برای ثبات و امنیت خاورمیانه، باید از عربستان حمایت کنیم!

کدخبر: ۲۰۴۲۶۴
پس از عقد قرارداد‌های میلیاردی میان لندن و ریاض، وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس در مقاله‌ای بر لزوم افزایش همکاری میان انگلیس و عربستان تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با سفر ولیعهد سعودی به لندن و عقد قرارداد‌های میلیاردی میان عربستان سعودی و انگلیس، لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل این کشور­ با انتشار یادداشتی در روزنامه ایونینگ استاندارد، بر لزوم افزایش همکاری‌ها میان انگلیس و عربستان برای افزایش آنچه امنیت در منطقه خاورمیانه خواند، تأکید کرد.

پایگاه اینترنتی روزنامه ایونینگ استاندارد در مقاله‌ای به قلم لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس نوشت این اواخر زمانی که هواپیمایم در فرودگاه ریاض بر زمین نشست، نکته‌ای غیرعادی نظرم را در فرودگاه جلب کرد و دقایقی طول کشید تا متوجه شوم که موسیقی زنده پخش می‌شود. برای ما در انگلیس، این مسئله اصلا غیرعادی نیست، اما همین موضوع می‌تواند نشانه قوی تغییر در عربستان سعودی باشد (!).

وی افزود رابطه بین عربستان و انگلیس مبتنی بر شراکت پایدار است. سفر این هفته ولیعهد عربستان، فرصت‌های مهمی در اختیار شرکت‌های انگلیسی گذاشت. چشم انداز ۲۰۳۰ برای آینده عربستان و کل منطقه (خاورمیانه) حیاتی است، اما برای انگلیس نیز دورنمای هیجان انگیزی محسوب می‌شود. ما بر سر این هدف آرمانی توافق کردیم که در سال‌های پیش رو، فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه را به حدود ۶۵ میلیارد پوند برسانیم که این، سرمایه گذاری مستقیم در انگلیس را شامل می‌شود.

لیام فاکس ادامه داد عربستان هم اکنون دومین بازار بزرگ کالا‌های صادراتی ما در آنجا محسوب می‌شود که پشتیبان هزاران شغل در انگلیس است. در طول پنج سال گذشته، میزان تجارت انگلیس و عربستان بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند افزایش یافته است؛ حجم تجارت سالانه دو کشور اکنون به هشت میلیارد و چهارصد میلیون دلار رسیده است و ظرفیت آن را دارد که به موازات کاهش وابستگی عربستان به نفت، افزایش چشمگیری داشته باشد. بخش آموزش را در نظر بگیرید. هر ساله، ۱۳۰ هزار مدرک تحصیلی انگلیس در عربستان (به اشخاص) اعطاء می‌شود. حدود ۹۰ مدرسه سعودی در حال حاضر از سرفصل‌های آموزشی انگلیس استفاده می‌کنند؛ دانشگاه‌های ما نیز با دانشگاه ملک سعود در ریاض همکاری داشته و بیش از هفت میلیون پوند را برای شراکت با موسسه‌های انگلیسی در طول پنج سال آینده اختصاص داده‌اند.

وی با ادعای اینکه عربستان در مسیر اصلاحات اجتماعی (!) قرار دارد، افزود این تأمین کننده منافع ملی ما است که از متحد مهم خود در منطقه حمایت کنیم. کشور‌های ما (انگلیس و عربستان سعودی) در حوزه امنیتی شراکت تاریخی ده‌ها ساله دارند. در حال حاضر، ما برای حمایت از عراقی فراگیر و باثبات (!) و همچنین به چالش کشیدن فعالیت‌های بی‌ثبات کننده (!) ایران در منطقه، با یکدیگر کار می‌کنیم. همواره کسانی هستند که به این تعامل اعتراض دارند؛ اما ایجاد روابط قوی‌تر با عربستان، دستاورد‌های به مراتب بیشتری برای ما خواهد داشت.

لیام فاکس گفت: اگر روابط امنیتی ما برای ثبات خاورمیانه اهمیت دارد، برای تأمین امنیت در انگلیس نیز حیاتی است. امروز در انگلیس، کسانی هستند که به لطف روابط قوی ما با عربستان و تبادل اطلاعاتی ما می‌توانند زندگی عادی و روزمره خود را داشته باشند. عربستان، متحدی اساسی در نبرد ما علیه تروریسم بوده است. همکاری امنیتی پایدار ما به نجات جان بسیاری از شهروندان انگلیس و جلوگیری از حملات (تروریستی) منجر شده است (!).

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید