آیا خروج ترامپ از برجام جنگ تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا را به دنبال دارد؟

کدخبر: ۲۱۳۳۳۶
راشاتودی در گزارشی به بررسی پیامد‌های جهانی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه راشا تودی در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته دستور خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران (برجام) را صادر کرد. پس از خروج ترامپ از این توافق بین‌المللی که مورد تایید سازمان ملل نیز بود، برخی از کارشناسان در گمانه‌زنی‌های خود اعلام کردند آمریکا با حربه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به دنبال تغییر حکومت در این کشور است. با این حال، عده ای نیز بر این باورند که ترامپ با پیشبرد این سیاست، یک طرح پوسیده و شکست خورده را اجرا می کند که نتیجه آن ممکن است یک جنگ پرهزینه تجاری با اتحادیه اروپا باشد.

نزدیک به 18 ماه از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید می گذرد و او هنوز موفق نشده است سیاست های صحیحی برای اجرا در خاورمیانه از جمله در قبال ایران اتخاذ کند و برعکس با تصمیمات اشتباه خود حتی حامیانش را ناامید کرده است. با نگاهی گذرا به تاریخ معاصر متوجه می شویم که مقامات سیاسی آمریکا همواره خطایی جبران ناپذیر مرتکب  شده‌اند. نمونه آن جرج دبلیو بوش که بدون طرح از پیشن تعیین شده به عراق حمله کرد و هزینه های هنگفتی را بر دوش مالیات دهندگان آمریکایی قرار داد. با این حال، به نظر می رسد خطایی  که ترامپ با خروج از برجام مرتکب شده است به مراتب پرهزینه تر از روسای جمهور پیشین این کشور است؛ خطایی که ممکن است اقتصاد آمریکا را طی چند دهه آینده هدف قرار دهد.

 آیا ترامپ موفق می شود غول‌های  اقتصادی جهان همچون چین، روسیه  و اتحادیه اروپا را با خودش همراه کند؟

ترامپ معتقد است با تهدیدات مبهم همانند افزایش تعرفه های واردات آلومینیوم و فولاد – که سرنوشت آن هنوز مشخص نیست—می تواند پیوند تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا را ازبین ببرد و اتحادیه اروپا را در مسیر اعمال تحریم های جدید علیه تهران با خود همراه سازد. اما برای برخی کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه غیرممکن است که روابط تجاری خود را (به واسطه سرمایه گذاری در صنعت نفت و خودروسازی) با ایران تعلیق کنند. از سوی دیگر، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به خروج و عهدشکنی آمریکا در خصوص توافق برجام اعلام کرد اجازه فروپاشی این توافق را نخواهد داد چراکه نابودی این توافق بین المللی نه تنها ضعف و ناکارآمدی اتحادیه اروپا را نشان می دهد بلکه تبعات اقتصادی گسترده ای برای کشورهای بزرگ عضو این اتحادیه نیز دارد.

ترامپ تنهای تنهاست

رئیس جمهور آمریکا پس از خروج از برجام اعلام کرد تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه ایران اعمال می کند. او در این مسیر به همراهی اتحادیه اروپا نیاز دارد. از سوی دیگر، دولت ایران با آشنایی به عهدشکنی آمریکا، ماه هاست که خود را برای هرگونه تحریم جدید واشنگتن آماده کرده است و به مبادلات نفتی با یورو روی آورده است. ترامپ به شدت به همراهی اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران نیاز دارد و در صورتی که اتحادیه اروپا او را همراهی نکند، احتمال دارد سیاست های جدیدی در قبال ایران اتخاذ کند.

از دیدگاه اتحادیه اروپا، ترامپ با تلاش برای همراه کردن کشورهای اروپایی علیه ایران، به دنبال تعیین تکلیف و برنامه ریزی خط مشی های سیاست خارجی جدید برای اتحادیه اروپاست. به همین منظور اتحادیه اروپا به منظور حفظ ارزش های دیپلماسی خود  سعی در حفظ برجام دارد.

مواجهه با چین و روسیه

چین و روسیه به عنوان دو قدرت اقتصادی در جهان همواره مخالفت خود با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه ایران را اعلام کرده اند. ترامپ در صورت تحریم ایران، قادر به مواجهه با چین و روسیه نخواهد بود و احتمال شکست سیاست های او در قبال ایران وجود دارد.

در پایان این مطلب آمده است: رئیس جمهور آمریکا با خروج از برجام، طی سه روز گذشته موجب ایجاد دو بحران جدید در خاورمیانه شده است. نخست بیانیه عربستان سعودی در خصوص هسته ای شدن و دوم تشدید حملات نظامی در سوریه است. بنابراین اقدام اشتباه ترامپ در خروج از برجام، علاوه بر بحران اقتصادی خود و دیگر کشورها، پیامدهایی همچون تشدید تنش ها در خاورمیانه را نیز به دنبال دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید