فشارهای غرب، چین و روسیه را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند

کدخبر: ۲۰۶۲۴۵
چند کارشناس مسائل روابط چین و روسیه اعلام کردند اعمال فشار از جانب غرب بر این دو کشور، روابط مسکو و پکن را نزدیک‌تر خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، تحلیلگران چینی بر این باورند که تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا و نیز اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای غربی می‌تواند مسکو و پکن را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

یک استاد مطالعات روسیه در دانشگاه امور خارجه چین در گفتگو با روزنامه گلوبال تایمز گفت: «روسیه و چین نه تنها به دلیل همکاری‌های مناسب پیشین خود، بلکه به دلیل تغییرات در عرصه بین‌الملل در حال ایجاد روابط نزدیک‌تر هستند. کشورهای غربی بر روسیه فشارهای سیاسی وارد می‌کنند و آمریکا نیز چین را به اعلان جنگی تجاری تحریک می‌کند.»

روز چهارشنبه، پکن اعلام کرد در پاسخ به وضع تعرفه‌های مالیاتی از جانب واشنگتن، بر 106 کالای آمریکایی تعرفه گمرکی 25 درصدی وضع خواهد کرد. این اقدام متقابل در حالی اتخاذ شده است که آمریکا لیستی از کالاهای چینی که تعرفه‌های گمرکی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت، منتشر کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه گذشته فرمان وضع تعرفه‌های گمرکی بر واردات کالا از دیگر کشورها را صادر کرد.

این استاد دانشگاه گفت چین هیچ کشوری را به عنوان دشمن خود نمی‌شناسد. پکن و مسکو باید در مسائل بین‌المللی پیچیده با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: «ممکن است تمرکزها در همکاری‌های آینده میان مسکو و چین بر بهبود زمینه‌های همکاری از جمله مسئله تجارت و کسب و کار که با روابط نزدیک‌تر سیاسی همخوانی ندارند، معطوف شود.»

وزیر دفاع جدید چین که اکنون در هفتمین کنفرانس امنیت بین‌الملل در مسکو حضور دارد روز سه‌شنبه گفت سفر وی به روسیه به این منظور انجام شده است تا درباره روابط نزدیک نظامی میان پکن و مسکو پیامی به دست آمریکا برسد.

وی گفت: «بگذارید آمریکایی‌ها روابط نزدیک میان نیروهای مسلح چین و روسیه را ببینند.»

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ یی، وزیر خارجه این کشور نیز در روزهای آینده به مسکو سفر خواهد کرد.

یک کارشناس روابط چین و روسیه در آکادمی علوم اجتماعی چین گفت سفر وانگ یی به روسیه، راه را برای برگزاری ملاقات‌هایی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و همتای چینی وی، شی جین پینگ هموار خواهد کرد. پوتین قصد دارد برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای در ماه ژوئن به چین سفر کند.

وی افزود چین و روسیه در پاسخ به مسائل بین‌المللی مختلف که درگیر آن‌ها شده اند، اقدام‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند.

این کارشناس تاکید کرد: «چین در پاسخ به وضع تعرفه‌های گمرکی از جانب آمریکا، اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد. این در حالی است که روسیه برای حفظ روابط نزدیک اقتصادی با برخی از کشورهای غربی، خویشتن‌داری نشان داده است.»

این کارشناس توضیح داد دوران جنگ سرد بازنخواهد گشت و چین و روسیه هر دو باید برای حل و فصل کردن مسائل مورد مناقشه، همکاری کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید