صادر کنندگان وارد کننده می شوند؟

کدخبر: ۲۰۸۸۱۹
اقتصادنیوز:با تعیین دستوری نرخ ارز و اختلال در معامله آزاد، صادرکنندگان عمده تبدیل به واردکنندگان خواهند شد، عرضه حواله در بازار ارز بسیار کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب امکان فعالیت واردکنندگانی که در امر صادرات هم نیستند، بشدت کاهش خواهد یافت.

به گزارش اقتصاد نیوز ،پویا ناظران،نوشت :دوشنبه آینده بانک‌ مرکزی از سامانه نیما رو نمایی می کند،از این به بعد، صادرکننده‌ها موظف خواهند بود ارز حاصل از صادرات رو از طریق این سامانه در اختیار بانک ‌مرکزی قرار بدهند تا بانک‌ مرکزی به واردکننده‌‌‌ها بفروشد.قیمت فروش ارز در سامانه نیما هم همان قیمت رسمی دولتی ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

شما به جای صادر کننده باشید، وقتی می‌بینید دلار در بازار ۵۵۰۰ تومان است ، ولی مجبورید دلارهایتان را با قیمت  ۴۲۰۰ تومان بفروشید، چکار می‌کنید؟ 

یا دلار را در خارج از کشور تبدیل به دارایی سرمایه‌ای می‌کنید و به کشور بر نمی‌گردانید یادلار را تبدیل به کالا کرده وارد می‌کنید. مثلا یک شرکت پتروشیمی دلار حاصل از فروش خود را از طریق شرکت هلدینگ مادر، به یک شرکت دیگر که در زمینه واردات فعال است ، منتقل می‌کند تا آن شرکت جنس وارد کند. یعنی دلار از شرکت هلدینگ خارج نمی‌شود. با فروش کالای وارداتی عملا دلار حاصل از صادرات پتروشیمی را با نرخ ۵۵۰۰ تبدیل به تومان کرده، نه با نرخ ۴۲۰۰.

 ادعا شده که صادرکننده‌ها مجاز خواهند بود ارز رو به نرخ توافقی به یک واردکننده بفروشند،اما همگی شنیدیم که معامله ارز به قیمت غیر ۴۲۰۰ قاچاق است و غیرقانونی. این ابلاغیه‌های متناقض ریسک صادرکننده را افزایش می‌دهند.  احتمالا صادرکننده بجای فروش به قیمت توافقی و ریسک اقدام حقوقی، خود اقدام به واردات کند.

نتیجه:

با تعیین دستوری نرخ ارز و اختلال در معامله آزاد، صادرکنندگان عمده  تبدیل به واردکنندگان خواهند شد، عرضه حواله در بازار ارز بسیار کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب امکان فعالیت واردکنندگانی که در امر صادرات هم نیستند، بشدت کاهش خواهد یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید