هشدار هواشناسی به مسافران نوروزی

کدخبر: ۲۰۵۴۴۷
مهر : رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی گفت: از روز پنجشنبه هفته جاری طوفان و تندباد آذربایجان غربی را فرا می گیرد.

مهدی صابری در گفتگو با مهر اظهارداشت: موج دیگر تندباد این بار با شدت و وسعت بیشتر روز پنجشنبه تا جمعه اکثر شهرهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: اواخر هفته گذشته وقوع تندباد خسارت های جانی و مالی زیادی در پی داشت، این تندباد یک نفر فوتی و ۱۴ نفر مصدوم در شهر قطور از توابع شهرستان خوی( در آذربایجان غربی) برجا گذاشته است.

صابری با هشدار نسبت به آمادگی در خصوص این حادثه عنوان کرد: روز پنجشنبه احتمال وزش شدید باد در ارومیه بالا خواهد بود از این رو رعایت نکات ایمنی در کاهش خسارات احتمالی می تواند موثر باشد.

مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز در خصوص مقابله با مدیریت بحران موارد زیر را توصیه کرد:

اگر در خیابان هستید و گرفتار طوفان شده اید به سرعت به مکان سرپوشیده امن پناه ببرید.

اگر داخل مغازه ها می شوید، از درها و پنجره های شیشه ای فاصله بگیرید.

از درختان فاصله بگیرید و سریعاً به منحکان های سرپوشیده پناه ببرید.

خودرو به اندازه کافی امن نیست و امکان دارد اشیاء و به ویژه درختان یا کابل های قطع شده روی خودرو سقوط کنند.

اگر در حال حرکت با خودرو هستید، سرعت را کم کنید و به سمت راست خیابان بروید و توقف کنید و اگر حس کردید خودرو در حال تکان خوردن است، کمی شیشه را پایین بیاورید تا فشار داخلش متعادل شود.

مراقب باشید که خودرو را زیر درخت یا اشیائی که امکان سقوط دارد پارک نکرده باشید و بهتر آن است که اگر امکان دارد هرچه سریع تر از خودرو خارج شده و خود را به سرپناهی برسانید.

در زمان طوفان برای کنجکاوی یا برداشتن لوازم یا تهیه فیلم به پشت بام نروید؛ شدت باد در پشت بام که بی حصار است بیشتر بوده و خطر برخورد اشیاء معلق در باد با شما نیز بیشتر خواهد بود.

احتیاط های لازم برای پیشگیری از خطر آتش سوزی را در خانه به عمل بیاورید؛ کپسول آتش نشانی داشته و به هیچ وجه مواد آتش زا را در خانه نگه ندارید.

اگر طوفان شدید شد جریان آب و گاز و برق و دستگاه های گازسوز را با رعایت اصول ایمنی قطع کنید.

پنجره های خانه را محکم ببندید و از آنها فاصله بگیرید تا در صورت برخورد اشیاء با شیشه های پنجره آسیب نبینید.

در صورتی که مصدومی را مشاهده کردید بلافاصله با شماره ۱۱۵، اورژانس تماس بگیرید.

به صورت مستمر دودکش بخاری و آبگرمکن و اتصالات برق و آب را کنترل کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید