در کازرون چه می‌گذرد؟

کدخبر: ۲۱۴۶۶۷
اقتصادنیوز؛ شهرستان کازرون در روزهای پایانی هفته شرایط نا آرامی را پشت سر گذاشت. در حالیکه تجمع اعتراض آمیز مردم کازرون نسبت به طرح تقسیمات منطقه‌ای به درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان انجامید، امام جمعه کازرون امروز در خطبه‌های نماز جمعه گفت: انتظار است که مردم کازرون مطالبات خود را در فضای آرام و چارچوب قانون دنبال کنند تا به نتیجه مورد نظر دست یابند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ به گفته هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، در حوادث شامگاه چهارشنبه کازرون، 2 نفر از عوامل نیروی انتظامی و 9 نفر از حمله کنندگان به مقر پلیس زخمی شدند که یکی از زخمی های جمعیت معترضان، پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد. 

هادی پژوهش جهرمی افزود: در ادامه این تجمع های غیر قانونی، صبح پنجشنبه نیز عده ای که بعضا سلاح سرد به همراه داشتند دست به تجمع زده و ضمن حمله به نیروهای انتظامی اقدام به آتش زدن 2 دستگاه خودرو پلیس کردند. 

این افراد همچنین بامداد جمعه ساختمان یک بانک را به آتش کشیدند و به اموال عمومی آسیب زدند. 

استاندار فارس نیز در ارزیابی جنس اعتراض های روزهای چهارشنبه و پنجشنبه کازرون گفت که عده ای به دنبال سوء استفاده و طرح مسایل دیگر هستند. 

اسماعیل تبادار پیش از این در سفر 13 اردیبهشت به کازرون به مردم این شهرستان اطمینان داده بود که طرح تفکیک این شهرستان و تشکیل شهرستان جدید با عنوان 'کوه چنار' با هدف تامین نظر مردم این شهر از دولت برگشت داده شده است تا اصلاح شود. 

وزارت کشور روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که حوادث شهرستان کازرون در استان فارس جنبه تقسیماتی نداشته بلکه ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد. 

در این اطلاعیه آمده است: وزارت کشور با دریافت نظرات و پیشنهادات مردمی و بررسی موضوع از نزدیک در قالب اعزام کارشناسان در چندین نوبت و همچنین حضور مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در منطقه، در تلاش بوده تا نگرانی‌های مردم شریف کازرون را لحاظ نماید و به همین منظور با تقاضای صاحب نظران منطقه و به منظور بررسی دقیق و لحاظ پیشنهادات مردمی و رفع کاستی های موجود، طرح پیشنهادی تا تامین خواسته های کارشناسی و منطقی مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشوری متوقف شده است.

این اطلاعیه می افزاید: وزارت کشور در مساله تقسیمات کشوری در عین استمرار همفکری با دلسوزان و صاحب نظران از اقشار گوناگون منطقه، از مردم آگاه و متدین کازرون می خواهد با حفظ آرامش و هوشیاری انقلابی خود مراقب دسیسه های معاندان و سایت های ضد انقلاب و اهداف شوم دشمنان این آب و خاک باشند و اجازه ندهند امنیت اجتماعی منطقه مختل و فضای ناامنی حاکم شود.

وزارت کشور در این اطلاعیه تاکید کرده است: در این راستا با عناصری که با اهداف دیگری سعی در برهم زدن نظم و امنیت عمومی داشته اند برخورد قاطع قانونی انجام خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: هر چند، مسیر طی شده در بحث تقسیمات کشوری، مبتنی بر قانون، عقلانیت و منطق است، لکن، بر همین اساس، یقیناً مصالح و ملاحظات منطقه مبتنی بر تعامل و همفکری مورد توجه جدی خواهد بود.

جمعیت شهرستان کازرون که در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد، بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال 95 انجام شد، 266 هزار و 217 نفر است. 

در همین راستا محمد خرسند، امام جمعه کازرون در خطبه نماز جمعه تاکید کرد: نیازی به دلسوزی منافقین، سلطنت طلبان و نوکران استکبار جهانی برای کازرون نیست و مردم انقلابی منطقه ، بدخواهان نظام اسلامی را ناکام خواهند کرد. 

امام جمعه کازرون در ادامه به سیر پیگیری خواسته های مردم این شهر از سوی مسئولان استان و کشور اشاره کرد و خطاب به حاضران در مصلی نمازجمعه گفت: شما فرمانداری ویژه و جدانشدن مناطقی همچون دشت برم و انارستان در طرح تفکیک این شهرستان را از مسئولان مطالبه کرده اید و آنها قول داده اند که خواسته شما را محقق کنند. 

خرسند اظهار داشت: در چنین شرایطی که طرح تفکیک شهرستان کازرون برای اصلاح و اعمال خواسته مردم مرکز شهرستان از دولت بازگشت داده شده است و اتفاق جدیدی نیفتاده است، نیازی به برپایی تجمع در روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه نبود.

امام جمعه کازرون در ادامه بخش هایی از اطلاعیه اخیر وزارت کشور درباره رخدادهای این شهر را قرائت کرد و گفت: این وزارتخانه در این اطلاعیه بیان کرده است که نگرانی های مردم را در رسیدگی به طرح تفکیک کازرون لحاظ خواهد کرد و این طرح هم اینک متوقف است. 

امام جمعه کازرون که سخنانش بارها با سردادن شعار از سوی برخی افراد قطع شد، همگان را به حفظ آرامش توصیه کرد و گفت: وزارت کشور پیگیر تحقق خواسته های مردم کازرون است. بدون تردید در فضای آرام، می توان به نتیجه مورد نظر دست یافت. 

وی ادامه داد: باید بدانیم که چه کار می خواهیم انجام دهیم و چه می خواهیم، نباید بگذاریم بدخواهان نفوذ کنند و از خواسته های مردم کازرون سوء استفاده کنند. 

خرسند در ادامه از مردم خواست به شایعات و مباحث اختلاف برانگیز در شبکه های اجتماعی توجهی نکنند و اظهار داشت: مباحثی در فضای مجازی درباره کازرون مطرح می شود که صحت ندارد. 

امام جمعه کازرون در ادامه خطاب به جمعیتی که شعار می دادند گفت: من عهده دار پیگیری مطالبات شما هستم تا به نتیجه برسد و نتیجه اش را از همین تریبون نماز جمعه به شما می گویم. 

وی در پاسخ به خواسته افرادی که خواهان آزادی دستگیر شدگان روزهای 26 و 27 اردیبهشت ماه در تجمع های غیرقانونی کازرون بود، نیز گفت: قول می دهم که آنها آزاد شوند و در این زمینه، نگرانی نباید وجود داشته باشد. 

خرسند باری دیگر بر حفظ آرامش و پیگیری مطالبات در بستر قانون تاکید کرد و اظهار داشت: اگر اینچنین ناآرامی در شهر باشد، هیچ سرمایه گذاری به این شهر نمی آید و فعالیت های عمرانی متوقف می شود. 

وی درباره تلاش عده ای برای به آتش کشیدن مصلی نمازجمعه در بامداد روز جمعه 28 اردیبهشت ماه نیز گفت: افرادی که لهجه کازرونی نداشتند در این زمینه اقدام کردند که تلاش آنها ناکام ماند. 

در این آیین گفته شد که برخی افراد بامداد جمعه با شکستن یکی از درهای مصلی نماز جمعه کازرون، مواد آتش زا به داخل پرتاب کرده بودند که در اثر این اقدام، یک دستگاه کولر مصلی خسارت جدی دید. 

موضوع تفکیک 2 بخش چنارشاهیجان و کوهمره نودان از کازرون و ایجاد شهرستان جدیدی با نام کوه چنار از آبان 96 مطرح شد و از آن زمان تاکنون اعتراض هایی با مراجعه به فرمانداری و حضور در میدان شهدای کازرون شده است. 

تجمع معترضان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (26 و 27 اردیبهشت ماه جاری) به برخورد فیزیکی با ماموران نیروی انتظامی منجر شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید