چه کسی شانس بیشتری برای نخست وزیری عراق دارد؟

کدخبر: ۲۱۵۳۳۶
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: حیدر العبادی شانس بیشتری نسبت به سایر رقبای خود برای پست نخست وزیری دارد. چرا که هم روابط حسنه ای با سایر کشورها داشته که این رویکرد برخلاف هادی العامری است که هیچ رابطه ای با کشورهای دیگر ندارد و هم توانسته خود را به جریان صدر نزدیک‌تر کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، به بررسی وضعیت جریانات مختلف سیاسی عراق و شکل‌گیری ائتلاف های احتمالی برای تشکیل دولت جدید پرداخت و گفت: بخشی از جریانات سیاسی در عراق که عموما مربوط به عامری و گروه های نزدیک به حشدالشعبی هستند بر این اعتقادند که نقش ایران در عراق می تواند کارساز باشد و به امنیت این کشور کمک کند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جریان فتح به رهبری عامری و برخی گروه های دیگر همواره بر نقش کلیدی ایران در سرکوب داعش و کمک به امنیت عراق اذعان داشته و قدردان بوده اند.

وی در ادامه به گروه های دیگر عراق با تفکری متفاوت اشاره و بیان کرد: از سوی دیگر جریاناتی نزدیک به صدر با حضور ایران و آمریکا در عراق میانه چندانی نداشته و قصد دارند نقش این کشورها را کاهش دهند و خود به تنهایی امنیت عراق را تأمین کنند که البته به نظر می رسد این افراد نقش مهم ایران در سرکوب داعش را فراموش کرده اند.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: برخی گروه های دیگر در عراق که لائیک هستند نیز نقش غرب را به صورت خیلی پررنگ در عراق قبول داشته و تقویت می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه در نهایت باید 160 کرسی کنار هم جمع شوند تا ائتلاف شده و نخست وزیر معرفی شود، عنوان کرد: در این میان جریاناتی که روابط مثبت تری با ایران داشته و نقش کلیدی جمهوری اسلامی را فراموش نکرده اند، طیف قدرتمندی هستند و در صورت مدیریت رایزنی ها حتی می توانند طیف صدر را نیز به خود نزدیک کنند.

وی همچنین به نقش اکراد و کرسی های اهل سنت اشاره و اظهار کرد: این گروه ها نیز نقش مهمی دارند که باید در محاسبات و مذاکرات مد نظر قرار بگیرند در نهایت جریانات العبادی و عامری که دیدگاه مثبتی نسبت به ایران دارند باید سعی کنند جریان صدر که ابتکار عمل را در دست دارد به سمت خود منعطف کنند تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: نقش سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای محافظ کار عرب نیز میتواند در تصمیم گیری مقتدی صدر و ائتلاف های وی کلیدی باشد از این رو مدیریت مذاکرات بسیار مهم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید