حمله منتقدان دولت به شهردار جدید تهران کلید خورد

کدخبر: ۲۱۴۱۱۴
اقتصادنیوز: خبرگزاری‌ها و سایت‌های اصولگرا و همچنان مدافع محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، مانند زمان شروع به کار محمدعلی نجفی، خیلی زود برنامه تخریب و انتقاد از شهردار جدید تهران را آغاز کردند. در نخستین گام فقط دو روز پس از انتخاب محمدعلی افشانی به سمت شهرداری تهران، در‌حالی‌که هنوز حکم تأیید او به‌‌‌صورت‌رسمی امضا نشده بود، دو مطلب تند و انتقادی در دو رسانه اصولگرا منتشر شد که می‌توان آنها را نقطه آغاز حملات و انتقادات به شهردار دانست.

به گزارش اقتصادنیوز شرق در این باره نوشت:یکم شهریور، پس از آنکه شورای پنجم در فرایندی شفاف و قانونی در دوره جدید، محمدعلی نجفی را به عنوان شهردار جدید انتخاب کرد، خبرگزاری‌های اصولگرا بدون فاصله شروع به تخریب نجفی به شکلی مستقیم روی خروجی‌های خود و غیرمستقیم ازطریق کانال‌ها و سایت‌های بدون هویت کردند. خبرگزاری فارس که در دوره مدیریت قالیباف در شهرداری تهران هم با رویکرد با دست‌ پس‌زدن و با پا پیش‌کشیدن، پیش رفته، حالا و در دوره‌ای که اصولگرایان مدیریت شهری را بعد از حدود 15 سال از دست داده‌اند، بنا و برنامه‌ای مشخص برای تخریب این دوره شورا و شهردارانش گذاشته است و از قضا عجله هم دارد.

برنامه تخریبی محمدعلی نجفی با گزارش‌هایی زرد و بدون محتوای مستند از چند روز بعد از صدور حکم او شروع شد و تا روز خداحافظی او و حتی همین حالا ادامه داشته و دارد. گزارش‌هایی با تیترهایی زرد مثل «توهم خورزوخانی دارودسته نجفی» که این خبرگزاری با محور احتمالات بیماری نجفی و انتصابات او شروع کرد و در ادامه با زلزله و برف در تهران بهانه‌های لازم را به‌دست گرفت و در نهایت آنچه جریان اصولگرا و خبرگزاری‌های این جریان می‌خواستند به دست آمد و بهانه رقص دخترکان در برج میلاد اتفاق افتاد.

شهردار تهران همان روز استعفا را داده بود، اما اعضا نمی‌خواستند قبول کنند یا حداقل آن زمان اعلام کنند و در ادامه در صحن علنی شورا با رأیی نمایشی بنا را بر ماندن نجفی گذاشتند، اما استعفای دوم نجفی جدی‌بودن قضیه را نشان می‌داد و جای اصرار نبود و این یعنی به‌نتیجه‌رسیدن هدفی که رسانه‌های اصولگرا نقشی قابل توجه در تحقق آن داشتند.

این خبرگزاری روز گذشته هم در‌حالی‌که هنوز حکم محمدعلی افشانی، شهردار جدید تهران، امضا نشده، شروع به تخریب او کرده است، در‌حالی‌که در روزهای انتخاب محمدعلی افشانی برنامه‌ای را برای تخریب کاندیداهای شهرداری تهران نداشت و یک روز بعد از انتخاب این برنامه تخریبی را شروع کرد. خبرگزاری فارس روز گذشته با گزارشی تحت عنوان «شهرداری که از پستوهای حزب اعتماد ملی خارج شد» به سوابق افشانی پرداخت و دست روی همان بخشی گذاشت که مسئله انتخاب‌کنندگان او در میان اصلاح‌طلبان هم بود؛ عملکرد افشانی در ماجرای تحصن مجلس ششم. افشانی پیش‌تر در زمان انتخاب به‌عنوان استاندار فارس هم در معرض همین فشارها و حرف و حدیث‌ها به‌علت عملکرد گذشته‌اش بود، اما با تأکید حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، بالاخره استاندار فارس ماند. در کنار این اقدام، سایت مشرق هم در گزارشی با عنوان «آیا افشانی دومین قربانی شورای پنجم خواهد بود؟» زمینه‌های احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخاب افشانی و اختلافات معمولشان را فهرست کرده و نتیجه موردنظر خود را گرفته است؛ نتیجه همان نزدیک‌کردن و شبیه‌کردن هر چه بیشتر شورای پنجم به شورای منحل‌شده اول شهر تهران است. به نظر می‌رسد اصولگرایان و جریان راست که از همان روز بعد از انتخابات اردیبهشت 96 و نتایج متحیر‌کننده‌اش، تلاش می‌کنند این دوره چهارساله تا 1400 مورد نظرشان تا حد امکان در عدم توفیق و رضایت مردمی زودتر تمام شود، برای ناموفق‌بودن این دوره از هر کاری دریغ نمی‌کنند.

البته نفس انتخاب محمدعلی نجفی و استعفای یک‌شبه او در همان موعد شش‌ماهه مورد انتظار، در‌حالی‌که جز بیماری دلیل دیگری برایش گفته نشد، مهم‌ترین خلأ اصلاح‌طلبان در دفاع از خودشان است. انتخاب نجفی با اطلاع از وضعیت این مدیر و شرایطش در میان گزینه‌های بسیار و بعد بی‌شهردار‌ماندن یک‌باره تهران در همان ابتدای راه اصلاح‌طلبان، ضربه سنگینی بود که خود اصلاح‌طلبان با انتخاب اشتباه بر پیکر خودشان وارد کردند. نباید این واقعیت تلخ را کنار گذاشت که تصمیم‌گیران و جهت‌دهندگان به اعضای شورا در بیرون از گود ارزیابی درست و جامعی از رقیب و مؤلفه‌های مهم بالادستی نداشتند. 

اگرچه بعد از یک سوزن به اصولگرایان، لازم است اصلاح‌طلبان جوالدوزی هم به خودشان بزنند و متوجه باشند چطور دارند زمینه بهره‌برداری رقیب و نارضایتی مردمی را فراهم می‌کنند. اصلاح‌طلبان که در زمان انتخاب محمدعلی نجفی انسجام خود را نشان دادند، در فرصت دو ماهه انتخاب شهردار دومشان با اذعان به نداشتن گزینه‌هایی که همه جوانب مورد نظر را داشته باشد، اختلافاتی دامنه‌دار داشتند که بسیاری از این اختلافات را خودشان به بیرون از دامنه حزبی می‌کشاندند. باید قبول کرد که شورای پنجم که با جریان‌های سیاسی تلفیق شده، بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی شورا جهت‌گیری سیاسی پیدا کرده و باید متوجه این آفت باشد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید