لاوروف هشدار داد:

تاثیر حمله غرب بر روند مذاکرات صلح سوریه

کدخبر: ۲۰۹۲۳۷
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: حمله سه گانه علیه سوریه به مذاکرات ژنو آسیب رساند و ماموریت استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه را دشوار کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزیر خارجه روسیه در دیدار با فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، غرب باید اجرای سناریوهای خود در سوریه را که علیه منافع مردم این کشور است، متوقف کند. وی افزود، حمله متجاوزانه آمریکا و متحدانش علیه سوریه روند مذاکرات ژنو را هم متضرر کرده و تحت تاثیر قرار داده است.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی پس از انجام مذاکرات با دی‌میستورا در مسکو گفت: آمریکا و متحدانش تنها ۱۴ آوریل پایگاه‌های سوریه را بمباران نکردند بلکه آنها روند مذاکرات ژنو را هم هدف گرفتند و این اقدام متجاوزانه موجب دشواری در بسیاری از موارد از جمله ماموریت دی‌میستورا در سوریه شد.

لاوروف در دیدار با دی‌میستورا از کشورهای غربی خواسته بود به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و نسبت به اجرای سناریوهای ژئوپلتیک خود علیه منافع ملت سوریه اقدام نکنند.

وی تصریح کرد: با وجودی که شرایط امروز برای آغاز گفت‌وگو در راستای حل بحران سوریه براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت مانند چند ماه پیش امیدوار کننده نیست اما ما نباید در مقابل وضعیت کنونی تسلیم شویم. روسیه به منظور اجرای قطعنامه‌ها و توافقنامه‌هایی که در شورای امنیت و کنفرانس سوچی و آستانه صورت گرفته تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و مانع از توقف آنها خواهد شد.

لاوروف تاکید کرد: روسیه تلاش خواهد کرد تا همه شریکان غربی این کشور به این خط مشی پایبند باشند. مسکو خواهان آغاز کار کمیته قانون اساسی سوریه در آینده‌ای نزدیک است. ما به پافشاری برای آغاز کار کمیته قانون اساسی در ژنو با مشارکت دی‌میستورا و با هماهنگی با کشورهای تضمین کننده آتش‌بس در سوریه در نزدیک‌ترین زمان ممکن ادامه می‌دهیم.

پیشتر فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرده بود طی روزهای آتی درباره تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی سوریه طرح ابتکار عملی را اجرایی خواهد کرد. این در حالی است که ولید معلم، وزیر خارجه سوریه موضوع قانون اساسی را موضوع حاکمیتی خواند و گفت: امکان ندارد به خارج اجازه دهیم آن را بازیچه قرار دهد. به همین دلیل تا امروز این کمیته تشکیل نشده و تنها با اراده دولت سوریه تشکیل خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید