عجیب ترین مزایده خودروهای صفر کیلومتر درجه دو

کدخبر: ۲۰۹۶۱۰
با مشاهده عکس واژگونی تریلی حامل خودروهای صفر کیلومتری شاید از خود بپرسید که چه سرنوشتی در انتظار این خودروهای نو است. خودروهایی نویی که حالا قرار است با عنوان خودرو معیوب و آسیب دیده آن هم نه از طریق قیمت گذاری رسمی بلکه از طریق مزایده به فروش رسد با این تفاوت که در فروش این خودروها نه از گارانتی خبری هست و نه از خدمات پس از فروش.

 هر 40 روز یک بار مزایده ای در حوالی پایتخت برگزار می شود که با توجه به برخی ویژگی های منحصربفردش، شاید بتوان آن را جزء عجیبترین مزایده های ثبت شده در کشور نام گذاری کرد. خودروهای صفر کیلومتری کهبرخلاف هم نوعانشان نه بر اساس آپشن های اضافی خود بلکه بر اساس ایراداتشان قیمت گذاری می شوند. در یک طرف پارکینگ خودروهایی درجه دویی هستند که از ظاهری سالم دارند اما کافی است تا نگاهی که نوشته های الصاق شده بر روی شیشه شان کنی تا متوجه ایرادات فنی آن شوی . 

ایراداتی که به گفته مسئولان خودروسازی کشور ایمنی سرنشینان خودرو را دچار مشکل نمی کنند . اما در طرف دیگر پارکینگ خودروهایی قرار دارند که ظاهرشان از نونوار بودن آنها حکایت نمی کند. برخی از خودروها دچار آتش سوزی یا تصادف های شدید شده اند و برخی دیگر بر اثر سقوط یک یا چند جسم بسیار سنگین حال و روز خوبی ندارند. خودروهای پلاک نخورده صفر کیلومتری که گارانتی ندارند. اینجا پارکینگ فروش خودروهای صفر کیلومتر آسیب دیده ای است که قرار است از طریق مزایده به فروش برسند .

چه ماشین هایی در مزایده خودروهای دست دوم عرضه می شود؟

با مشاهده عکس واژگونی تریلی حامل خودروهای صفر کیلومتری شاید از خود بپرسید که چه سرنوشتی در انتظار این خودروهای نو است. خودروهایی نویی که حالا قرار است با عنوان خودرو معیوب و آسیب دیده آن هم نه از طریق قیمت گذاری رسمی بلکه از طریق مزایده به فروش رسد. اما آنها تنها خودروهای صفر آسیب دیده ای نیستند که چنین فرجامی در انتظار آنهاست .

بر اساس اعلام شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا، خودروهای آسیب دیده صفر کیلومتری که ازطریق مزایده به فروش می رسند به 4 دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول همان خودروهایی هستند که از خط تولید بیرون می آیند و بازرسان، کیفیت آنها را تایید می‌کند اما در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی یا در مسیر تحویل به مشتری و در کانتینرهای حمل خودروهای صفر دچار آسیب می شوند، این حادثه می تواند خسارات جزئی به خودرو صفر وارد کرده باشد یا با خسارت شدیدی همراه شود.

اما دسته دوم خودروهایی هستند که موفق به دریافت نمره 100 از بازرسان کیفیت خودرو نشده و مشمول گارانتی نمی شوند، این خودروها تحت عنوان ماشین‌های کارشناسی شده در مزایده به فروش می رسد. اما دسته سوم ماشین هایی هستند که در در مرحله نخست بازرسی کیفیت آنها تایید و تحویل مشتری داده می شود اما بعد از مدتی با ایرادتی مواجه می شود که طبق نظر بخش مدیریت رضایت مشتری باید خودروهای آنها تعویض و خودروی نوی دیگری را جایگزین آن شود. اما دسته چهارم خودروهای پلاک‌دار سازمانی هستند که بعد از چند سال استفاده در داخل محوطه های خودروسازی از رده خارج شده و از طریق مزایده به فروش می‌رسند. تمامی این خودروها از طریق مزایده رسمی و بعد از اطلاع رسانی در جراید به فروش گذاشته می شوند با این تفاوت که در فروش این خودروها نه از گارانتی خبری هست و نه از خدمات پس از فروش.

دلال ها از بازار خودروهای مزایده ای رخت بستند

اما نکته قابل توجهی که در پارکینگ فروش خودروهای مزایده ای به چشم می خورد حضور مردم عادی و خریدارانی که همراه خانواده هایشان برای خرید به این مراکز آمده اند. کاظم محمدینیک خواه عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه در سندهای خودروها آسیب دیده عنوان می شود که این خودروها فاقد گارانتی بوده و دچار نقص هستند، به پول نیوز می گوید : در سال‌های دور این مساله در سند قید نمی شد و همین مساله بساط سودجویی و کلاهبرداری برخی از دلالان را فراهم کرده بود اما حالا شرایط فرق کرده و سود خرید و فروش این خودروها را به حداقل ممکن سپرده است و واسطه ها از این بازار کنار رفته اند.

رییس سابق اتحادیه نمایشگاه ه داران خودرو با اشاره به اینکه اتومبیل های مزایده ای متناسب با ایرادشان 5 الی 15 درصد پایین تر از قیمت خودرو صفر به فروش می رسد، به خریداران توصیه می کند این تفاوت به قدری نیست بخواهید از خیر گارانتی و خدمات پس از فروش خودروی خود بگذرید و بهتر است خودروی صفر دارای گارانتی را خریداری کنید.

بر اساس اعلام شرکت‌های خودروسازی قیمت پایه ماشین های مزایده‌ای توسط کارشناس پایه دادگستری تعیین می شود. در قیمت تعیین شده بهای گارانتی و ایراد فنی و ظاهری از آن کسر شده و قیمت گذاری می شود. بر همین اساس قیمت تعیین شده با قیمت واقعی آن تفاوت چندانی ندارد .

آنگونه که شرکت های خودروسارزی اعلام کرده اند، در بندهای برگه مناقصه تاکید شده بود که «مزایده گزار هیچگونه تعهدی در خصوص تامین کسری قطعات و لوازم خودروهای موضوع مزایده نداشته و صرفا عیوب فنی مشاهده شده را در فرم های الصاقی زیر شیشه خودرو اطلاع رسانی کرده»، بنابر این مزایده گزار در مورد سایر عیوب احتمالی خودرو هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

نگران ایمنی خودروهای مزایده ای نباشید

اما وضعیت ایمنی خودروهای مزایده ای از دیگر سوالات خریداران این نوع خودروهاست . نگرانی که فعالان صنعت خودرو آن را بی دلیل عنوان کرده و می گویند که خودروی درجه 2 خودرویی محسوب می شود که یا داری ایراد بدنه ، رنگ و یا فنی باشد؛ البته موارد فنی که ارتباط مستقیم با ایمنی داشته باشد پیش از معرفی به مزایده از جانب کیفیت و حمل ونقل مورد بررسی و در صورت لزوم به عنوان قطعات منفصله مورد بهره برداری قرار می گیرد .

اما خودروهایی که شاسیشان تاب برداشته، با مشکل دینامیکی یا هر ایراد فنی دیگری که به نوعی تهدیدی برای سرنشینان آن محسوب می شود، دچار شده باشند، سرنوشت دیگری در انتظارشان است. به گفته کارشناسان بخش مزایده شرکت ایران خودر، این خودرو باید اوراق شده و بعد طی مراحل قانونی خود و بریده شدن ستون ها و سوراخ شدن سیلندر تحت نظارت راهنماییی رانندگی اوراق شده و تحت عنوان خودرو اوراقی به مزایده گذاشته می شود، مزایده ای که مکانیسین ها فعالان حاضردر آنها هستند و قطعات این خودروها راهی مکانیکی ها می شود.

مزایده 3 هزار خودرو درجه دو صفر کیلومتر

اما این مزایده عجیب خودروهای صفر بر اساس اعلام شرکت های خودروسازی به طور معمول هر 1.5 ماه یک بار صورت می گیرد و تعداد خودروهایی اینگونه عرضه می شود در مقابل تعداد خودروهای به فروش رفته بسیار ناچیز است .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید