جمهوری اسلامی: فارغ از بدعهدی آمریکا؛ نقش خود را در بهانه دادن به ترامپ فراموش نکنیم/ روسیه وچین نیز به اندازه غرب غیرقابل اعتمادند

کدخبر: ۲۱۳۲۰۲
اقتصادنیوز: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان«راه حفاظت از این سند افتخار» بر لزوم دفاع از این سند تاکید کرد.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه در بخشی از سرمقاله خود تاکید کرد:برجام، چه پابرجا بماند و چه نماند، اصل پدید آمدن آن نشان دهنده هوشمندی فوق‌العاده گروه مذاکره‌کننده ایرانی در این پیمان تاریخی و بین‌المللی است. برای اثبات این واقعیت همین بس که رئیس‌جمهور آمریکا آن را برای کشورش بدترین توافق می‌داند و به خاطر اینکه طرف ایرانی توانسته با روش ماهرانه‌ای مبالغ زیادی از دارائی‌های خود را از چنگ آمریکا خارج کند آن را برای آمریکا یک «فاجعه» می‌نامد.

 این روزنامه در ادامه نوشت:هر چند مخالفان داخلی بدون آنکه منطق قابل ارائه‌ای داشته باشند تلاش می‌کنند مانند ترامپ، برجام را یک فاجعه بدانند ولی تفاوت این است که اینها آن را برای ایران فاجعه می‌دانند ولی رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است مذاکره کنندگان ایرانی با شکل دادن برجام توانستند آمریکا را با یک فاجعه مواجه کنند. به همین جهت، اگر هیچ دلیل دیگری هم وجود نداشته باشد می‌توانیم برجام را برای مذاکره کنندگان ایرانی و دولت روحانی یک سند افتخار بدانیم.

در بخش دیگری از این نوشته آمده است: اول آنکه در ادامه مسیر، اطمینان لازم به وفادار بودن پنج عضو دیگر برجام یعنی آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین باید حاصل شود. این روزها سخن از تردید در قابل اعتماد بودن سه کشور اروپائی زیاد گفته می‌شود. این درست است ولی دلیلی ندارد که روسیه و چین را فراموش کنیم. آنها هم به اندازه این سه کشور غیرقابل اعتماد هستند. ا

به گزارش اقتصادنیوز جمهوری اسلامی در انتهای سرمقاله خود تصریح کرد: با قطعی و غیرقابل انکار دانستن بدعهدی آمریکا در موضوع برجام، اندکی هم به نقش خودمان در بهانه دادن به رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام بیاندیشیم. ما می‌توانستیم بسیاری از کارها را انجام دهیم بدون آنکه آن کارها را در بوق کنیم و به خاطر انجام آنها شیپور بزنیم. ذره‌ای تردید در ضرورت بالا بردن توان دفاعی و موشکی کشور جایز نیست، اما این کار را می‌توان مثل سایر کشورها بدون سروصدا و شعار و به رخ کشیدن‌ها انجام داد. چه چیز ما را به دردست گرفتن بوق و کرنا و جار زدن آنچه آن را جار نمی‌زنند وادار کرد؟ آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس شورای اسلامی نیز پدیده جدیدی است که با هیچ منطقی سازگار نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید