تشخیص مصادیق رجال سیاسی به عهده کیست؟

کدخبر: ۲۱۵۳۳۳
اقتصادنیوز؛ عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: قانون در برخی قسمت‌ها مصداق‌ها را تعیین نکرده است لذا تا زمانی که مصداق ها مشخص نشده، برداشت شورای نگهبان در اولویت قرار دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ محمد محمودی شاه نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس گفت: زمانی که در قانون اعلام شده فرض تایید صلاحیت یک کاندیدا برای ریاست‌جمهوری، رجل سیاسی بودن آن شخص است و در هیچ قسمتی از قانون درباره مصداق‌های رجل سیاسی هم تعریفی نشده پس شورای نگهبان می‌تواند آن را تعیین کند.

وی در واکنش به اختلاف نظر برخی نمایندگان درباره اینکه آیا تعیین مصادیق رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان اقدامی قانونی بوده است یا خیر، گفت: ما به نظارت استصوابی شورای نگهبان اعتقاد داریم و نمی‌توان آن را نفی کرد.

نماینده مردم ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته مجلس هم می‌تواند به تعریف رجل سیاسی ورود کرده و برای آن مصادیق ردیف مشخصی را قرار دهد به طور مثال بگوید التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران شامل این موارد و خصوصیات در شماره‌های مختلف می‌شود.

محمودی‌شاه‌نشین تاکید کرد: زمانی که مجلس هنوز این خصوصیات را مشخص نکرده است، مرجع تشخیص یعنی شورای نگهبان حق ورود دارد.

وی با تاکید براینکه در این برهه تعیین مصادیق رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان دارای ایراد نیست، گفت: یک روز اگر مجلس مصادیق رجل سیاسی را مصوب کند مسلما برای طی مراحل قانونی باید مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد و در صورت مخالفت این شورا هم قانون به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده می‌شود و قطعا شورای نگهبان به نظر مجمع پایبند است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تصریح کرد: اکنون پیش‌نویس لایحه جامع انتخابات در کمیسیون شوراها در حال بررسی است و قطعا یک سری مصادیق در آن تعریف و قرار داده  می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید