فرصت 60 روزه اروپایی‌ها برای دادن تضمین

کدخبر: ۲۱۳۶۴۶
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون خاطرنشان کرد که اروپایی‌ها 60 روز فرصت دارند که تضمین‌های لازم را در خصوص تأمین منافع ایران و جبران خسارات خروج آمریکا را به ایران بدهند.
فرصت 60 روزه اروپایی‌ها برای دادن تضمین

«سیدحسین نقوی حسینی» در گفت‌وگو با ایرنا، در تشریح نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با حضورعراقچی، کمیسیون امنیت وارد بررسی موضوع برجام و آینده آن شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: عراقچی در جلسه امروز کمیسیون عراقچی گفت که « ترامپ به جهت نگرانی از هزینه‌های سنگین خروج از برجام تلاش کرد ایران از برجام خارج شود ولی تیر او به سنگ خورد.»
نقوی حسینی اظهار داشت: عراقچی در زمینه برجام گفت، ترامپ به 3 حوزه برجام اعتراض داشت، فعالیت موشکی، عدم دسترسی به حوزه نظامی ایران و زمان کوتاه محدودیت‌های ایران در برجام، به همین جهت ترامپ می‌گفت برجام توافق بدی است، خیمه‌شب‌بازی نتانیاهو هم در همین راستا انجام می‌شود، ترامپ به جهت نگرانی از هزینه‌های سنگین خروج از برجام تلاش کرد ایران از برجام خارج شود ولی تیر او به سنگ خورد.

**ظریف درخواست تشکیل کمیسیون مشترک داده که بدون آمریکا باید برگزار شود
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عراقچی بیان کرد که توسل به کنگره و اروپایی‌ها هم نتیجه نداد و بالاخره ترامپ اقدام به خروج کرد؛ خروج از برجام، خروج از NPT و استفاده از مکانیزم کمیسیون مشترک راه‌حل‌های پیش روی ایران بود. در طول مذاکرات با اروپایی‌ها بارها گفته شده بود که آیا اروپا می‌تواند منافع ایران در قبال خروج آمریکا از برجام را تأمین کند، راه‌حل سوم ما استفاده از فرصت داخل برجام بود، بنابراین ظریف درخواست تشکیل کمیسیون مشترک را کرد و این کمیسیون باید بدون حضور آمریکا تشکیل شود.
نقوی حسینی ادامه داد: عراقچی گفت که این فرصت چهل و پنج روز تا 2 ماه طول خواهد کشید که طی این مدت یا اروپایی‌ها تضمین‌های لازم جهت تأمین منافع ایران و جبران خسارات خروج آمریکا علیه ایران را خواهند داد و یا قادر به این اقدام نخواهند بود. اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند تصمیم‌گیری نسبت به آینده به عهده مقامات ارشد نظام است. به همین جهت مذاکرات با چین، روسیه و سه کشور اروپایی‌ها با سفر ظریف شروع شد.

**دولت‌های اروپایی مصمم هستند برجام را حفظ کنند
نقوی حسینی بیان کرد:عراقچی اظهارداشت که البته ما باید بین دولت‌های اروپایی و شرکت‌های اروپایی تفاوت قائل شویم، شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به کار با کشوری کند یا نکند ولی دولت‌های اروپایی مصمم هستند برجام را حفظ کنند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: معاون وزیر امور خارجه بیان کرد، اروپایی‌ها برجام را یک توافق امنیتی می‌دانند و برای آن جایگاه حیثیتی قائل هستند و از برجام عبور نکرده‌اند ولی گفته‌اند که حاضرند با آمریکا در حوزه موشکی یا نظامی ایران همکاری کنند، جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های بسیار خوبی دارد و می‌تواند از آن‌ها در داخل یا خارج از برجام استفاده کند.
نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اقدام سخیف، نابخردانه و برخلاف موازینِ رئیس جمهور آمریکا را محکوم کرده و ترامپ باید پاسخگوی عواقب اقدام خود در عرصه بین‌المللی باشد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشورهای دیگر عضو برجام باید تضمین‌های عملی را در دفاع از حقوق ملت ایران بدهند، اروپایی‌ها آزمون مهمی را در پیش دارند و باید حسن نیت خود را نشان دهند.
وی افزود: در جلسه امروز گام‌های بعدی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت، در این زمینه قوانین لازم از جمله غنی سازی جهت پیشران‌ها و تولید انرژی و غیره به تصویب مجلس رسیده است.
نقوی حسینی گفت: در ابتدای جلسه امروز نیز «اردشیر نوریان» گزارشی از سفر خود به پاکستان را ارائه کرد؛ کمیسیون امنیت در مورد تمرکز گروه‌های تروریستی و داعش در افغانستان اظهار نگرانی کرد و این موضوع را ضرورت می‌داند که داعش شکست خورده نباید در افغانستان مستقر شود. کمیسیون باید نقش عربستان در منطقه و اقدامات بی‌ثبات کننده این کشور در خاورمیانه را رصد کند و مورد برسی قرار دهد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهارات نوریان را چنین توصیف کرد: «اینجانب در کنفرانس امنیتی که با حضور 6 کشور در پاکستان برگزار شد، شرکت کردم و در این کنفرانس تصمیم گرفته شد تا 6 کشور منطقه در جهت مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت منطقه همکاری کنند و اجلاس بعدی هم در تهران برگزار خواهد شد. چین، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ایران و روسیه 6 کشوری هستند که در این زمینه همکاری می‌کنند بنابراین، نوریان از طرف کمیسیون در این کنفرانس حضور می‌یابد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید