گزارش اعتماد ازرفع حصر تدریجی مهدی کروبی و احتمالا میرحسین موسوی

کدخبر: ۲۱۲۰۲۰
اقتصادنیوز: گشایش‌ها در وضعیت محصورین ادامه دارد و امیدواری‌ها به رفع تدریجی حصر تقویت شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، اعتماد در گزارشی به این مساله پرداخته ونوشته است»» اسماعیل دوستی دیدار جدیدی را روز پنجشنبه با شیخ مهدی کروبی داشته و تاکید می‌کند که حلقه ملاقات‌ها بازتر شده است. دبیرکل محصور حزب اعتماد ملی تاکنون میزبان محمدرضا عباسی‌فرد و مجتبی ذوالنوری نیز بوده است. مهندس موسوی اما آنطور که گفته می‌شود درخواستی برای ملاقات با سیاسیون نداشته و ترجیح داده است که با اعضای خانواده و اقوام خود بیشتر ملاقات کند. امکان این دیدارها به مرور و بعد از پیگیری‌های دولت و مجلس به خصوص کمیته رفع حصر فراهم آمد.

این روزنامه در ادامه نوشت: پیگیری‌هایی که با ریاست‌جمهوری روحانی و پیگیری‌های برخی از نمایندگان مجلس همچون الیاس حضرتی و علی مطهری شروع و با تشکیل کمیته رفع حصر ادامه پیدا کرد. کمیته‌ای متشکل از الیاس حضرتی، محمدرضا تابش، قاسم میرزایی‌نیکو، محمد کاظمی، غلامرضا حیدری، علی نوبخت حقیقی و عبدالرضا هاشم‌زایی که در نیمه مرداد ماه با محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید، مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رییس مجلس دست به دست هم داده و خواستار گفت‌وگو با روسای قوا و مسوولان سیاسی، امنیتی از جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی شدند. تلاش‌شان بر این بود که راه‌حلی پیدا کنند و برخی از آنها همچون عارف اصرار داشتند که کارها در سکوت پیش رفته و رسانه‌ای نشود. حتی از آن دیدار آبان ماه کمیته رفع حصر و مسوولان هم اطلاعاتی خاصی به بیرون درز نکرد.

اعتصاب غذای مهدی کروبی و تلاش دولت برای پاسخگویی به یکی از مطالبات او یعنی خروج ماموران امنیتی نشان داد که مسیر هموارتر از قبل است. کمی بعد از آن نیز خبر رسید که علی لاریجانی، رییس مجلس با یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی ملاقات داشته است. به گفته سخنگوی شورای عالی امنیت در آن جلسه تصمیم خاصی گرفته نشد اما تغییر رویه رسانه‌های اصولگرا بلافاصله بعد از آن این گمانه را ایجاد کرد که «رفع حصر نزدیک است.»

اظهارات علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه حضورش در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته نیز فصل دیگری از پیگیری موضوع حصر را رقم زد. او تاکید کرد که استفاده از واژه حصر درست نیست و محصورین با هرکسی بخواهند ملاقات می‌کنند. به این ترتیب دیدارها آغاز شد. دیدارهایی که به گفته دوستی امروز سهل‌تر از چند ماه قبل انجام می‌شود. میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هیچ ملاقات سیاسی نداشتند اما میزبان برخی اعضای خانواده بودند. حتی دیدارهای چندساعته زهرا رهنورد با مادر بیمارش شایعه رفع حصر را به راه انداخت. شایعه‌ای که از سوی دختران او تکذیب شد. بر اساس آنچه علی مطهری گفته بود انتظار می‌رفت که حصر به نوروز نکشد اما اینچنین نشد. به قول مطهری برخی مسوولان خلف وعده کردند و حصر ادامه یافت. با این حال امیدها از میان نرفت و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در آخرین جلسه هیات دولت -٢٧ اسفند ٩٦- از رفع حصر در سال جدید خبر داد. الیاس حضرتی، نماینده تهران نیز بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی دست به قلم شد و از رییس‌جمهور خواست که از همه اختیارات خود برای حل و فصل این موضوع استفاده کند زیرا «ادامه این روند به صلاح نظام نیست». 

اعتماد در ادامه نوشت: تغییر وضعیت حصر خانم رهنورد موضوعی است که در ماه‌های اخیر بارها توسط افراد مختلف بیان و از سوی فرزندان وی تکذیب شده است. این‌بار اما اسماعیل دوستی اطمینان می‌دهد که گشایش‌ها حقیقی بوده و حتی امکان رفت و آمدهای بدون محافظ فراهم شده است. با این وجود کسی از اهالی پاستور زهرا رهنورد را پیاده یا سواره ندیده است. صاحب سوپر مارکت محله پاستور، سوال ما را در این باره با سوال جواب می‌دهد «مگه خبری شده؟ از حصر خارج شده‌اند؟» می‌گوید که «از قدیم مشتری من بوده‌اند اما تازگی‌ها ندیدم‌شان. دختر بزرگ مهندس و دامادش را گاهی می‌بینم. آخرین بار حدود بیست روز قبل بود اما خبری نشده بود.»

این بیشترین‌ اطلاعاتی است که از اهالی محل می‌توان به دست آورد. هر چه به گیت دوم و بن‌بست اختر نزدیک می‌شوی مردم کمتر خانم رهنورد را می‌شناسند! صاحب خشکشویی در خیابان خورشید در پاسخ به این سوال که تازگی‌ها خانم رهنورد را دیده‌اید؟ با لبخند می‌گوید «نه». بلافاصله هم اضافه می‌کند که «اصلا نمی‌شناسم‌شان» کمی مکث می‌کند و دوباره می‌گوید «به اسم می‌شناسم اما به چهره نه.»

رهگذرها هم به همین سبک پاسخ می‌دهند. خانمی که از گیت دوم خیابان پاستور بیرون آمده و گویی از کارمندان نهاد ریاست‌جمهوری است، قابل تامل‌ترین پاسخ را می‌دهد. «من ندیدم». اما وقتی می‌پرسیم «از کسی شنیده‌ای؟ کسی را می‌شناسی که دیده است؟» با خنده می‌گوید «نه» و می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید