بزرگترین نقص پرسپولیس در این فصل فوتبال

کدخبر: ۲۱۰۶۸۷
ورزش سه: جمعه شب تیم پرسپولیس جشن قهرمانی خود را در شرایطی برگزار کرد که ورزشگاه آزادی پر نشده بود.
بزرگترین نقص پرسپولیس در این  فصل فوتبال

 رقابت های هفدهمین دوره لیگ برتر عصر جمعه با انجام هشت بازی هفته سی ام رسما به پایان رسید. تیم قهرمان این دوره یعنی پرسپولیس هم همین شب در ورزشگاه آزادی میزبان سپیدرود رشت بود و می خواست پس از اتمام این دیدار، قهرمانیِ از پیش مسجل شده اش را رسما جشن بگیرد. نکته ای که از ابتدای بازی پرسپولیس مورد توجه بود، استقبال هواداران این تیم از دیدار با سپیدرود و مهم تر از آن، جشن قهرمانی لیگ بود. در روزی که برگزاری جشن در ورزشگاه قطعی بود اما پرسپولیسی ها ورزشگاه آزادی را پر نکردند و جشن و پایکوبی بازیکنان هم در حضور حدود 60 هزار هوادار حاضر در استادیوم خانگی پرسپولیس انجام شد.

پر نشدن ورزشگاه در بازی هایی با این اهمیت در خاطره پرسپولیسی ها خیلی سابقه دار نیست و بازی های بسیار کمی در این سطح بوده اند که هواداران پرسپولیس سکوی خالی در استادیوم آزادی باقی بگذارند؛ اما این اتفاق در ماه های اخیر دامن گیر سرخ های پایتخت بوده است. هوادارانی که دو سال پیش زمانی که تیم محبوبشان در رده شانزدهم جدول بود، بارها حمایت همه جانبه خود را از تیم و برانکو ایوانکوویچ اعلام کرده بودند، حالا در شرایطی که دومین قهرمانی پیاپی در لیگ را جشن گرفته و از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان صدرنشین صعود کرده اند، ورزشگاه را پر نمی کنند. آنها حتی عنوان پرتماشاگرترین تیم دور گروهی آسیا را نیز امسال به رقیب دیرینه خود سپرده اند. 

البته پر نشدن ورزشگاه ماجرایی است که قطعا دلایلی را در پشت پرده خود دارد. چنین هواداری که وصفش رفت، چرا در بازی های مهم اخیر تیم محبوب خود را به اندازه ای که تصور می شد، حمایت نکرده است؟

در فصل جاری چه در مسابقات لیگ و چه در آسیا بارها انتظار می رفت ورزشگاه در بازی های خانگی پرسپولیس پر از تماشاگر شود؛ اما در هیچ کدام از این بازی ها (به جز دربی که نیمی از ظرفیت ورزشگاه در اختیار پرسپولیس بود) چنین اتفاقی نیافتاد. تنها دفعه ای که هواداران سرخ به پر کردن ورزشگاه نزدیک شده بودند، دیدار هفته هفدهم مقابل تراکتورسازی بود که با احتساب هواداران تیم میهمان، در مجموع نزدیک به 70 هزار نفر در استادیوم حاضر شده بودند.

پرسپولیس در طول فصل 25 هفته صدرشنین لیگ بود که 22تای آنها متوالی بود؛ اما این آمار منجر به پر شدن سکوها نشد. این تیم توانست در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان فصل گذشته ( که همزمان با اوایل لیگ برتر هفدهم بود) الاهلی عربستان را در نبردی جانانه حذف کند، ولی باز هم در بازی های خانگی سرخپوشان در لیگ تغییر چندانی از لحاظ حضور تماشاگر ایجاد نشد. مقاطع دیگری هم بودند که ورزشگاه سرخ رنگ پر از تماشاگر مورد نیاز شاگردان برانکو بود تا از نظر روحی انرژی بگیرند. مثلا در بازی مقابل پارس جنوبی که اولین دیدار شاگردان برانکو پس از قطعی شدن قهرمانی بود، توقع اعضای تیم حضور پرشور تر تماشاگران در سکوهای ورزشگاه بود. روز گذشته هم که در جشن قهرمانی سکوهای خالی پشت دروازه ها توی ذوق می زد.

یکی دیگر از زمان هایی که جا داشت آزادی مملو از تماشاگران پرسپولیس شود اما چنین نشد، بازی های این فصل سرخپوشان در آسیا بود. پرسپولیس در رقابت های آسیایی فصل قبل با تنها 3 بازی خانگی (که یکی از آنها با محرومیت هواداران از حضور در ورزشگاه همراه بود) به نیمه نهایی رسیدند و همه حسرت می خوردند که چرا این تیم قدرتمند نمی تواند مقابل رقیبانی مثل الاهلی و الهلال از تماشاگرانش امتیاز میزبانی استفاده کند. به همین دلیل انتظارها به فصل بعد موکول شد؛ جایی که در دور گروهی سرخ ها با نسف قارشی،الوصل و السد همگروه شدند. در دو بازی مقابل نمایندگان ازبکستان و امارات ورزشگاه آزادی از سوی سرخ ها پر نشد؛ اما دیدار آخر مقابل السد که حکم تعیین سرگروه را داشت و از قضا پرسپولیس هم فقط با برد در آن می توانست صدرنشین گروه شود، زمانی بود که سکوهای سفید و آبی ورزشگاه همگی به رنگ قرمز دربیایند. در کمال ناباوری، چنین اتفاقی در بازی مهم آسیایی هم رخ نداد و پرسپولیس در آن شب بارانی، در ورزشگاهی نیمه پر از حریف قطری خود پذیرایی کرد.

شاید دو قهرمانی پیاپی در لیگ که هر دو هم زودهنگام بوده اند، دل برخی پرسپولیسی ها را زده باشد ولی آنها نباید از خاطر ببرند که تا قبل از این دو سال، چه تلاشی می کردند تا یک بار دیگر تیم محبوبشان را بر بام فوتبال ایران ببینند. شاید هم از طرفی برخی انتقادات به عملکرد تیم باعث چنین موضوعی شده باشد؛ اما بازهم در این صورت در یک شب خاطره انگیز مثل جشن قهرمانی، نمی توان چنین دلیلی را پذیرفت.

صرف نظر از اینکه دلیل این استقبال های دور از انتظار چه می تواند باشد، ورزشگاه آزادی چشم انتظار پر شدن به دست علاقه مندان پرهوادارترین تیم آسیا خواهد بود و حالا که در روز جشن قهرمانی لیگ برتر هم این اتفاق نیافتاده، تنها یک فرصت برای پرسپولیسی ها باقی است تا دین خود را به طور کامل ادا کنند و خاطره ای که تا قبل از امسال برای این استادیوم تکراری و عادی بود را برای نخستین بار در این فصل تکرار کنند. پرسپولیس آخرین بازی فصل خود را روز 24 اردیبهشت در چارچوب دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل الجزیره امارات برگزار می کند. آخرین بازی فصل، قطعا تنها و بهترین فرصت برای سرخ هاست که این بار با پر کردن ورزشگاه آزادی در جشن بازیکنان و مربیان تیم خود شریک شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید