رای الیوم: حمله به یمن بیشترین هزینه را برای عربستان داشته است

کدخبر: ۲۱۰۶۲۳
روزنامه 'رای الیوم' چاپ لندن نوشت: عملیات جنگ علیه یمن موسوم به 'طوفان قاطعیت'، دارای کمترین قاطعیت و بیشترین هزینه برای عربستان بوده که همزمان مواجه با کم کاری مصر، سودان و برخی دیگر از کشورهای شرکت کننده در ائتلاف عربی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ این روزنامه فرامنطقه ای، دولت عربستان در زمینه حفظ وحدت میان اعضای ائتلاف عربی با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.

احتمال می رود اتاق عملیات عربستان که به گزاف مشترک و گروهی عنوان شده، به زودی منحل شود، زیرا کشورهای شرکت کننده در ائتلاف عربی علیه یمن احساس می کنند که راه حل نظامی برای حل مساله این کشور دیگر قابل تحقق نیست .

رای الیوم افزود: مهمترین چالش پیش روی ائتلاف عربی کاهش تمایل مصر به همکاری با این ائتلاف است، به طوری که پیش از این هم مشارکت این کشور در سطح مشاوران نظامی برای هماهنگی عملیات علیه یمن بود.

'عبدالفتاح السیسی' رئیس جمهوری مصر با وجود ائتلاف سیاسی با عربستان و امارات با اعزام نیروی زمینی به یمن برای شرکت در جنگ عربستان علیه این کشور مخالفت کرد.

به گزارش روزنامه رای الیوم، بر اساس اسناد افشا شده توسط دیپلمات های غربی، مشاوران نظامی مصری به دنبال عدم تحقق اهداف نظامی در جنگ علیه یمن، دچار نوعی ناامیدی در اتاق عملیات شده اند.

به نظر می رسد ناامیدی مشاوران مصری به دیگران هم سرایت کرده است.

در اتاق عملیات جنگ علیه یمن، نظامیان سعودی، اماراتی و مصری حضور دارند.

بحرین هم با برخی گروه های نظامی برای موارد فوق العاده در جنگ یمن مشارکت دارد، اما عنصر فعالی در عملیات نیست.

به دنبال ناامیدی کشورهای شرکت کننده در ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن، نیروهای مناطق مرزی و حتی در عمق خاک یمن که در تصرف عربستان و امارات است، جا به جا و نیروهای جدید جایگزین آنها شده است .

رای الیوم افزود: سودان نیز که در جنگ علیه یمن با عربستان همکاری می کند، از کشته شدن دهها نظامی خود در این جنگ ابراز نارضایتی می کند.

محافل نظامی عربستان بیم آن دارند که سودان هم گام مشابه برداشته و اقدام به عقب نشینی نیروهای خود از یمن کند، زیرا این کشور از جایگزین کردن نیروهای جدید در یمن خودداری می کند.

اردن هم ضمن عذرخواهی از اعزام نیروی زمینی به یمن با کادری از نیروی هوایی به صورت نمادین در ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان شرکت کرده است.

امارات هم با توجه به افزایش شمار کشته ها و زخمی های خود در جنگ یمن ، از مبارزان خارجی و برخی شرکت های نظامی حرفه ای درخواست کمک کرده است.

در حالی چالش های اتاق عملیات عربستان در جنگ علیه یمن رو به افزایش است که هزینه های سیاسی و مشکلات مالی گریبان عربستان را گرفته است.

رای الیوم افزود که گزارش های امنیتی حاکی است که کشورهای اسلامی دیگری که برای شرکت در ائتلاف علیه یمن اعلام آمادگی کرده بودند، همچنان هیچ اقدامی در زمینه کمک مالی یا اعزام نیرو انجام نداده اند.

پس بر اساس گزارش های رسیده، عملیات طوفان قاطعیت عربستان علیه یمن به دلیل طولانی شدن جنگ و تشدید اختلاف میان اعضای ائتلاف و انتقادات جامعه بین الملل علیه اقدامات عربستان، به روزهای پایانی نزدیک می شود.

عربستان و همپیمانانش از فروردین 94 به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن کردند.

کشورهای همپیمان عربستان در این جنگ به دنبال مشاهده بی نتیجه بودن آن به تدریج خود را از ائتلاف عربی کنار کشیدند و فقط امارات به دلیل داشتن اهداف توسعه طلبانه و طمع ورزی های خاص خود در یمن به حضور نظامی اش در این جنگ تا به امروز ادامه داده است .

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون ها تن از شهروندان محروم و فقیر و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید