درخواست اتحادیه عرب برای تحقیقات بین‌المللی درباره غزه

کدخبر: ۲۱۴۵۴۲
وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود در قاهره خواهان تشکیل کمیته تحقیقات بین المللی درباره کشتار وحشیانه فلسطینی‌ها در مرز غزه و اسرائیل شدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در پایان نشست فوق العاده قاهره گفت: گروه عربی در سازمان ملل برای انجام تحقیقات قانونی جدی درباره کشته شدن فلسطینی‌ها به دست نیروهای اسرائیلی تلاش خواهند کرد.

ابو الغیط در کنفرانس مطبوعاتی با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان گفت که اعراب برای درخواست تشکیل کمیته تحقیقات بین المللی به شورای امنیت خواهند رفت و اگر آمریکا مانع آن‌ها شود به مجمع عمومی متوسل خواهند شد.

وزرای خارجه عربی در بیانیه خود از شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل، شورای حقوق بشر و کمیساریای حقوق بشر خواستند اقدامات لازم را برای تشکیل کمیته تحقیقات بین المللی درباره حوادث غزه اتخاذ کنند.

آن‌ها خواهان دادن فرصت به این کمیته برای انجام تحقیقات میدانی با چارچوب زمانی و تضمین اجرای مکانیزم واضح برای محاکمه مسئولان اسرائیلی شدند و تأکید کردند: اقدام آمریکا درباره انتقال سفارتش به شهر قدس در سالروز نکبة چشم‌پوشی از تجاوز به حقوق مردم فلسطین و جریحه‌دار کردن احساسات جهان عرب و اسلامی و مسیحی و افزایش بی ثباتی و تنش در منطقه است.

وزرای خارجه عربی تأکید کردند که انتقال سفارت آمریکا به قدش اقدام خطرناکی است که توافق بین المللی درباره قدس را نقض می‌کند.

عادل الجبیر در این نشست بر مخالفتش با انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان "پایتخت اسرائیل" تأکید کرد.

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین نیز در این نشست پیشنهاد داد که تمامی سفرای عربی در آمریکا در اعتراض به انتقال سفارت فرا خوانده شوند.

وزرای خارجه عرب اقدام گواتمالا درباره انتقال سفارتش به قدس را محکوم کرده و تأکید کردند که کشورهای عربی تدابیر سیاسی و اقتصادی مناسبی را در قبال این اقدام اتخاذ خواهند کرد.

طرح ۱۵ بندی اتحادیه عرب

اتحادیه عرب در این نشست طرحی را بررسی کرد که در آن ۱۵ بند با هدف مقابله با دو پروژه انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و دوم مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه تظاهرات کنندگان فلسطینی در محکومیت انتقال سفارت آمریکا به غزه گنجانده شده است.

از مهمترین این بندها می‌توان به قطع یا کاهش سطح روابط با کشورهایی اشاره کرد که سعی در الگوبرداری از آمریکا در ماجرای انتقال سفارت به قدس دارند.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند جلوی تاسیس دفاتر هیات های دیپلماتیک در قدس را بگیرد و ضمن تشکیل کمیته تحقیق بین المللی درباره جنایت اخیر غزه، برای محاکمه رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت هایش، به دادگاه های بین المللی مراجعه کند.

بندهای پیش نویس این قطعنامه

بند نخست پیش نویس هشدار داده است که اقدام واشنگتن در انتقال سفارتش به قدس اقدامی بی‌سابقه و خطرناک و مغایر اجماع بین المللی درباره قدس به شمار می‌رود و نقض آشکار قوانین بین المللی است.

در بندهای ۲ و ۳ این پیش نویس بار دیگر تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" (در ماه دسامبر گذشته) محکوم و باطل شمره شده و از این کشور خواسته شده است که از این تصمیم خود عقب نشینی کند. علاوه بر این، انتقال سفارت آمریکا به قدس در سالروز فاجعه اشغال فلسطین، نوعی تجاوز به حقوق ملت فلسطین و تحریک احساسات امت عربی، اسلامی و مسیحی و نیز تشدید تنش و منازعه به شمار رفته است.

بند چهارم پیش نویس این قطعنامه بر تلاش برای اتخاذ اقدامات بازدارنده به منظور مقابله با تصمیم انتقال سفارت به قدس تاکید شده است که از جمله آنها می‌توان به قطع یا کاهش روابط سیاسی و اقتصادی با هر کشوری اشاره کرد که سعی در انتقال سفارت خود به قدس دارد.

در بندهای ۵ و ۶ این پیش نویس بر حمایت از تصمیمات مقامات فلسطینی؛ از جمله پیوستن به معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی و ارجاع جنایت‌های رژیم صهیونیستی به دادگاه‌های بین المللی و نیز درخواست از جامعه بین المللی؛ از جمله شورای امنیت برای به رسمیت نشناختن تصمیمات یا اقداماتی که با هدف تغییر چهره شهر قدس اتخاذ می شود و درخواست از تمامی کشورها برای خودداری از استقرار هیات‌های دیپلماتیک‌شان در قدس تاکید شده است.

بندهای ۷ الی ۱۱ پیش نویس این قطعنامه از کشورهایی که با اقدام اخیر آمریکا مخالفت و تصمیم تعداد اندکی از کشورها برای انتقال سفارت‌هایشان به قدس را محکوم کرده‌اند، تشکر و قدردانی شده است و به ملت فلسطین به خاطر مبارزات مشروع درود فرستاده شده و جنایت‌های رژیم صهیونیستی که در ردیف جنایت‌های جنگی قرار می‌گیرند، محکوم شده‌اند.

بندهای ۱۲ الی ۱۵ نیز از شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواسته‌اند کمیته تحقیق بین المللی درباره حوادث غزه تشکیل داده و مقامات صهیونیستی را به خاطر این جنایت‌شان تحت محاکمه قرار دهند و در عین حال از جامعه بین المللی بخواهند که برای حمایت از غیرنظامیان وارد عمل شوند.

اتحادیه عرب در پیش نویس این قطعنامه همچنین به دبیرخانه خود دستور داد طرحی را برای برای مقابله با تصمیم آمریکا در زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" و انتقال سفارت این کشور به آن تهیه کند.

ارتش صهیونیستی طی روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته جنایت کم سابقه‌ای را علیه تظاهرات کنندگان مسالمت‌آمیز در مرزهای غزه مرتکب شد و ۶۲ فلسطینی را شهید و بیش از ۳۱۸۸ نفر دیگر را به ضرب گلوله‌های جنگی و مشقی و با شلیک بمب‌های حاوی گاز اشک آور مجروح یا مسموم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید