سناتور آمریکایی: جلوی انتصاب پمپئو را می گیرم

کدخبر: ۲۰۴۸۷۵
رند پل سناتور جمهوریخواه آمریکایی می گوید برای جلوگیری از انتصاب مایک پمپئو گزینه پیشنهادی ترامپ برای مسند وزارت امور خارجه آمریکا، هرچه لازم باشد انجام می دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه آمریکایی نیویورک پست نوشت: سناتور اهل ایالت کنتاکی آمریکا پیشتر نیز گفته بود که با انتصاب مایک پمپئو رئیس سیا(سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) به مقام وزارت امور خارجه این کشور و معاونش جینا هاسپل به عنوان نخستین زن در مقام ریاست سازمان سیا، مخالفت خواهد کرد.

وی روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت که «هرکاری لازم باشد از جمله طولانی کردن فرآیند بررسی، در این راه انجام خواهم داد. می کوشم تا مردم آمریکا را در این باره آگاه کنم.»

پل که سخنانش در صحن سنای آمریکا در ماه فوریه (بهمن – فروردین ماه) به تعطیلی موقت دولت منتهی شد، پمپئو را جنگ طلبی می داند که بیش از دیپلماسی به تغییر رژیم تمایل دارد.

وی افزود: «فکر نمی کنم مردم بخواهند افرادی جنگ طلب اداره وزارت خارجه آمریکا را در دست داشته باشند.آن ها یک دیپلمات می خواهند. صریحا می گویم که مواضع پمپئو در هرجایی که بگویید از کره شمالی و ایران گرفته تا روسیه، بر طرفداری از تغییر رژیم است.»

پل همچنین از هاسپل برای ارتباطش با تکنیک های جنجالی شکنجه پس از حادثه 11 سپتامبر در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش انتقاد کرد و گفت که «با هویت ما در تضاد است که کسی را بر راس سازمان جاسوسی خود بگذاریم که در شکنجه دست داشته و با توجه به آن چه می خوانیم، حامی این سیاست بوده است.»

نیویورک پست ادامه داد: تارنمای پروپابلیکا هفته گذشته از داستانی خبری پرده برداشت که نشان می داد هاسپل در سال 2002(81-1380) نظارت بر یک زندان در منطقه سیاه را در تایلند برعهده داشته که در آن ابوزبیده مظنون عضویت در القاعده، با القای غرق شدگی مصنوعی (waterboarding)، شکنجه شده بود.

این رسانه آمریکایی در پایان نوشت: جان مک کین سناتور آمریکایی نیز نگرانی خود را در مورد پیشنهاد هاسپل به عنوان گزینه تصدی بر ریاست سازمان سیا ابراز کرده است. وی هفته گذشته در بیانیه ای گفت: «خانم هاسپل باید در جریان جلسه تایید انتصاب خود در سنا در مورد ماهیت و گستره همکاری های خود با برنامه بازجویی سازمان سیا، توضیح دهد.»

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه گذشته در توییتی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را برکنار و مایک پمئپو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید