بازتاب ضعف مدیریتی در فدراسیون فوتبال ایران به دلیل البسه تیم ملی

ایران؛ تنها کشوری که درجام جهانی اسپانسر ندارد!

کدخبر: ۲۰۸۵۵۰
ماجرای پوشاک تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی در چند روز اخیر بازتاب زیادی در رسانه ها داشته و در این میان برخی از مدیران فدراسیون نیز به تناقض گویی متهم شدند.
ایران؛ تنها کشوری که درجام جهانی اسپانسر ندارد!

هواداران فوتبال در ایران مانند هواداران در کشورهای دیگر، مدتی است که مشتاقانه منتظر رونمایی شرکت آدیداس از پیراهن اختصاصی تیم ملی برای جام جهانی بوده‌اند اما اکنون مشخص شده که خبری از طرح اختصاصی برای تیم ملی نخواهد بود و فدراسیون فوتبال ایران قرار است تعدادی لباس سفید و قرمز، با تخفیف هفتاد درصدی از شرکت آدیداس خریداری کند و بازیکنان در جام جهانی این پیراهن را بپوشند.

صفی‌الله فغانپور، مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال ایران، به خبرگزاری تسنیم گفته بود: "ما لباس‌ها را خریداری خواهیم کرد و قرارداد اسپانسری نیست. قرارداد ما هم با تخفیف خیلی خوب است که به مدت یک سال بسته شده و تا پایان جام جهانی اعتبار داریم. با این قرارداد می‌توانیم لباس‌ها را با قیمت خوب خریداری کنیم."

ایران تنها کشور حاضر در جام جهانی است که اسپانسر پیراهن ندارد و شاید تنها تیمی است که برای تیمش لباس می‌خرد تا در جام جهانی به میدان برود. در کشورهای دیگر سال‌هاست تیم‌ها با بستن قراردادهای حرفه‌ای، هم پیراهن‌ باکیفیت و با طراحی اختصاصی به تن می‌کنند هم مبلغ مشخصی دریافت می‌کنند؛ چون پوشیدن لباس هر شرکتی در مسابقات مهمی همچون جام جهانی، نوعی تبلیغ برای آن شرکت است.

پیراهن تیم‌ ملی به‌ نوعی پرچم یا نماد هویت ملی و فرهنگی کشورها، منبع درآمد فدراسیون‌های ملی و عامل همبستگی هواداران فوتبال است، اما در ایران پیراهنی که زمانی از آن به‌عنوان پیراهن مقدس تیم ملی یاد می‌شد سوژه طنز و جنجال در شبکه‌های اجتماعی شده است.

نقش یوز در پیراهن تیم ملی هم منقرض شد

لباس تیم ملی ایران در این سال‌ها همیشه با جنجال همراه بوده است، از ماجراهای کارلوس کی‌روش با اسپانسر قبلی تیم ملی گرفته تا نقش یوزپلنگ بر این پیراهن. این بار اما اظهارات هدایت ممبینی، سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در باره حذف طرح یوز از پیراهن تیم ملی در جام جهانی جنجال‌آفرین شد:

"طراحی خاصی برای پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی در نظر گرفته نشده و تیم ملی با لباس‌های سفید ساده به میدان می‌رود. تاکید زیادی به استفاده از این طرح داشتیم، اما تکنولوژی آدیداس چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌داد و در صورت نقش برچسب یوز، تکنولوژی مد نظر ما روی پیراهن‌های این شرکت قابل استفاده نبود. پس از اطلاع از این مساله از فیفا خواستیم تا این طرح تبدیل به لوگو شود که متأسفانه فیفا این اجازه را به ما نداد."

ممبینی روز بعد با اظهاراتی عجیب‌تر مسئله را پیچیده‌تر کرد: "آدیداس پذیرفت در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده، این اجازه را بدهد که ۱۷ تیم ملی دیگر به جز تیم ملی بزرگ‌سالان کشورمان، از تولیدات داخلی استفاده کنند."

پس ‌ازاین اظهارات، در شبکه‌های اجتماعی به حذف یوز ایرانی و اختصاصی نبودن طرح لباس تیم ملی انتقادهای زیادی شد. علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی ایران و منتقد شماره یک فدراسیون فوتبال ایران، در کانال تلگرام خود، طرح لباس تیم ملی ایران را با زیرپیراهن یکی از بازیگران سریال‌های طنز مقایسه کرد و از نوع قرارداد فدراسیون با شرکت آدیداس و طرح لباس تیم ملی ایران بشدت انتقاد کرد.

به نظر می‌رسد مقامات ورزش ایران قصد دارند پرونده اسپانسر خارجی برای لباس تیم ملی را بعد از این جام جهانی مختومه کنند. محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش از ممنوعیت استفاده از برند خارجی برای تیم ملی ایران خبر داده و گفته قرار است در ورزش ایران از تولیدات داخلی استفاده شود:

"در فدراسیون فوتبال قراردادی تحت عنوان اسپانسرینگ بسته شد و با پیگیری‌های انجام شده، تا پایان جام ملت‌های آسیا، تیم ملی فوتبال طبق همین قراردادی که پیش از این منعقد شده، برای تأمین البسه خود اقدام خواهد کرد اما بعد از آن از برندهای داخلی استفاده خواهد شد. در مورد تیم ملی و لباس هم برای جام جهانی جای نگرانی نیست."

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده که بزودی از طرح لباس تیم ملی ایران در جام جهانی رونمایی خواهد شد و طرح‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان لباس احتمالی تیم ملی معرفی می‌شوند همگی جعلی هستند.

برای هواداران تیم ملی معما همچنان باقی است؛ بازیکنان کارلوس کی‌روش با چه لباسی به میدان جام جهانی پا خواهند گذاشت، پیراهنی که مردم آن را دوست دارند یا پیراهنی که به آن لقب زیرپیراهنی می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید