پسکوف: اگر برجام حفظ نشود هیچ زمینه‌ای برای ادامه توافقات و مذاکرات وجود نخواهد داشت

کدخبر: ۲۱۰۸۵۲
سخنگوی کرملین اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران به عنوان اساس توافقات بیشتر در این زمینه باید محفوظ بماند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران باید به عنوان پایه‌ای برای توافقات بیشتر حفظ شود.

سخنگوی ریاست جمهور روسیه این اظهارات را در واکنش به سخنان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیان کرد. مرکل پیشتر درباره برجام گفته بود توافق هسته‌ای ایران تنها گامی ابتدایی محسوب می‌شود و باید گام‌های بیشتری در این باره برداشته شود.

سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به صحبت‌های صدر اعظم آلمان گفت: ما از موضع همکاران اروپایی آگاه هستیم و آن این است که توافق هسته‌ای ایران باید حفظ شود. سوال  قابل طرح دیگر به کافی یا ناکافی بودن این گام ابتدایی برمی‌گردد اما این صرفا یک اجماع اساسی است، که از سوی همه طرفین به دست آمده است.

پسکوف گفت: به همین علت است که ما معتقدیم ادامه این مسیر یا بهبود شرایط با توجه به توافقات بیشتر تنها براساس یک مسئله اساسی قابل حصول است و آن مسئله چیزی جز «طرح جامع اقدام مشترک» یا «برجام» نیست.

پسکوف در ادامه افزود: مسئله مهم و اساسی مصونیت و پا برجایی توافق هسته‌ای ایران است و در صورتی که این توافق حفظ نشود هیچ زمینه‌ای برای ادامه توافقات و نیز ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

در جولای سال 2015 ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت (روسیه، انگلیس، چین، آمریکا و فرانسه) به همراه آلمان برای حل مسئله هسته‌ای ایران به توافق رسیدند. طرح جام اقدام مشترک بر لغو تحریم‌های اعمال شده علیه برنامه هسته‌ای ایران از سوی سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید داشت. در ژانویه سال 2016 اجرایی شدن این توافق اعلام شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده است که از این توافق خارج خواهد شد مگر اینکه اصلاحاتی که در مذاکره با کشورهای اروپایی تعیین شده، در این توافق اجرا شود.

در اواخر ماه آوریل یکی از سخنگویان دولت آمریکا اعلام کرد آمریکا به همراه فرانسه، آلمان و انگلیس در مذاکرات خود بر سر توافق هسته‌ای ایران به پیشرفت‌های دست یافته‌اند، اما هنوز راه حل نهایی در این زمینه میان آنها قابل حصول نبوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید