مقام انگلیسی: روابط خوب روسیه با ایران، به انگلیس برای آزادی نیروهایش از این کشور کمک کرد

کدخبر: ۲۰۵۳۷۵
سفیر سابق انگلیس در روسیه در جدیدترین اظهارات خود از کمک مسکو به لندن برای آزادی نیروهایش در ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «تونی برنتون»، سفیر سابق انگلیس در روسیه پیش‌بینی کرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور- که بر سر مسمومیت جاسوس دوجانبه سابق روس دچار تنش شده است - طی چند ماه آینده بهبود پیدا خواهد کرد، زیرا انگلیس به حفظ روابط سطح بالای خود با روسیه نیاز دارد.

برنتون در مصاحبه با روزنامه انگلیسی ایندپندنت گفت شرایط به وجود آمده در عرض چند ماه فروکش خواهد کرد و خصومت دیپلماتیک میان روسیه و غرب از بین خواهد رفت.

سفیر سابق انگلیس در مصاحبه خود گفت: «به عنوان بخشی از تحریم‌ها ما برای مدت کوتاهی ارتباط سطح بالای خود را با روسیه قطع خواهیم کرد. اما این تنش در عرض چند ماه فروکش خواهد کرد، زیرا انگلیس به روابط سطح بالا با مسکو نیازمند است.»

او که تجربه برخورد با بحرانی مشابه در روابط مسکو و لندن را پس از مسمومیت «آلکساندرو لیتوینینکو» در سال 2006 را پشت سر گذاشته است، تاکید کرد انگلیس به «کمک روسیه» در موقعیت‌ها مختلف نیاز دارد.

برنتون در ادامه صحبت‌های خود خاطر نشان کرد در دوران تصدی او 15 نفر از اعضای نیروی دریایی انگلیس به تجاوز به آب‌های ایران متهم و دستگیر شدند. روابط روسیه با تهران به انگلیس کمک کرد تا نیروهای خود را آزاد کند.

سفیر سابق روس گفت: «چنین مواردی در سطوح مختلف اتفاق می‌افتد و ما برای حل آن به کمک روسیه نیاز داریم.»

علاوه بر این اظهار داشت علی‌رغم این واقعیت که روابط میان مسکو و غرب پس از پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه و اعمال تحریم‌های ضد مسکو از سوی آمریکا و اروپا دچار تشنج شد، این وضعیت نیز به تدریج بهبود پیدا کرد.

وی گفت: «نکته جالب این است که غرب می خواست پس از مسئله اوکراین، روسیه را منزوی کند، اما این موضوع کمی بعد کمرنگ شد. چنین تشنج‌هایی محو خواهند شد، زیرا جهان باید به کسب و کار خود ادامه دهد. ما کم‌کم به محکم کردن روابط خود خواهیم پرداخت، اما برای تجارت مجدد با روسیه به کمی زمان نیاز داریم.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید