یمن به امید دریافت کمک های مالی، شماری از نیروهای نظامی خود را به کمک عربستان فرستادند ؛ اما این روزها سودانی ها از بی مهری سعودی هاو تحقیر کشورشان، ابراز نارضایتی شدید می کنند.

به گزارش ایرنا، ارتش سودان از سه سال پیش تاکنون بنا بر درخواست عربستان وارد جنگ یمن شده است و بر اساس اعلام رسانه های منطقه ای، تاکنون بیش از 412 نظامی این کشور در یمن کشته و صدها تن دیگر زخمی شده اند .

ریاض پیوسته از روابط مستحکم و تاریخی با خارطوم سخن می گوید، این در حالی است که شاه سعودی آخرین بار سال 1967میلادی از سودان دیدار کرده است و دو کشور فاصله جغرافیایی چندانی از هم ندارند .

این روزها بسیاری از روزنامه نگاران سودانی، عربستان را به دلیل مواضعش نسبت به کشورشان سرزنش می کنند و نکته جالب توجه این که مقام های سودانی واکنش چندانی در این خصوص نشان نداده یا تلاش نکرده اند مانع چنین موضع گیری هایی شوند .

شاید مقام های عالی رتبه سودانی از این طریق و به صورت غیر مستقیم می خواهند به سعودی ها بگویند از تداوم وضعیت موجود ناراضی اند و اگر امور به همین روال پیش برود، ممکن است در سیاست های خود تجدید نظر کنند چرا که در علم سیاست این منافع است که روابط را تنظیم می کند و نه فقط مسائل احساسی.

برخی از روزنامه نگاران سودانی می گویند موضع گیری منفی ریاض در مورد خارطوم و کمک نکردن به آن در بحران اقتصادی اش قابل توجیه نیست ؛ آن ها اعتقاد دارند عربستان نه تنها از سودان حمایت نکرده بلکه در مواردی، در مسیر پیشبرد برنامه هایش هم مانع تراشی کرده است و در خصوص اختلافات مرزی میان سودان و مصر، از قاهره جانبداری می کند.

«عبد الماجد عبد الحمید» سردبیر روزنامه سودانی «المصادر» همزمان با دیدار ولیعهد عربستان از مصر، با ابراز ناراحتی شدید از نادیده گرفته شدن سودان توسط سران سعودی، نوشت، رسانه های سودانی نمی خواهند همانطور که رسانه های مصری موقع سفر رئیس جمهوری ترکیه به سودان برخورد کردند با سفر محمد بن سلمان از قاهره این رفتار را انجام دهند، اما اعتقاد دارند عربستانی ها باید رفتار شایسته تری با سودانی ها داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به مشارکت سودان در تجاوز به یمن گفت، خارطوم در این میان حقی دارد که باید ادا شود.

از سوی دیگر «الطیب مصطفی» دیگر نویسنده سودانی نوشت، خون سودانی ها با ارزش تر از آن است که آن را به بهایی ناچیز بفروشند، به هر حال سودان می بایست با مشارکت در جنگ یمن مبالغی دریافت می کرد تا بخشی از مشکلات اقتصادی اش را حل کند اما سعودی ها این حق سودانی ها را ادا نکرده اند و این در حالی است که سودان حاضر شده فرزندانش در جهت هدفی جان بدهند که از جمله اولویت های آن نیست.

از سوی دیگر «محمد لطیف » یکی از مقاله نویسان روزنامه « الیوم التالی » ، نوشت، دولت سودان با توجه به این که برخاسته از یک جنبش اسلامی است، اصولا دشمن عربستان محسوب می شود هرچند همه سربازان خود را برای کمک به عربستان به جنگ بفرستد اما دولت السیسی به دلیل اینکه مخالف اسلام گرایان است، متحد اصیل آل سعود محسوب می شود هرچند یک سرباز برای کمک به عربستان به یمن نفرستد.

«ضیاء الدین بلال» سردبیر روزنامه «السودانی » نیز با بیان اینکه موضع گیری های ریاض در مورد خارطوم مورد تایید مردم سودان نیست، نوشت، آمریکا با تحریم اقتصادی سودان باعث شد همکاری بانک های کشورهای غربی و عربی با سودان کاهش یابد . اکنون این تحریم ها برداشته شده است با این حال، بانک های عربستان همچنان به تحریم بانک های سودان ادامه می دهند و مردم سودان به این دلیل آسیب زیادی دیده اند ، گویی عربستان با این نوع موضع گیری خود می خواهد دولت سودان و مردم آن را در تنگنا قرار دهد. مردم سودان از مقام های عربستان می خواهند نه تنها دست از اذیت و آزارشان بردارند بلکه به وظیفه خود در قبال آن ها عمل کنند و حقشان را به آنان بدهند.

البته باید گفت، انتقاد رسانه ها از سیاست سعودی ها هرچند تند است اما هنوز به مرحله حمله شدید به آن ها نرسیده است اما با تداوم وضعیت موجود، بعید نیست لحن رسانه های سودانی تندتر شود و به مرحله حمله شدید به آل سعود برسد.

نکته مهم دیگر در این میان این است که ناامیدی سودانی ها از عربستان منحصر به روزنامه نگاران نمی شود بلکه برخی احزاب سیاسی و حتی احزاب شریک دولت نیز از موضع گیری های عربستان در مورد سودان ابراز نارضایتی می کنند.

«شیر آدم رحمه» یکی از رهبران حزب 'الموتمر الشعبی' و رئیس کمیته آبیاری و کشاورزی مجلس نمایندگان سودان است، گفت، دستاوردهای سیاسی و اقتصادی سودان از ائتلاف با عربستان در یمن در مقایسه با دستاوردهای مصر در ارتباط با عربستان، بسیار ناچیز است و این در حالی است که مصر در عملیات نظامی در یمن به هیچ عنوان شرکت نکرده است.

وی افزود، سودان طی چند ماه اخیر با برقراری ارتباط قوی با روسیه و ترکیه و دیگر طرف ها می خواست پیام مهمی را به عربستان برساند.

مقام های سودانی پیوسته تلاش می کنند این نوع برخورد تحقیرآمیز سعودی ها با خود و سیاست های غلط آن ها را توجیه کنند اما این نوع برخورد سعودی ها از دید مردم پنهان نمانده است و مقام های سودانی بالاخره ناچار می شوند به صدای نخبگان و مردم خود گوش دهند زیرا منافع زودگذر مردم این کشور را راضی نمی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید