ران پال: گروه‌های تروریستی به واسطه حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه رشد می‌کنند

کدخبر: ۲۰۶۹۰۴
عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی ضمن انتقاد از سیاست خارجی واشنگتن نوشت حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه عامل گسترش گروه‌های تروریستی در این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه یو اس ای تودی، ران پال، عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شد.

وی در یادداشتی این روزنامه، ضمن تشریح سیاست‌های غلط و مداخله‌جویانه واشنگتن نوشت: ناامید شدم وقتی شنیدم رئیس جمهور ترامپ موضع خود را برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی از سوریه، تغییر داده است. ما قصد داریم به کشور خودمان بازگردیم؛ جایی که به آن تعلق داریم.

ران پال  -که پدر  رند پال، سناتور جمهوریخواه آمریکایی، است- در این یادداشت نوشت: من کاملا معتقدم رئیس جمهور می داند (نتیجه) سیاست خارجی مداخله‌جویانه، هدر رفت پول و نیروهای نظامی آمریکا است. او در ماه فوریه با انتشار توئیتی گفته بود  «طی چند ماه گذشته، آمریکا حدود 7 هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده است... این یک اشتباه است». حق با او بود. این یک اشتباه بزرگ است.

او در ادامه نوشت: همزمان با رقابت های انتخاباتی، دونالد ترامپ مخالفت خود را با ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه اعلام کرد. او چندی پیش گفت ماموریت اصلی نیروهای آمریکایی در سوریه نابودی داعش بوده و این هدف تقریبا محقق شده است و خواستار بازگشت نیروهای آمریکایی به کشورش شد؛ اما پس از آن موضع خود را تغییر داد و باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه را تایید کرد. پنتاگون نیز برنامه خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را شایعه دانست  و اعلام کرد آمریکا به مبارزه با داعش در سوریه ادامه خواهد داد.

با این حال، به نظر می رسد  مشکل اصلی، حضور نومحافظه کارانی است که بر سیاست خارجی واشنگتن غالب هستند و سعی دارند دروغ بزرگ خود را واقعی جلوه دهند.  آنها معتقدند در صورتی که آمریکا نیروهای خود را از سوریه خارج کند، گروه های تروریستی خلاء موجود را بار دیگر پر می کنند؛  اما واقعیت این است که گروه های تروریستی به واسطه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه رشد می کنند نه خروج آنها.

در توضیح مطلب فوق باید گفت که پیش از سال 2003 و حضور نظامی آمریکا در عراق، هیچ القاعده ای در این کشور وجود نداشت. پیش از حضور نظامی آمریکا در سوریه در سال 2011، هیچ تروریستی در این کشور وجود نداشت و سیاست های مرموز باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا برای تغییر حکومت در سوریه باعث رشد گروه های تروریستی همچون داعش در این کشور شد. همچنین کاربرد تسلیحات نظامی آمریکا به وسیله گروه های تروریستی در عراق و سوریه مهمترین دلیل بر حمایت دولت واشنگتن از گروه های تروریستی است.

پال در انتهای یادداشت خود نوشت: حقیقت کاملا واضح است؛ افسار داعش در دست آمریکا است و بدون حمایت های خارجی، داعش هرگز قادر نبود جایگاه قابل توجهی را در سوریه به دست آورد. با وجود این، نو محافظه کاران آمریکایی معتقدند آمریکا با حضور نظامی در سوریه باید منافع خود را تثبیت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید