ظریف: امیدوارم ماکرون و مرکل ترامپ را به باقی ماندن در برجام متقاعد کنند

کدخبر: ۲۰۹۹۳۸
وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید که اصرار آمریکا به مذاکره دوباره درباره برجام موجب می‌شود طرف دیگری حاضر به مذاکره و مصالحه با آمریکا نشود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با رادیو ملی آمریکا تصریح کرد که مذاکره دوباره بر سر توافق هسته‌ای موجب پیامدهای منفی می‌شود که ریسک آسیب زدن به اعتبار به ایالات متحده در مذاکرات بین‌المللی آتی را در پی دارد.

ظریف در این گفتگو ابراز امیدواری کرد که رئیس جمور امانوئل ماکرون - که هم‌اکنون در حال دیدار از آمریکا است - و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان - که قرار است پس از ماکرون به واشنگتن بیاید - «بر ترامپ تأثیر بگذارند [تفهیم کنند]» مبنی بر اینکه «به نفع جامعه بین‌الملل خواهد بود، اگر آن‌ها به مفاد توافق احترام بگذارند».

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «من فکر می‌کنم که ایالات متحده نمی‌خواهد [چنین] پیامی را به جهان ارسال کند مبنی بر اینکه اگر شما با ایالات متحده مذاکره کنید، پس از دستیابی به توافق ایالات متحده از آن عقب می‌نشیند و به شما بگوید من این بخش‌های توافق را دوست ندارم و خواهان مذاکره دوباره بر سر آن‌ها هستم».

ظریف می‌گوید که اگر واشنگتن اصرار بر عقب نشستن [خروج] از توافق کند، «دیگر هیچ کسی برای [رسیدن به] مصالحه با آمریکا آمادگی نخواهد داشت».

دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه تصریح کرد که ایالات متحده به این توافق پایبند نبوده و ترامپ «تلاش می‌کرد با تهدید شرکت‌های اروپایی نسبت به پیامدهای همکاری با ایران، آن‌ها را از تعامل با ایران منصرف کند».

وی در ادامه در خصوص حمله ادعایی شیمیایی در سوریه تصریح کرد: «ما از همگان می‌خواهیم تا استفاده از تسلیحات شیمیایی را رد کنند، [و] به قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی احترام بگذارند»؛ طی جنگ [با رژیم بعث عراق] ایران «هرگز با استفاده از تسلیحات شیمیایی دست به تلافی‌جویی نزد. این سابقه عملکرد ما است. و این چیزی است که [دیگران را] به آن دعوت می‌کنیم».

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو همچنین خواهان پایان بخشیدن به جنگ یمن شد؛ «آنچه که باید انجام دهیم، پایان بخشیدن به نزاع یمن است. ایران آماده بررسی و کمک برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در سوریه و یمن است».

ظریف در ادامه تصریح کرد که ایران از مدت‌ها پیش خواهان برقراری آتش‌بس در یمن شده است، اما عربستان سعودی خواهان یک پیروزی سریع در آنجا است؛ «آن پیروزی سریع نظامی سه‌سال به درازا کشیده است. و عربستان سعودی می‌تواند امروز تصمیم بگیرد و این خونریزی را متوقف کند».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید