ادعای معاون ترامپ: حمله به سوریه درست‌ترین کار ممکن بود

کدخبر: ۲۰۸۰۳۷
مایک پنس با دفاع از حمله غیرقانونی غربی‌ها به سوریه، گفت واشنگتن احتمال‌ها درباره هرگونه پاسخ دمشق و متحدانش را در نظر دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «رویترز لایو»،  با تکرار ادعای واشنگتن علیه دولت سوریه گفت اگر بار دیگر از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده شود آنگاه اسد و متحدانش باید بهای آن را بپردازند.

او در ادامه ادعاهای خود افزود: شب گذشته ( به وقت محلی) آمریکا حمله‌ای «موفقیت‌آمیز» ضد زیرساخت‌های مهم تسلیحات شیمیایی در سوریه انجام داد. این حمله به طور قابل توجهی توانایی سوریه را برای حملات شیمیایی ضد غیرنظامیان بی‌گناه تضعیف کرد. این حملات برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را تضعیف کرد؛ این درست‌ترین اقدام اخلاقی بود که می‌توانست صورت گیرد. همانطور که امروز صبح من با رئیس جمهور صحبت کردم، ما می‌توانیم به نیرو‌های خود و متحدانمان خود که این حملات را به طور حرفه‌ای و با این موفقیت، فوق‌العاده انجام دادند، افتخار کنیم.

معاون ترامپ که برای شرکت در نشستی در لیما -پایتخت پرو- به سر می‌برد، مدعی شد: بسیاری از رهبران جهان در اینجا در نشست لیما مراتب حمایت خود را چه به طور شخصی و چه به طور علنی از اقدام مشترک دیشب ابراز داشتند. آن‌ها همچنین از رهبری قدرتمند رئیس جمهور ترامپ و اقدام نیرو‌های مسلح ما قدردانی کردند. ما همانند جهان متمدن برای مدت بیش از یک قرن ضد کاربرد تسلیحات شیمیایی ضد غیرنظامیان بی‌گناه ایستاده‌ایم و می‌ایستیم.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی آمریکا از واکنش احتمالی ایران و روسیه به تجاوز غربی‌ها به  سوریه گفت: من به شما این اطمینان را می‌دهم که هر زمانی که رئیس کل نیرو‌های مسلح ما (ترامپ)، نیرو‌های مسلحمان را در خطر قرار می‌دهد هرگونه پاسخ احتمالی از طرف دشمن را در نظر می‌گیرد. در هفته گذشته هرگونه احتمالی بررسی شده است و ما همچنان وضع موجود در منطقه را با دقت زیر نظر خواهیم داشت. آمریکا آماده است که پاسخ دهد و از نیروهایش دفاع کند.

پنس گفت: بار دیگر اعلام می‌کنم که ما به طور دقیق احتمال‌ها درباره هرگونه پاسخ از طرف سوریه یا متحدانش روسیه و ایران را بررسی می‌کنیم. رئیس جمهور بر اساس محاسبات تصمیم‌گیری کرده است تا تاسیسات مربوط به تسلیحات شیمیایی را هدف قرار دهد. او وجود هر هزینه‌ای و هر احتمالی را مد نظر داشته است.

او درباره حمله سال گذشته و حمله دیروز آمریکا به سوریه گفت: حمله یکسال پیش ضد یک پایگاه نظامی انجام شد. در حمله اخیر رئیس جمهور تنها بر روی تسلیحات شیمایی رژیم تمرکز کرد. امیدواریم که سوریه و متحدانش پیام را دریافت کرده باشند. سوریه و حامیان آن یعنی روسیه و ایران باید بدانند که آمریکا و متحدانش و جهان متمدن آماده‌اند که به این اقدامات ادامه دهند تا اینکه این موضوع تضمین شود که تسلیحات شیمیایی ضد غیرنظامیان بی‌گناه در سوریه هرگز استفاده نشوند.

او در اظهاراتی متوهمانه درباره حمله به سوریه گفت: معتقدیم که به طور قابل توجهی برنامه آن‌ها را تضعیف کردیم. معتقدیم که به طور قابل توجهی توانایی آن‌ها برای تولید تسلیحات شیمیایی را تضعیف کردیم. باید بگویم که این اقدام همچنین برای احیای چارچوب بازدارندگی بر اساس تعامل با متحدانمان بود. رئیس جمهور در اقدام خود به همه موارد توجه داشت تا با تمام قدرت عمل کند. او نه تنها به دنبال نابودی بخش تسلیحات شیمیایی بود بلکه می‌خواست که پیامی را به سوریه و حامیان آن روسیه و ایران بفرستد. آن پیام این بود که اگر بار دیگر تسلیحات شیمیایی استفاده شود آنگاه بهایی برای آن وجود خواهد داشت که باید پرداخت شود.

معاون ترامپ  در ادامه ادعا کرد: ما هیچ حد و مرز و پایانی درباره ماموریت خود برای نابودی داعش در سوریه قائل نیستیم. ما در روز‌های اخیر با متحدان خود و کشور‌های منطقه خلیج (فارس) در تماس بوده‌ایم و آن‌ها را به مشارکت پشتیبانی بیشتر در این ماموریت دعوت کرده‌‎ایم.

پنس مدعی شد: هدف نخست ما در سوریه شکست و نابودی داعش و قرار گرفتن در موقعیتی خواهد بود که بتوانیم یک راه حل سیاسی را تسهیل کنیم. در نهایت امیدواریم که بتوانیم یک چارچوب بازدارنده را احیاء کنیم تا رژیم اسد این موضوع را درک کند که تسلیحات شیمیایی بیش از این در دسترس آن‌ها نخواهد بود و بدانند که بهای سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

او در پاسخ به اینکه چرا آمریکا اجازه نداد که بازرسان کار خود را در سوریه به پایان برسانند و به این کشور بدون هیچ استدلال منطقی حمله کرد، گفت: ما از مدت‌ها پیش گفته بودیم که این یک فرآیند طولانی مدت است. دستیابی به شواهد کار پیچیده‌ای است. اما ما کاملا مطمئنیم که رژیم سوریه این حمله را انجام داده است. ما اطمینان زیادی داریم که حداقل در این حمله از گاز کلر استفاده شده است. من به شما می‌گویم که تحقیقات در جریان است. در نهایت ممکن است به خوبی این موضوع مشخص شود که در حقیقت سارین در این حمله همانطور که در حملا پیشین وجود داشته است، استفاده شده است.

معاون ترامپ درباره پیامش به روسیه پس از اقدام مسکو در محکوم کردن حمله غیرقانونی غربی‌ها به سوریه گفت: پیام ما به روسیه این است که شما در مسیر اشتباه تاریخ قرار دارید. زمان آن فرارسیده است که روسیه به خانواده جهانی بازگردد و اقدامات رژیم اسد در استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم کند و از آن‌ها بخواهد که به تعهدات خود که در سال 2014 اعلام کردند، پایبند باشند.

او در ادامه یاوه‌گویی‌هایش مدعی شد: روسیه و ایران در بخش اشتباه تاریخ قرار دارند. دیشب رئیس جمهور ترامپ از آن‌ها خواست که به دیگر کشور‌های جهان بپیوندند و استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم کنند.

پنس در بخشی دیگر از اظهاراتش چارچوب مواضع خصمانه واشنگتن علیه کاراکاس گفت: بسیاری از کشور‌ها سرکوب و از بین رفتن دموکراسی و بحران انسانی در ونزوئلا را محکوم کرده‌اند. در روز‌های آتی قرار است که انتخاباتی ساختگی در ونزوئلا برگزار شود؛ اما جهان و مخالفان دولت ونزوئلا و رهبران کشور‌هایی که در اینجا حضور دارند، فریب نمی‌خورند. من و رئیس جمهور ترامپ تمامی رهبران کشور‌های این منطقه از جهان را تشویق می‌کنیم که به بحران موجود در ونزوئلا توجه کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید