دلایل اخراج پولانسکی از آکادمی اسکار+مرور پرونده کیفری این کارگردان

کدخبر: ۲۱۱۷۰۴
اقتصادنیوز: آکادمی اسکار در بیانیه‌ای اعلام کرد رومن پولانسکی را بر اساس استانداردهای اخلاقی این نهاد سینمایی اخراج کرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا،   در این بیانیه‌ که از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار منتشر شده آمده است این تصمیم در راستای ترویج استانداردهای اخلاقی اتخاذ شده است که اعضا را ملزم به رعایت ارزش‌های آکادمی و احترام به کرامت انسانی می‌کند.

بیل کازبی ستاره تلویزیونی آمریکا که درگیر پرونده‌های سوء استفاده جنسی است، دیگر چهره‌ای است که دیگر جایی در میان اعضای آکادمی اسکار نخواهد داشت. نام کازبی پیش از این از سایت آکادمی هنرهای تلویزیونی آمریکا نیز حذف شده و مدرک دکترای افتخاری دانشگاه ییل نیز از وی پس گرفته شده است.

پولانسکی سازنده فیلم‌هایی چون «پیانیست» و «محله چینی‌ها»، ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و در پاریس زندگی می‌کند؛ چرا که فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که مانع استرداد شهروندان خود به آمریکا می‌شود.

وی پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت کالیفرنیا سپری کرد و سپس آزاد شد اما در سال ۱۹۷۸ زمانی که یک قاضی در تلاش بود مجددا پرونده او را به جریان بیندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر کند، به فرانسه گریخت.

این کارگردان برنده اسکار در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد پولانسکی را نپذیرفت و او را آزاد کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا پولانسکی را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است و در نهایت سامانتا گیمر، شاکی این پرونده خواستار پایان دادن به این پرونده شد.

چندی پیش نیز چند اتهام جنسی جدید علیه پولانسکی مطرح شد. عضویت وی در آکادمی اسکار در حالی به خط پایان رسیده که او می‌تواند همچنان جایزه اسکار بهترین کارگردانی سال ۲۰۰۳ را برای فیلم «پیانیست» نگه دارد.

سال گذشته هروی واینستین، تهیه‌کننده معروف هالیوودی نیز به سبب سوء رفتارهای متعدد اخلاقی از آکادمی اسکار اخراج شد.

پیش از این تنها کارمن کاریدی بازیگر فیلم «پدرخوانده» برای در اختیار قرار دادن غیرقانونی نسخه اسکرینر یک فیلم به دوستش و انتشار آنلاین آن از آکادمی اسکار اخراج شده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید