آموزش بکاپ گرفتن از پیامک در اندروید

کدخبر: ۲۱۳۰۲۵
زومیت:پیامک‌ها گاهی اوقات حاوی اطلاعات مهمی هستند که به هیچ وجه حاضر به از دست دادن آن‌ها نیستیم. در این مقاله با نحوه‌ی بکاپ‌گیری از پیامک در گوشی‌های اندرویدی آشنا می‌شوید.
آموزش بکاپ گرفتن از پیامک در اندروید

با این‌که رشد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و رواج استفاده از آن‌ها موجب کاهش استفاده از سیستم پیامک شده است؛ اما همواره پیامک‌هایی وجود دارند که ارزش ذخیره شدن دارند. مثلا ممکن است بخواهید پیامک خاصی را به دلیل خاطره‌انگیز بودن آن نگه دارید یا پیامک‌های دریافتی از بانک‌ها را جهت اشراف به دخل و خرج خود ذخیره کنید. در این مقاله از زومیت، به بهترین راه‌های ذخیره‌ی آفلاین و آنلاین پیامک می‌پردازیم. البته امروزه گوشی‌هایی مانند گوگل پیکسل و برخی دیگر که به اندروید ۸ اوریو مجهز هستند، از سیستم داخلی بکاپ از پیامک بهره می‌برند. به علاوه، امکان انتقال ابری پیامک‌ها بین دو دستگاه هنگام راه‌اندازی این گوشی‌‌ها نیز وجود دارد.

سیستم بکاپ پیش‌فرض اندروید

بکاپ پیامک

در اندروید ۸.۱، به طور پیش‌فرض امکان بازگردانی داده‌ها، شامل پیامک‌ها وجود دارد. متأسفانه حق انتخاب در خصوص این‌که کدام آیتم از داده‌های بکاپ‌گیری شده بازگردانی شوند وجود ندارد؛ اما در صورت تمایل به استفاده از این گزینه در اندروید ۸.۱ بعد از اتمام تنظیمات اولیه بعد از بالا آمدن دستگاه برای اولین بار، به قسمت تنظیمات رفته و روی اولین گزینه یعنی Finish Setting up بزنید تا مجددا وارد صفحه‌ای مشابه صفحه‌ی تنظیمات اولیه شوید. در این مرحله می‌توانید پیامک‌هایی که قبلا از آن‌ها بکاپ گرفته‌اید، بازگردانی کنید.

بکاپ پیامک اندروید

این امکان به لطف سیستم پشتیبان‌گیری خودکار اندروید میسر شده است و در واقع پیامک‌ها در گوگل درایو ذخیره می‌شوند. بنابراین، امکان مشاهده‌ی آنلاین پیامک‌ها نیز وجود دارد؛ اما نمی‌توان محتوای آن‌ها را خواند یا به جایی دیگر منتقل کرد.

بکاپ پیامک اندروید

با توجه به نکات گفته شده به نظر می‌رسد، پشتیبان‌گیری اندروید از پیامک‌ها با وجود مفید بودن محدودیت‌هایی نیز دارد. به همین منظور در این مقاله دو نرم‌افزار با سابقه و خوش‌نام در زمینه‌ی پشتیبان‌گیری از پیامک‌ها را جهت کنترل و پشتیبان‌گیری بهتر پیامک‌ها معرفی می‌کنیم.

+ SMS Backup

اگر می‌خواهید پیامک‌های خود را جایی غیر از حافظه‌ی گوشی خود ذخیره کنید، اس‌ام‌اس بکاپ پلاس می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این اپلیکیشن متن‌باز اس‌ام‌اس‌ها، ام‌ام‌اس‌ها و تاریخچه‌ی تماس‌های شما را به صورت خودکار در حساب جیمیل شما ذخیره می‌کند. پیامک‌های شما در جیمیل با برچسب SMS و در قالب یک گفتگوی ایمیلی ذخیره می‌شوند تا از هرجایی و توسط هر دستگاهی قابل دسترسی باشند.

بکاپ پیامک اندروید

اپلیکیشن اس‌ام‌اس بکاپ پلاس رایگان است و اخیرا پس از مدت‌ها به‌روزرسانی شده است. روند راه‌اندازی تنظیم برنامه کاملا ساده است. پس از نصب اپلیکیشن، آن را اجرا کنید و بعد از گذشتن از صفحه‌ی تغییرات، وارد صفحه‌ی اصلی برنامه شوید. کلید روبه‌روی Connect را لمس کنید. درخواست دسترسی اپلیکیشن به مخاطبان خود را تأیید کنید. حساب جی‌میلی که مایل هستید پیامک‌‌ها در آن ذخیره و همگام‌سازی شوند، انتخاب کنید. در این مرحله ضمن تأیید درخواست دسترسی به SMS، می‌توانید تعیین کنید که تمام پیامک‌ها یا تعداد مشخصی از آن‌ها پشتیبان‌گیری شوند.

بکاپ پیامک

همچنین، می‌توانید تنظیم کنید که اپلیکیشن طبق زمان‌بندی مشخصی بکاپ‌گیری را انجام دهد. این قسمت به طور پیش‌فرض روی پشتیبان‌گیری دقیقه به دقیقه از پیام‌های دریافتی و هر دو ساعت یک بار از پیام‌های ارسالی تنظیم شده است. میزان مصرف اینترنت برنامه بسیار کم است؛ اما اگر تمایل دارید می‌توانید تعیین کنید که تنها در صورت اتصال وای‌فای بکاپ‌گیری صورت گیرد.

روند بکاپ‌گیری توسط اپلیکیشن اس‌ام‌اس بکاپ پلاس نسبتا کند صورت می‌گیرد؛ اما از آن‌جایی که شما اساسا متوجه این روند نمی‌شوید و پیامک‌ها به محض ورود به صورت خودکار و بی سروصدا ذخیره می‌شوند مشکلی در بکاپ‌گیری نیست؛ اما اگر قصد دارید از همین سیستم برای بازگردانی پیامک‌ها در دستگاه دیگری استفاده کنید، زمان‌بر بودن فرآیند کمی آزاردهنده خواهد بود؛ بنابراین، اگر چنین قصدی دارید بهتر است سراغ اپلیکیشن بعدی که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم، بروید.

SMS Backup & Restore

این اپلیکیشن رایگان که در چند سال اخیر توسط شرکت‌های مختلف خریداری شده است، راهکار بسیار خوبی برای پشتیبان‌گیری از اس‌ام‌اس و ام‌ام‌اس‌های شما و ذخیره‌ی آن‌ها در قالب یک فایل واحد است.

در اجرای اول، اپلیکیشن به شما توضیح می‌دهد که به چه مجوزهایی نیاز دارد و دلیل درخواست آن مجوزها چیست. با دادن پاسخ مثبت به درخواست‌هایی که پس از آن ظاهر می‌شوند، وارد صفحه‌ی اصلی برنامه خواهید شد.

بکاپ پیامک

روند بکاپ‌گیری دستی در این اپلیکیشن بسیار ساده است. کافی است روی Set Up A Backup بزنید و راهنمایی‌ها را دنبال کنید. اگر مایل به ذخیره‌ی مدیا و ایموجی‌ها هستید، از منوی پیشرفته یا Advanced menu این گزینه را فعال کنید. چنان‌چه نمی‌خواهید تمام پیامک‌ها را ذخیره کنید، می‌توانید تنها گفتگوهای مشخصی را جهت پشتیبان‌گیری انتخاب کنید.

در مرحله‌ی بعد برنامه از شما سؤال می‌کند که فایل بکاپ را در دستگاه ذخیره کند یا آن را به گوگل درایو یا دراپ‌باکس منتقل کند. می‌توانید هر گزینه‌ای را که برای شما مناسب‌تر است انتخاب کنید. مثلا اگر هنگام بکاپ‌گیری اتصال اینترنت در دسترس است می‌توانید از گوگل درایو استفاده کنید؛ در عوض زمانی که به رایانه متصل هستید و قصد فلش کردن گوشی را دارد، گزینه‌ی ذخیره در دستگاه می‌تواند مناسب‌تر باشد.

بکاپ پیامک اندروید

 می‌توانید این اپلیکیشن را طوری تنظیم کنید که در زمان مطلوب شما به صورت خودکار بکاپ جدید تهیه کرده و جایگزین بکاپ قدیمی کند. از آن‌جایی که این برنامه از بکاپ دلتا یا اینکرمنتال جهت ذخیره‌ی تغییرات جدید بهره نمی‌برد، هر بار که بکاپ‌گیری صورت می‌گیرد، تمام پیام‌های شما مجددا ذخیره می‌شوند. این مسئله در صورتی که پیامک‌های چندرسانه‌ای زیادی داشته باشید می‌تواند منجر به تولید فایل‌های پرحجمی شود که آپلود هر روزه‌ی آن‌ها در گوگل‌درایو یا دراپ‌باکس می‌تواند حجم اینترنت شما را خیلی زود به اتمام برساند.

 

اید این اپلیکیشن برای استفاده‌ی ضروری بیشتر مناسب باشد؛ مثلا زمانی که قصد تعویض گوشی خود را دارید می‌توانید از آن کمک بگیرید؛ اما برای گرفتن بکاپ‌های مستمر اس‌ام‌اس بکاپ پلاس ابزار کارآمدتری به شمار می‌رود.

بعد از انجام تنظیمات دلخواه، روی Back Up Now بزنید تا بکاپ‌گیری با سرعت هرچه تمام‌تر انجام بگیرد. سرعت بالای این برنامه از برتری‌های محسوس آن نسبت به اس‌ام‌اس بکاپ پلاس محسوب می‌شود.

بازگردانی

اگر قصد دارید بکاپ‌های خود را در دستگاه دیگری بازگردانی کنید، انگشت خود را از لبه‌ی سمت چپ نمایشگر به وسط آن بکشید تا گزینه‌ها برای شما به نمایش در بیایند. از بین گزینه‌های موجود Restore را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی Transfer فایل بکاپ خود را با کمک قابلیت وای‌فای دایرکت به گوشی مقصد منتقل کنید. از هرکدام از دو روش که استفاده کنید، فرآیند بازگردانی پیام‌ها بسیار ساده خواهد بود.

بازگردانی پیامک اندروید

اپلیکیشن SMS Backup & Restore قابلیت‌های دیگری مانند بکاپ زمان‌بندی شده نیز دارد؛ اما در مجموع از آن‌جایی‌که نوع بکاپی که این اپلیکیشن ارائه می‌دهد مانند اس‌ام‌اس بکاپ پلاس در قالب یک گفتگوی ایمیلی قابل مشاهده نیست و حجم زیادی نیز دارد، باید گفت بیشتر مناسب یک بار استفاده در مواقع اضطراری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید