نشست برجامی 5+1 بدون حضور آمریکا برای مذاکره برای توافق جدید

کدخبر: ۲۱۵۰۴۴
اقتصادنیوز: آمریکا در نشست این هفته اعضای امضاکننده توافق هسته‌ای حضور ندارد و معلوم نیست آیا ایران نیز حضور خواهد داشت یا خیر.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، دویچه وله آلمان نوشت، این هفته نمایندگانی از کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه قرار است در ادامه تلاش‌هایشان برای حفظ برجام در وین دیدار داشته باشند. این درحالی است که یکی از  مهمترین بازیگران برجام در این نشست حضور نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش آلمان و چهار کشور دیگر به زودی برای بحث درباره چگونگی ادامه توافق هسته ای در وین دیدار خواهند کرد. جامعه بین‌المللی بعد از خروج آمریکا از برجام خواستار حفظ توافقی است که مدعی هستند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده است .

به گزارش دویچه وله ریاست این نشست بر عهده هلگا اشمیت دیپلمات ارشد اتحادیه اروپاست. آمریکا در این نشست حضور ندارد و معلوم نیست آیا ایران هم حضور خواهد داشت یا خیر. در این دیدار قرار است درباره توافق جدیدی مشابه توافق ۲۰۱۵ با این تفاوت که این توافق برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه را هم در بربگیرد مذاکره کنند. 

این رسانه به کمک‌های مالی که قرار است در توافق جدید برای ایران در نظر گرفته شود هم اشاره کرد و نوشت: «دیپلمات‌ها قرار است در مورد اقدامات اتحادیه اروپا برای دفاع از خود در برابر تحریم‌های امریکا بحث کنند. این اقدامات در بهترین حالت باید آثار مثبت محدودی بر اقتصاد ایران داشته باشد.»

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درباره این نشست گفت: ما باید نام «توافق هسته‌ای وین» را کنار بگذاریم و شاخص‌های جدیدی را که در آن صورت ترامپ موافقت کرده و تحریم‌ها را لغو می‌کند به آن اضافه کنیم. 

بر اساس این گزارش نشست برنامه‌ریزی شده در وین نشان می‌دهد اروپا برای اینکه از ادامه توافق هسته‌ای مطمئن باشد به تعهداتش پایبند است حتی اگر به معنای کنار گذاشتن آمریکا و همکاری با مسکو و پکن و تهران باشد. اتحادیه اروپا گفته فروپاشی توافق هسته‌ای یک فاجعه خواهد بود. 

به گزارش دویچه وله، کمیسیون اروپایی روز جمعه کار برای اقدامات دفاعی جدی از کمپانی‌های اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند را آغاز کرد . این اتحادیه امیدوار است که بتواند با پمپاژ پول به تهران تا جایی که در توافق هسته‌ای ذکر شده و به جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای کمک کرده این توافق را حفظ کند. رییس بخش انرژی اتحادیه اروپا در نشست ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در سوفیا بلغارستان اعلام کرد این اتحادیه به حفظ برجام پایبند است و روابط تجاری را با تهران تقویت خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید