ترامپ کاسب کارانه به دنبال فروش هرچه بیشتر اسلحه به کشورهای منطقه است

کدخبر: ۲۰۶۶۶۳
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم تنویر افکار عمومی نسبت به اقدامات آمریکا در فروش روزافزون اسلحه به برخی کشورهای منطقه با ایجاد جو ایران هراسی در عین حال گفت: عملکرد دستگاه دیپلماسی در این رابطه خوب بوده به طوری که شخص وزیر بارها به سران برخی کشورهای عربی تذکرات خیرخواهانه‌ای داده است اما انگار گوش آنها بدهکار نیست.

کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اقدامات اخیر مقامات آمریکایی در فروش اسلحه به کشورهای منطقه با جوسازی ایران هراسی گفت: ترامپ با در پی گرفتن روش کاسب کارانه‌ای به دنبال فروش هرچه بیشتر اسلحه به کشورهای منطقه است.

وی تامین منافع و امنیت رژیم اشغالگر قدس و منافع مادی برای آمریکا را به عنوان دو هدف آمریکایی‌ها عنوان و اظهار کرد: آمریکا در شرایطی برای رسیدن به منافعش هر کاری انجام می دهد که اکنون دیگر دنیا منحصر بر قدرت آمریکا نیست و قطب های بزرگی همچون چین، هند، روسیه، برزیل و جمهوری اسلامی وجود دارد. قطعا در این شرایط دیگر آمریکا نمی تواند هژمونی و برتری خود در جهان را با زور و قدرت ثابت کند.

دهقانی ادامه داد: اکنون افکار عمومی جهان با ارزیابی سیاست‌های آمریکا، بیدار شده است. نمونه آن برخورد اخیر روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی با آمریکا است. در این بین مهم آن است که کشورهای منطقه به خصوص کشورهای اسلامی برخوردی عاقلانه‌تر داشته باشند و به افکار عمومی توجه کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: حکام برخی کشورهای منطقه به دلیل وابستگی به آمریکا هر گونه ضعف و خواری را می‌پذیرند؛ حتی وقتی آمریکا آنها را گاوهای شیرده خطاب می کند. این کشورها به خصوص عربستان و امارات در داخل کشورشان دارای مشکلات بسیاری هستند و به خاطر وابستگی به آمریکا تن به ذلت می دهند.

وی تمامی اقدامات آمریکا را با هدف تامین امنیت رژیم صهیونیستی دانست و گفت: عربستان با پشتوانه آمریکا ظلم آشکار در بحرین کرد و جنگی را علیه مردم یمن راه انداخت. این اقدامات از برنامه‌های آمریکا است که به حکام عرب ابلاغ می شود و آنها به دلیل وابستگی تن به این برنامه‌ها می‌دهند.

دهقانی یادآور شد: همه سرمایه‌های مادی پادشاهان عرب در آمریکا و اروپا است. آنها چاره‌ای ندارند جز آنکه عروسک خیمه شب‌بازی آمریکا شوند. به طوری که با هر بار سفر مقامات آمریکایی به عربستان و برخی کشورهای عربی شاهد اصلاحاتی هستیم که آدم را یاد اوایل دهه 50 و زمان شاه می‌اندازد که با سفر مقامات آمریکایی به ایران در ظاهر اصلاحاتی انجام می‌داد ولی در باطن تغییری رخ نمی‌داد. اکنون این شرایط در برخی کشورهای عربی به خصوص عربستان و امارات وجود دارد.

وی افزود: در این بین شاهد افزایش شکاف بین حکام و افکار عمومی در این کشورها هستیم که باید در آینده منتظر عکس‌العملهایی در این کشورها باشیم. آنهم در شرایطی که آمریکا تنها به دنبال منافع خود و رژیم اشغالگر قدس است. بهتر است حکام برخی کشورهای عربی و اسلامی به صدای مردمانشان گوش دهند و ببینند که روز به روز محور مقاومت منسجم‌تر شده و مقابل سیاست‌های سازش کارانه می ایستد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره واکنش دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات اخیر آمریکا در فروش اسلحه با ایجاد ایران هراسی گفت: دستگاه دیپلماسی ایران در این باره  عملکرد خوبی داشته و حتی خیرخواهانه تذکراتی را به کشورهای عربی داده است. بهتر است کشورهای عربی با کنار گذاشتن اختلافات به جای دخالت در کشورها و بمباران یمن و بحرین اختلافات داخلی خودشان را از بین ببرند و بدانند آمریکا تنها به دنبال تامین منافع خود و رژیم صهیونیستی است. البته که به نظر می‌رسد گوش آنها بدهکار نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید