با وجود بارش ها همچنان مشکل کم آبی پابرجاست

کدخبر: ۲۱۵۲۹۱
اقتصادنیوز: باوجود بارش باران در روزهای اخیر مسوولان آبی کشور معتقدند که هنوز ایران با چالش بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند؛ چراکه به دلیل ازدیاد برداشت از آب‌های زیرزمینی و نبود ذخیره برف کشور همچنان جولانگاه بحران آب است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و درازمدت حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد باران کمتری را در کشور شاهد خواهیم بود، همچنین از میزان ذخیره سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاسته شده است که این موضوع موجب شده وزیر نیرو نسبت به وضعیت فعلی منابع آبی هشدار دهد.

همچنین طبق آمار ۴۹ سال گذشته، در هر ۱۰ سال میزان بارندگی‌ها با کاهش روبه‌رو بوده به‌گونه‌ای که متوسط بارش‌ها در ۵۰ سال گذشته ۲۵۰ میلی‌متر ثبت شده اما در ۱۰ سال اخیر این میزان تنها ۲۱۷ میلی‌متر بوده علاوه بر این در حالی که متوسط بارندگی‌ها در کشور حدود ۴۰ درصد کمتر از سال‌های قبل بوده در برخی استان‌ها این میزان تا ۸۰ درصد کاهش را نیز نشان می‌دهد. تا جایی که در استان هرمزگان ۸۰ درصد، سیستان و بلوچستان  ۷۰ درصد، فارس ۷۰ درصد، کرمان ۷۱ درصد و بوشهر ۶۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگی داریم.  البته در برخی از استان‌ها وضعیت بارندگی‌ها قابل قبول است که می توان به استان‌های آذربایجان شرقی، کردستان  و آذربایجان غربی اشاره کرد.

همچنین بر اساس برآوردهای صورت گرفته در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت که از این تعداد ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و پیش‌بینی می شود که استان های اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با بحران شدیدتری مواجه باشند که بر اساس آمار وزارت نیرو  ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند در فلات مرکزی با جمعیتی معادل ۱۶.۶ میلیون نفر است.

از سوی دیگر بر اساس آخرین وضعیت بارندگی کشور از اول مهر تا ساعت تا ۲۹ اردیبهشت سال آبی ۹۷-۹۶ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۵۸.۱ میلیمتر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۰ میلیمتر) معادل ۳۱.۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۲۵.۱ میلیمتر) معادل ۲۹.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

علاوه بر این حجم بارش در این زمان معادل ۲۶۰.۵۵۳ میلیارد مترمکعب ثبت شده است که البته در شش حوضه اصلی کشور نیز شاهد کاهش ۶۷ میلیمتر بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته هستیم به‌گونه‌ای که تنها در حوضه دریای خزر و دریاچه ارومیه میزان بارش‌ها مثبت بوده و در دیگر حوضه‌ها میزان بارندگی‌ها منفی است.

همچنین  در حوضه خلیج فارس و دریای عمان شاهد کاهش ۱۵۲ میلیمتری در حوضه فلات مرکزی کاهش ۵۹.۷ میلیمتری، حوضه مرزی شرقی کاهش ۱۹.۹ میلیمتری و حوضه قره قوم با کاهش ۴۱.۴ میلیمتری مواجه هستیم.

همین مساله موجب شده تا محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کند علی‌رغم اینکه در اردیبهشت ماه شاهد بارندگی خوبی بودیم، اما به دلیل نبود ذخیره کافی برف همچنان وضعیت منابع آبی در تهران مناسب نیست. چرا که میزان بارش‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد منفی بوده است.

وی ادامه داد: میزان بارندگی‌ها نسبت به درازمدت تنها ۱۵  درصد منفی بوده ولی این مسئله به این معنا نیست که شرایط منابع آبی در تهران مناسب است چرا که سدهای پنج گانه تهران نیز در شرایط فعلی وضعیت خوبی را ندارند.به‌گونه‌ای که در حال حاضر حجم مخازن سدها ۷۲۲ میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته که عددی معادل یک میلیارد و ۳۹ میلیون مترمکعب بوده، ۳۱۹ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

در این بین وزارت نیرو راهکار مدیریت مصرف را ارحج دانسته و معتقد است که با این روش می‌توان تابستان را بدون چالش آبی پشت سر گذاشت البته نمی توان تاثیر باران‌های اخیر را نیز نادیده گرفت اما واقعیت این است که ایران در یک منطقه گرم و خشک واقع شده و باران‌های شدید و کوتاه مدت نمی‌تواند راه‌چاره‌ای اساس برای حل این چالش بزرگ کشور باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید