جزئیات دیدار پوتین و بشار اسد به روایت نماینده پارلمان سوریه

کدخبر: ۲۱۵۲۰۷
اقتصادنیوز: نماینده پارلمان سوریه با اشاره به دیدار اخیر بشار اسد با همتای روس خود در سوچی اعلام کرد گفت‌وگوی دو طرف فقط به قانون اساسی محدود نماند بلکه ارزیابی وضعیت نظامی در سوریه را نیز شامل شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، "مهند الحاج" نماینده پارلمان سوریه اظهار داشت: سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در شهر سوچی که میزبان کنفرانس گفت وگوی ملی سوریه بود، اهمیت زیادی دارد، زیرا گفت وگوی دو طرف فقط به قانون اساسی محدود نماند، بلکه ارزیابی وضعیت نظامی در سویه را نیز شامل شد.

هماهنگی مستمر دمشق با متحدان ایرانی و روسی

وی افزود: بین ارتش سوریه و متحدانش و پیش از همه ایران و روسیه درباره مسائل نظامی هماهنگی مداوم وجود دارد، اما در فواصل زمانی مختلف یک ارزیابی فراگیر از اوضاع نظامی به عمل می‌آید که هدف از آن ایجاد نقشه راهبردی است، زیرا نقشه میدانی را فرماندهان میدانی طراحی می‌کنند، اما تعیین نقشه راهبردی فرماندهان نظامی برعهده سیاستمدارانی است که در راس قدرت قرار دارند.

این عضو پارلمان سوریه ادامه داد: بر این اساس دیدار با پوتین به منظور ارزیابی وضعیت نظامی و تعیین اولویت‌های مرحله آینده صورت گرفت و با توجه به اظهارات پوتین درباره موشک‌های کالیبر و ناوشکن‌های مستقر در شرق مدیترانه به نظر می‌رسد این اولویت‌ها مربوط به شهر ادلب باشد.

آمادگی نیروهای ارتش برای مقابله با هرگونه تجاوز تروریستی

وی گفت: ما اطلاعاتی در اختیار داریم مبنی بر اینکه گروه‌های تروریستی مسلح به ویژه در ادلب به منظور حمله به خناصر و یا حلب در حال مسلح شدن مجدد هستند، اما نیروهای ارتش سوریه با همکاری متحدانش آماده سد کردن هرگونه تجاوز تروریستی هستند.

نماینده پارلمان سوریه ادامه داد: از سوی دیگر موضوع اقتصادی مطرح است به این معنی که سوریه وارد مرحله بازسازی سریع شده است از همین رو باید این مسائل با طرف ایرانی و روسی هماهنگ شود و در همین ارتباط مسئولان اقتصادی ایران به منظور مشخص کردن برنامه فعالیت اقتصادی و ماهیت مرحله آینده مربوط به بازسازی سفرهای متعددی به سوریه داشتند.

وی درباره روند سیاسی سوریه پس از دستاوردهای میدانی ارتش گفت: پس از پیروزی بزرگ ارتش سوریه باید این پیروزی میدانی نمود یافته و در صحنه سیاسی مورد استفاده قرار بگیرد به گونه‌ای که راه برای انتقال به مرحله جدید سیاسی یا همان اجرایی کردن تصمیمات نشست سوچی فراهم شود، زیرا با مخالفان داخلی و برخی مخالفان خارجی درباره تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی کنونی توافق حاصل شده است و قبل از هر چیز باید محل کار این کمیته در دمشق و با عضویت 150 نفر انجام شود به این ترتیب که 105 نفر از دولت سوریه و 45 نفر از مخالفان داخلی و یا خارجی باشند و تصمیات آن بر اساس اکثریت آراء اتخاذ شود.

الحاج در توضیح این مطلب افزود: تصمیمات این کمیته برای دولت سوریه الزام آور نیست، بلکه فقط حالت مشورتی داشته و اعضای آن کارشناسانی در تمام زمینه‌های مرتبط با قانون اساسی هستند که به دولت مشورت داده و مجموعه پیشنهادهایی را مطرح می‌کنند .

وی درباره این سوال که آیا رویکرد بعدی تامین امنیت اطراف پایتخت به سمت شمال یعنی ادلب است یا به سمت درعا در جنوب که النصره در آنجا حضور دارد، پاسخ داد: هنگامی که ارتش سوریه از پنج ماه پیش به سمت ادلب حرکت کرد و توانست فرودگاه نظامی ابوالظهور را آزاد کند، شاهد سردرگمی تروریست‌ها بودیم و همه بر این باور بودند که ارتش سوریه چند روزه وضعیت ادلب را نهایی خواهد کرد اما دیدیم که ارتش قطب نمای خود را به طور مستقیم از شمال به سمت جنوب و شهر الغوطه تغییر داد و عملیات خود را در آنجا به پایان رساند.

الحاج در ادامه یادآور شد ارزیابی‌ها و پیش بینی‌های کنونی حاکی از حرکت به سمت ادلب است، اما احتمال دارد راهبرد ارتش سوریه برای مقابله با افراد مسلح در جنوب به ویژه النصره که با رژیم صهیونیستی تبانی کامل دارد، تغییر کند، زیرا این گروه به دستاویزی برای اسرائیل تبدیل شده و این رژیم از آن برای تجاوز به ارتش سوریه و متحدانش استفاده می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید