اطلاعات طراح 11سپتامبر از رییس سیا

کدخبر: ۲۱۲۸۹۵
اقتصادنیوز : مغز متفکر حملات یازدهم سپتامبر از مقام‌های آمریکا اجازه خواسته تا بتواند اطلاعاتی را که درباره کاندیدای ترامپ برای سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) دارد، در اختیار کنگره بگذارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، خالد شیخ محمد، از متهمان اصلی حملا یازدهم سپتامبر که خود را طراح این حملات می‌داند و در بازداشتگاه گوانتانامو زندانی است، از یک قاضی اجازه خواسته تا شش پاراگراف حاوی اطلاعاتی درباره جینا هاسپل را در اختیار دیگران بگذارد.

خالد شیخ محمد در سال ۲۰۰۳ در پی دستگیری‌ توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شکنجه شده بود.

مشخص نیست که دادگاه چنین اجازه‌ای به محمد داده است یا خیر.

هاسپل به دلیل نقشش که در یک بازداشتگاه مخفی سیا در تایلند داشته، با انتقادات زیادی روبروست. در این بازداشتگاه افراد مظنون، با القای حس خفگی شکنجه شده بودند.

کاندیدای ترامپ برای سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) در آغاز جلسه پرسش و پاسخ در کمیته اطلاعات سنا وعده داد درصورت تایید ریاست او برای ریاست سیا، برنامه‌ بازجویی و بازداشت مخفی مظنونان از سرگرفته نمی‌شود.

هاسپل به این کمیته گفت: اگر اکنون به شرایط آن زمان نگاه کنیم، باید گفت سازمان برای اجرای برنامه بازداشت و بازجویی آماده نبود.

وی افزود: به عنوان کسی که در آن دوره پرتلاطم کار کرده، می‌توانم بدون هیچ تردیدی، تعهد شخصی بدهم در دوران رهبری من چنین برنامه‌ای از سرگرفته نمی‌شود.

به گفته یکی از وکلای خالد شیخ محمد، تقاضای او برای ارائه اطلاعات به کمیته اطلاعات سنا با جیمز پل، قاضی ارتش آمریکا مطرح شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، وکیل محمد گفته است که نمی‌تواند محتوای اطلاعات را افشا کند.

خالد شیخ محمد پاکستانی‌تبار است اما در کویت متولد شده است. او در سال ۲۰۰۳ در پاکستان دستگیر شد و در سال ۲۰۰۶ به گوانتانامو منتقل شد. اسناد سیا نشان می‌دهد او ۱۸۳ بار با القای حس خفگی شکنجه شده است.

بسیاری از دموکرات‌ها در سنای آمریکا در قبال نامزدی هاسپل موضع مخالف گرفته‌اند. هاسپل سابقه‌ای ۳۰ ساله به عنوان افسر اطلاعاتی دارد. او در سال ۲۰۰۲ مسئول بازداشتگاهی مخفی در تایلند بود که مظنونان در آن شکنجه می‌شدند. خبرنگاران او را به تندی در دیدگاه‌هایش می‌شناسند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا این بازداشتگاه‌های مخفی را که به عنوان بخشی از برنامه "بازجویی‌های پیشرفته" در دوران جورج بوش آغاز شد، متوقف کرد. با این همه  ترامپ از حامیان برخوردهای شدید و شکنجه در زمان بازجویی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید