دبیرکل اتحادملت:

حداکثر چیزی که یک دولت در مذاکره با قدرت‌های جهان می‌توانست کسب کند، روحانی در برجام کسب کرد

کدخبر: ۲۱۴۷۲۴
اقتصادنیوز: روزنامه ایران به مناسبت سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحادملت گفت‌وگو کرده است.

 به گزارش اقتصادنیوز اهم مطالب این مصاحبه به این شرح است.

 

* نقش شخص آقای سیدمحمدخاتمی در انتخابات دوازدهم برجسته بود و نمی‌توان تأثیر حمایت ایشان را نادیده گرفت. این‌ها باعث شد آقای روحانی در انتخابات با یک جهش رأی نسبت به دوره قبل پیروز شود. خب این را ما می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم و به همین دلیل امیدوار بودیم ولی باید اذعان کنم ما در خوشبینانه‌ترین وضعیت هم این فاصله رأی را پیش‌بینی نمی‌کردیم.

*دلمان می‌خواست و امیدوار بودیم بیش از دفعه اول رأی بیاورد، در حد 2 تا 3 میلیون رأی؛ هفت میلیون را پیش‌بینی نکرده بودیم.

 

*برجام یک شاهکار بود. یک شاهکار دیپلماتیک برای ایران که نه در گذشته سابقه دارد و نه در آینده نزدیک می‌توان چنین دستاوردی را پیش‌بینی کرد. کسانی که این حرف‌ها را از سر امنیت و شکم سیری می‌زنند، یادشان رفته «برجام» در شرایطی به نتیجه رسید و توافق هسته‌ای زمانی امضا شد که تولید و فروش نفت ایران به حداقل رسیده بود و کم‌کم ایران را به سمت سناریوی «نفت در برابر غذا» می‌بردند. شرایط بحرانی آن زمان موجب شد رهبر معظم انقلاب تصمیم به «نرمش قهرمانانه» بگیرند و اجازه دهند با امریکا به‌منظور ایجاد یک توافق، مذاکره شود. حداکثر چیزهایی که یک دولت می‌توانست در توافق با کشورهای بزرگ 1+5 به‌دست بیاورد، در «برجام» به دست آمد. کسانی که دم از باخت می‌زنند و مدعی می‌شوند که دولت روحانی امتیاز داد و امتیاز نگرفت، هنرشان این بود که سال‌های سال مذاکرات هسته‌ای بدون دستاورد انجام دادند که به صدور قطعنامه‌ها و تحریم‌های شدیدتر می‌انجامید.

*ترامپ آدمی است که مصالح خودش را بر مصالح امریکا ترجیح می‌دهد؛ آدمی نیست که به فکر مصالح خودِ امریکا باشد؛ به فکر مصالح خودش است و اگر بتواند در سابقه خودش توفیقی را ثبت کند، آن کار را انجام می‌دهد. او بیزینس من است؛ اهل معامله است و هر جا نفعی عایدش شود، پای معامله می‌آید ولی به‌طور کلی فعلاً ترامپ نشان داده به لحاظ سیاست خارجی بخصوص در منطقه، به نفع اسرائیل عمل می‌کند. علی‌الظاهر پیوندهای خانوادگی و داماد یهودی او در این سیاست‌ها کم تأثیر نیست. خودش هم پیوندها و علقه‌هایی نشان داده و فعلاً در چارچوب منافع اسرائیل عمل می‌کند. اما اگر احساس خطر کرده یا منافعش اقتضا کند، ظرفیت چرخش‌های 180 درجه‌ای دارد. ترامپ ممکن است هر اتفاقی را رقم بزند. ترامپی که امروز سر جنگ دارد و سیاست‌هایش نشان می‌دهد در عمل«رژیم چنج» را دنبال می‌کند، اگر منافعش اقتضا کند و سودش را از کشورهای عربی برده و امکان دوشیدن بیشتر از آنها نداشته باشد، چه بسا سیاست جدید اتخاذ کند.

*این حرف که رئیس جمهوری نباید دروغگو باشد، درست است؛ این را قبلاً ما هم گفته بودیم. اما بقیه مسئولان از جمله خود آن سخنران هم نباید دروغگو باشند؛ بقیه هم نباید دروغ بگویند. این که این افراد آقای روحانی را متهم به دروغگویی کنند به این دلیل است که این‌ها رقیبند و از این حرف‌ها می‌زنند. اگرچه من این انتقاد را دارم که آقای روحانی در موضوعی مانند رفع حصر، همه تلاشش را نکرد اما در مورد تلگرام نمی‌توان چنین ادعایی را مطرح کرد. در موضوع تلگرام آقای روحانی حداکثر تلاشش را کرد  ولی موفق نشد. کسانی که دنبال فیلتر تلگرام بودند ابتدا شورای عالی فضای مجازی را که با فرمان رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و ترکیبش را هم ایشان تعیین کرده‌اند مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه می‌دانستند. آقای روحانی آنجا تلاش کرد تا شورای عالی فضای مجازی، به فیلتر تلگرام رأی ندهد. اما آنها وقتی از این شورا ناامید شدند، آنچه خودشان مبنا و معیار قرار داده بودند را نیز دور زده و  از طریق قوه قضائیه حکم فیلترینگ تلگرام را گرفتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید