دو روی سکه قهرمان ایران

کدخبر: ۲۱۰۶۳۹
سایت نود: در پایان فصل نگاهی داریم به عملکرد فنی پرسپولیس که در کدام آیتم‌ها بهترین تیم لیگ بود و در چه عملکردهایی هم ضعف داشت.
دو روی سکه  قهرمان ایران

به گزارش وبسایت نود، فلسفه پروفسور در سه فصل حضور کامل روی نیمکت پرسپولیس، ارائه فوتبالی با مالکیت بالا بود. هدفی که حالا در پایان مسیر و نگاه کردن به عقب مشخص می‌شود که به آن رسیده‌اند. پرسپولیس به طور میانگین ۶۰درصد زمان مفید بازی توپ را در اختیار داشت که از این حیث در صدر تیم‌های ایرانی حضور دارد. تملک بالا، نیازمند بازیکنانی است که توانایی حفظ توپ و ارسال پاس‌های متوالی را داشته باشند. پرسپولیس از نظر تعداد پاس هم صدرنشین تیم‌های ایرانی است. این تیم در لیگ هفدهم به طور میانگین در هر بازی ۵۲۵ پاس داده است. ولی تعداد بالای پاس از دقت بازیکنان تیم کم نکرده است. معمولا ۸۱درصد از پاس‌های شاگردان برانکو به یک پرسپولیسی رسیده است. جدول زیر بر اساس آمار متریکا گردآوری شده است.

البته این طور هم نیست که تیم قهرمان لیگ در همه آیتم‌ها بهترین بوده باشد. به عنوان مثال برخلاف انتظار، پرسپولیس با وجود مهاجم و هافبک‌های ریز نقش جایی در بین تکنیکی‌ترین تیم‌های لیگ ندارد. از حیث دریبل موفق فقط سه تیم ضعیف‌تر از پرسپولیس بوده‌اند. یا دقت شوت بازیکنان این تیم که تا همین حد ناامیدکننده است. البته پرسپولیس به جز یک تیم، از ۱۴ تیم دیگر لیگ شوت در چارچوب بیشتری داشته و از نظر نرخ تبدیل شوت به گل هم شرایط خوبی دارد. ولی تیم تهاجمی برانکو به قدری شوت زیاد می‌زند که طبیعتا شوت‌های بیرون چارچوب‌شان هم عدد بزرگی است. بهترین خط دفاع لیگ از نظر توپ‌گیری یا تکل هم شرایط خوبی ندارد و نهمین تیم لیگ است. جدول زیر بر اساس آمار متریکا گردآوری شده است.

آمارهای فردی بهترین‌های پرسپولیس

آقای گل

علی علیپور در این فصل ۸۱ شوت زد که حاصل آن، ۱۹ گل برای پرسپولیس بود. یعنی نرخ تبدیل شوت به گل این بازیکن ۲۳ درصد بود.

آقای پاس گل

محسن مسلمان تنها بازیکنی است که تعداد پاس گل‌های این فصل‌اش دو رقمی شد.

خشن‌ترین

شجاع خلیل‌زاده و فرشاد احمدزاده با دریافت ۵ کارت زرد خشن‌ترین بازیکنان این فصل پرسپولیس بودند.

بیشترین حضور در زمین

علیرضا بیرانوند با ۲۴۳۰ دقیقه حضور در لیگ هفدهم بیشتر از بقیه بازیکنان پرسپولیس در زمین حضور داشت.

کارنامه پرسپولیس در پایان فصل بر اساس آمار متریکا:

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید