برجام 27 خرداد پایان نمی‎یابد؛ ضربه نهایی اواخر تیرماه وارد می‌شود

کدخبر: ۲۱۰۵۶۷
نشریه پولیتیکو در گزارشی مدعی شده که روز پایان توافق هسته‌ای حتی با بازگشت تحریم‎ها 12 «می» (27 خرداد) نخواهد بود بلکه لغو نهایی برجام روز 20 تیر است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان خبرگزاری میزان، وب‌سایت پولیتیکو در گزارشی نوشته لحظه تعیین تکلیف نهایی سرنوشت برجام نه در 12 «می» که در اواسط تابستان تعیین می‌شود.

پولیتیکو با اشاره به سفر امانوئل مکرون و آنگلا مرکل به واشنگتن برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به ماندن در برجام می‌نویسد که بسیاری از بحث‌ها پیرامون سرنوشت نهایی برجام بر روز 12 «می» متمرکز شده، روزی که ترامپ قرار است تصمیم بگیرد که آیا حاضر تعلیق تحریم‎ها علیه ایران را امضا کند یا نه اما برخی از کارشناسان اعتقاد داردند حتی در صورت تصمیم ترامپ به برگشت تحریمهای ایران برجام تا اواسط تابستان زنده می‌ماند.

به گفته این کارشناسان، به احتمال زیاد زمان بسیار مهمتر 11 جولای تابستان آتی است، روزی که ترامپ باید تصمیم بگیرد که آیا بخش نسبتاً بزرگتری از تحریم‎ها علیه ایران را دوباره بازگرداند یا خیر.

پولیتیکو به نقل از این کارشناسان می‌افزاید: در واقع واکنش تهران به برگشت آن بخش از تحریم‎ها در 11 جولای در نسبت با برگشت تحریم‎های 12 «می»، بسیار شدیدتر خواهد بود حتی ممکن است مقامات ایرانی تصمیم به ازسرگیری فعالیت‎های هسته‌ای بگیرند.

«فیلیپ گوردن»، مشاور ارشد سیاست خارجی دولت پیشین آمریکا مدعی است : بعید به نظر می‌رسد که برجام در 12 «می» به صورت کامل لغو شود چرا که هیچ کدام از طرف‎ها نه خواهان آن هستند و نه می‌خواهند که مقصر باشند. برجام پیش از اینکه کاملا لغو و نابود شود ضربات بسیار سنگین و مرگباری خواهد خورد.

پولیتیکو در ادامه می‌افزاید: برخی از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران می‌‌گویند ترامپ باید در روز 12 «می» تحریم‎ها را بازگرداند تا فشار لازم بر ایران و متحدان اروپایی آمریکا افزایش دهد تا در پی راه‌حل‌هایی برای رفع نگرانی‌های دونالد ترامپ درباره توافق، پیش از تصمیم‌گیری درخصوص تحریم‎های اواسط جولای باشند.

به نوشته پولیتیکو راه‌ حل این منتقدان را نمی‌توان ضربه مهلکی به برجام دانست بلکه مشت محکمی به این توافق است. تحریم‎های آمریکا علیه ایران به خاطر مسائل حقوق‌ بشری و برنامه موشک‎های بالستیک همچنان وجود دارد، اگر آمریکا تحریم‎های ثانویه را نیز بازگرداند تجارت شرکت‎های خارجی با ایران دشوارتر خواهد شد.

این گزارش مدعی است که تحریم‎های 12 «می» به طور خاص بانک‎ها و نهادهای مالی کشورهایی را هدف قرار می‌دهد که در زمینه خرید نفت ایران فعالیت دارند و هدف عمده آنها کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی است اما تحریم‎های ثانویه که در 11 جولای منقضی می‌شوند اقتصاد ایران را تحت تأثیر بیشتری قرار می‌دهند چرا که طیفی از بخش‎های اقتصادی از جمله کشتیرانی، حمل‌و‌نقل هوایی، فلزات گرانبها و صادرات بیشتر نفت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

«دیویدمورتلاک» وکیل مسائل تحریمی که در دولت اوباما درباره تحریمهای مرتبط با ایران فعالیت داشت در این زمینه مدعی است: ضرب‌الاجل 12 «می» ممکن است بدون هیچ گونه تأثیر محسوسی بر برجام و یا تحریمها بگذرد، اما ضرب‌الاجل ماه جولای بسیار اهمیت دارد، در 11 جولای ما شاهد برگشت تحریمهای گسترده خواهیم بود که تأثیر آنها فوری خواهد بود و تأثیرات چشمگیری بر تجارت جهانی با ایران نیز می‌گذارد.

پولیتیکو با اشاره به اینکه بازرسهای بین‌المللی تاکنون چندین بار پایبندی ایران به اجرای برجام را اعلام کرده‌اند اما آمریکا تهران را به «نقض روح برجام» متهم می‌کند به نقل از کارشناسان مدعی می‌شود: اگر ترامپ هر گونه تحریمی را بازگرداند، آمریکا از لحاظ فنی برجام را نقض می‌کند، اما لزوماً به این معنی نیست که ترامپ به صورت کامل از برجام خارج شده‌است. برخی از مشاوران ترامپ بدون توجه به تصمیم او در روز 12 «می»، همچنان در تلاش برای «تغییر» برجام هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید