تشکیل نیروی عربی اختلاف برانگیز است

کدخبر: ۲۱۰۵۵۴
استاد روابط بین الملل دانشگاه های لبنان با اعلام اینکه تشکیل نیروی عربی موضوعی اختلاف برانگیز است به تشریح موافقان و مخالفان این طرح پرداخت.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- سمیه خمارباقی: روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه در گزارشی از طرحهای آمریکا برای تشکیل یک نیروی نظامی جدید متشکل از نظامیان چندین کشور عربی و اعزام آن به شمال شرقی سوریه خبر داد که ادعا می شود به برقراری ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

این طرح ابتکاری جدید بخشی از درخواست کاخ سفید از چندین کشور عربی از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی برای «میلیاردها دلار کمک مالی به بازسازی شمال سوریه» است.  

در همین راستا، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی اخیرا بر رضایت این کشور جهت استقرار نیروها در سوریه به مثابه بخشی از تلاشهای ادعایی آمریکا برای برقراری ثبات در سوریه تأکید کرد. به همین مناسبت گفتگویی را با نویسنده و استاد دانشگاه های لبنان در حوزه بین الملل انجام دادیم که از نظر می گذرد:

*محمد بن سلمان برای اعزام نیروهای ائتلاف ضد تروریسم اسلامی به کشور سوریه اعلام آمادگی کرده است. بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا خواهان جایگزینی این نیروها با نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه است. این طرح آیا عملیاتی است؟

انتظار می رود که عربستان سعودی بتواند شماری از کشورهای عربی و اسلامی را برای مشارکت در تشکیل نیروی عربی که جایگزین نیروهای آمریکایی در سوریه شوند بسیج کند. کشورهایی وجود دارند که به لحاظ سیاسی یا مالی تابع عربستان سعودی هستند مثل امارات، سودان و برخی کشورهای آفریقایی دیگر در جنگ یمن نیز سعودی ها را همراهی کرده اند.

*با توجه به اختلافاتی که میان خود کشورهای عربی در این ائتلاف ضد تروریسم از جمله اختلافات قطر با عربستان و امارات و اختلافات عربستان و مصر در خصوص سوریه وجود دارد آیا این نیرو توان شکل گیری دارد؟

امکان دارد مصر، بحرین و قطر به همراه برخی کشورهای آفریقایی همچون سنگال و ... در جنگ علیه داعش شرکت کنند اما اگر این جنگ یا رفتار کشورهای مشارکت کننده در تشکیل نیروی عربی در سوریه به نبرد با ارتش سوریه و هم پیمانان این کشور تبدیل شود، اختلاف میان اعضای تشکیل دهنده نیروی عربی آغاز خواهد شد چرا که برخی از این کشورها مخالف جنگ با سوریه و ایران و روسیه و برخی موافق هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه با حضور این نیروها در سوریه موافقت خواهد کرد نیز گفت: روسیه با حضور چنین نیروهایی در سوریه مخالفت نخواهد کرد مشروط بر آنکه ماموریت نیروی عربی تنها جنگ با داعش باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید