مقابله به مثل مسکو و اخراج دیپلمات‌های غربی

کدخبر: ۲۰۵۸۸۹
در پی وقوع بحران سمی میان روسیه و غرب، پس از مسمومیت یک جاسوس پیشین روس در انگلیس، مسکو ۵۹ دیپلمات از ۲۳ کشور خارجی را از روسیه اخراج و اعلام کرد که این حق را دارد که اقدامات بیشتری اتخاذ کند. مسکو همچنین به لندن گفته دیپلمات‌های بیشتری را خارج کند.

به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه به انگلیس ابلاغ کرد، باید حدود ۵۰ دیپلمات دیگر خود را با افزایش بحران بین غرب و روسیه به دلیل مسمومیت جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس خارج کند.

پیشتر روسیه با انگلیس مقابله به مثل کرده و ۲۳ دیپلمات این کشور را اخراج کرده بود.

لندن مسکو را مسؤول حمله با گاز اعصاب به این جاسوس سابق روس می‌داند؛ اتهامی که روسیه آن را قبول ندارد.

روسیه سفیر انگلیس را بار دیگر در روز جمعه احضار کرد و به او گفت، لندن یک ماه فرصت دارد تا تعداد دیپلمات‌هایش را در روسیه در همان سطح دیپلمات‌های روسیه در انگلیس تقلیل دهد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز شنبه به رویترز گفت: این یعنی انگلیس باید ۵۰ دیپلمات‌ خود را از روسیه خارج کند.

وی افزود، تعداد دیپلمات‌های انگلیس همانند همتایان روس‌شان حدود ۵۰ تن خواهد بود.

پس از وقوع بحران میان غرب و روسیه بعد از مسمومیت جاسوس پیشین روسیه و دخترش در انگلیس، مسکو اعلام کرد که به تقاضاها و اقدامات بر پایه ادعاهای بی‌پایه و اساس پاسخ مناسب خواهد داد.

برخی از کشورهای غربی در پی مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روس و دخترش یولیا در انگلیس به اخراج دیپلمات‌های روس از کشورشان اقدام کردند.  

در همین راستا اوایل روز جمعه مسکو در اقدامی متقابل، دستور اخراج ۶۰ دیپلمات آمریکایی و تعطیلی کنسولگری آمریکا در سن‌پترزبورگ را داد.

مقدمات لازم برای بستن نمایندگی آمریکا در سن‌پترزبورگ در حال انجام است.

همچنین روسیه روز جمعه سفرای کشورهای غربی از جمله انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان را برای ارائه توضیحات احضار کرد.

مسکو مقدمات مقابله به مثل خود را علیه کشورهای همگام با انگلیس آغاز کرد و به سفیران این کشورها اخطار داد که باید دیپلمات‌های خود را از روسیه خارج کنند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، یادداشت‌های اعتراض را تقدیم سفیران کشورهایی کرده که با انگلیس همقدم شده‌اند در این میان بلژیک، مجارستان، گرجستان و مونته‌نگرو چون در آخرین لحظه به کشورهای غربی پیوستند روسیه حق پاسخگویی به این کشورها را برای آینده نزدیک محفوظ نگه می‌دارد.

در این راستا روسیه دو دیپلمات ایتالیا را اخراج کرده و به آنها یک هفته فرصت داده تا کشور را ترک کنند. روسیه همچنین یک دیپلمات فنلاند، چهار دیپلمات لهستان و سه دیپلمات لیتوانی را اخراج کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید