مقتدا صدر بزرگترین مانع تشکیل فراکسیون اکثریت شیعه

کدخبر: ۲۱۵۴۹۴
اقتصادنیوز: رایزنی و گفت‌وگوهای رئیس ائتلاف پیشتاز «سائرون» بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق برای تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون‌ پارلمانی ادامه دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، السومریه‌نیوز نوشت، در مرحله پس از انتخابات عراق و مشخص شدن نتایج شمارش آراء صندوق‌های رای، رهبران ائتلاف‌های پیروز در انتخابات در حال رایزنی‌های دوجانبه و چند جانبه برای تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان هستند تا شخصی را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کنند و سپس کابینه جدید تشکیل شود.

«مقتدی صدر» رئیس جریان «صدر» و رهبر فهرست «سائرون» که حائز بیشترین کرسی‌های پارلمانی شده است، روز گذشته نیز با «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف سکولار «الوطنیه» و «سید عمار حکیم» رئیس جریان «الحکمه» دیدار کرد.

طبق بیانیه جریان «صدر»، مقتدی صدر و ایاد علاوی آخرین تحولات سیاسی را مورد ارزیابی قرار داده و بر ضرورت تلاش بر اساس اصل ملی‌گرایی واقعی و اجتناب از جبهه‌بندی‌ها و صف‌کشی‌ها در تشکیل فراکسیون پارلمانی تأکید کردند.

رهبران ائتلاف سائرون و الوطنیه همچنین بر ضرورت تسریع تشکیل دولت برای ایفای مسئولیت‌هایش تأکید کردند.

طبق این گزارش، مقتدی صدر، روز گذشته نیز با سید عمار حکیم برای دومین بار طی یک هفته اخیر دیدار کرد.

دفتر جریان الحکمه در بیانیه‌ای درباره این دیدار تصریح کرد، سید عمار حکیم و مقتدی صدر نقشه راه ائتلاف‌های سیاسی و تشکیل دولت آینده را مورد ارزیابی قرار داده و تأکید کردند که دولت آینده بایستی دولتی خدمت‌گذار و برخوردار از برنامه با سقف زمانی مشخص باشد.

مقتدی صدر، روز یکشنبه نیز با هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و سید عمار حکیم، دیدار و درباره تشکیل دولت آینده و لزوم تامین خواسته‌های رایزنی کرد. اما طبق بیانیه دفتر صدر و نیز اظهارات العامری، که بر عبور از طایفه‌گرایی در تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی تأکید کرده است، به نظر می‌رسد دیدار این دو شخصیت شیعه خروجی مثبتی نداشته است.

در همین راستا، ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» نخست‌وزیر با صدور بیانیه‌ای، درباره صف‌بندی‌های طایفه‌ای در دولت بعدی هشدار داده و از مردم و نیروهای ملی عراق خواسته است تا با هرگونه تلاش برای تشکیل دولت طایفه‌گرایی مقابله کنند.

با وجود صدرنشینی فهرست سائرون در انتخابات پارلمانی، این ائتلاف نیازمند هم‌پیمانی با سایر ائتلاف‌های پیروز در انتخابات برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر است اما به دلیل اقدام مقتدا صدر در وتو کردن هم‌پیمانی با ائتلاف «دوله‌ القانون» به رهبری «نوری المالکی» و ائتلاف الفتح، به رهبری العامری، عرصه سیاسی کشور به سوی تبدیل شدن به یک میدان نبرد برای تسویه حساب‌های صدر علیه جریان‌های وابسته به «الحشد الشعبی» پیش می‌رود و همین مساله به طولانی شدن روند تشکیل دولت جدید و غیر ممکن شدن تشکیل فراکسیون «اکثریت شیعه» منجر خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید