عجایبی از کره زمین که شاید برایتان جذاب باشد

کدخبر: ۲۱۰۷۸۵
واقعیت‌های بسیار زیادی در مورد زمین وجود دارد که شما از شنیدن آن شگفت‌زده خواهید شد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زندگی موجودات زنده بر روی یک محدوده چند صد کیلومتری از پوسته زمین در حال سپری شدن است. اما انسان ها با اینکه تمام طول عمر خود را در زمین می گذرانند، شناخت کمی نسبت به زمینی که ادامه حیات را میسر می کند، دارند. این سیاره یک تریلیون کیلومتر مکعبی زیر پای ماست و شناخت آن به ما کمک می کند بیشتر از قبل به شگفتی این پدیده پی ببریم. در این مطلب شما را با چهار واقعیت جالب از این کره خاکی آشنا می کنیم.

1- درون زمین داغ است

در ابتدای شکل گیری کره زمین، تمام اجرامی که امروزه برروی کره خاکی می بینیم به صورت گسسته به دور خورشید می‌گشتند و به مرور زمان  به هم چسبیدند و جرم بزرگتری را تشکیل دادند که به دلیل گرانش بسیار قوی اش، اجرام دیگر را نیز به سوی خود کشید و با برخورد آنها با یکدیگر زمین به گویی مذاب و منبعی پر حرارت تبدیل شد. رفته رفته گرانش زمین زیاد شد و کم کم شکل کروی به خود گرفت. هسته از آهن، نیکل، اوسمیم و دیگر عناصر تشکیل شده و وقتی این مواد به عمق زمین می‌روند حرارت تولید می کنند. میزان حرارت خروجی از  سطح زمین، حدود 45 تریلیون وات است که سه برابر مصرف انرژی کل جهان است و ای کاش می‌توانستیم این انرژی را به برق تبدیل کنیم که برای مصرف کل جهان کفایت می‌کرد.

2- زمین 5 قمر طبیعی دارد

اکثر مردم بر این باورند که زمین یک قمر دارد و آن ماه است. اما در منظومه‌ی شمسی و نزدیک به زمین حداقل چهار جرم دیگر وجود دارد. نام بزرگ ترین آنها کروتنه است که از دید ما در مداری لوبیا شکل به دور خورشید می گردد و گاهی دور و گاهی نزدیک زمین است. سه جرم دیگر نیز در حوالی زمین با همین شرایط قرار دارند.

3-  نابود کردن زمین ساده نیست

از لحاظ فیزیکی نابود کردن کره زمین کار بسیار دشواری است. با کمی تفکر می فهمیم این کار عملا به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. به طور مثال فرض کنید چقدر انرژی می خواهد که اجزای این کره خاکی از هم بپاشد و چه نیرویی لازم است که با گرانش مقابله کند و یا فکر کنید چقدر انرژی می خواهیم تا مثلا یک سنگ را با قدرت پرتاب کنیم تا از دام گرانش بگریزد. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که هرچه گرانش کم شود پرتاب سنگ هم آسان تر خواهد بود.

4-  زمین در حال سنگین‌تر شدن است

منظومه‌ی شمسی پر است از خرده ریزه‌ها و اجرام مختلف که کره زمین روزانه چیزی حدود 20 تا 40 تن از آن‌ها را به خودش جذب می‌کند. این زباله‌های کیهانی به قدری هستند که یک ساختمان 6 طبقه را در عرض یک سال پر می کنند. بیشتر مواد جذب شده به صورت گرد و غبارند که در جو زمین می سوزند و ما به آن شهاب سنگ می‌گوییم ولی باید در نظر داشت که سرانجام این ذرات با باران بر روی زمین فرود می آیند و باعث سنگین‌تر شدن این کره خاکی می شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید