نیویورک تایمز: سخنان پومپئو بوی جنگ می دهد

کدخبر: ۲۱۵۵۲۵
اقتصادنیوز؛ اکثر رسانه‌های غربی، با احتیاط به استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران پرداختند. این رسانه‌ها درباره وقوع جنگ و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه هشدار دادند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو؛ با خروج آمریکا از برجام، متحدان این کشور، از عدم ارائه یک طرح جایگزین یا استراتژی برای مقابله با ایران در دوران پس از خروج آمریکا گلایه کردند. در همین راستا، دیروز مایک پومپئو لیست بلندبالایی از درخواست‌ها از ایران را مطرح کرد که بسیاری از تحلیلگران آن‌ها را غیرسازنده و غیرممکن توصیف کردند.

لیست پومپئو به نحوی طراحی شده که پذیرش آن از سوی ایران به معنی تسلیم شدن خواهد بود. این همان نکته‌ای است که کارول جیاکومو، عضو شورای سردبیری روزنامه نیویورک‌تایمز، طی یادداشتی در این روزنامه به آن اشاره کرد.

نیویورک‌تایمز در یادداشتی به عنوان «طرح ایرانی پومپئو: به آن‌ها بگویید تسلیم شوند»، ضمن جنگ‌طلبانه خواندن سخنرانی پومپئو نوشت: «از زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ در ماه جاری تعهدات آمریکا ذیل برجام را لغو کرد، پرسش این بوده بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد. روز دوشنبه، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، آنچه او توقع اتفاق افتادن آن را داشت، را اعلام کرد: تسلیم ایران».

به گفته نیویورک‌تایمز، ۱۲ درخواست پومپئو چنان گسترده هستند که حتی اگر ایران بخواهد آن‌ها را بپذیرد، بعید است به این زودی این کار را بکند. این روزنامه با بیان اینکه رویکرد پومپئو دارای اشتباهات بسیاری است، افزود: این (رویکرد)، یک استراتژی نیست. بلکه یک توهم است حتی اگر به یک نزاع مستقیم نینجامد، تنش‌های منطقه را بدتر خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه آقای پومپئو گفت که هدف دولت (آمریکا)، حصول یک توافق جامع با ایران است، اما به نظر می‌رسد که هدف واقعی شکستن رژیم یا مجبور کردن آن به از سرگیری برنامه هسته‌ای است. تا بدین طریق بهانه‌ای برای آمریکا و اسرائیل جهت اقدام نظامی فراهم شود.

نشریه آمریکایی هیل، که اخبار کنگره آمریکا را پوشش می‌دهد، خواسته‌های پومپئو، را «بسیار بزرگ» دانست و اعلام کرد آمریکا به شکل تمام عیار یک استراتژی جنگ مالی را علیه ایران دنبال می‌کند.

شورای سردبیری روزنامه واشینگتن‌پست، در سرمقاله این روزنامه از سخنرانی وزیر خارجه جدید آمریکا انتقاد کرد و گفت: «مایک پومپئو صحنه را برای یک نزاع دائمی با ایران، مهیا کرد».

واشنگتن‌پست، سخنرانی پومپئو را یک مطالبه «تقریبا صریح» برای تغییر رژیم در تهران توصیف کرد.

وبگاه شبکه سی‌ان‌ان، نیز مانند سایر رسانه‌ها، هدف طرح جدید پومپئو را تغییر رژیم در ایران دانست و نوشت: «پومپئو روز دوشنبه در یک سخنرانی - که بسیاری از تحلیلگران آن را کاملا یک سیاست تغییر رژیم دانستند که فقط اسم تغییر رژیم نداشت - گفته آمریکا ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی و فشار نظامی خُرد خواهد کرد مگر آنکه رفتارش در خاورمیانه را تغییر دهد».

کلمنت ترم، کارشناس مسائل ایران، در خصوص درخواست‌های پومپئو به سی‌ان‌ان گفت: «پذیرش شروط پومپئو برای جمهوری اسلامی غیرممکن است. زیرا این شروط به مسائلی می‌پردازند که بخشی از هویت انقلاب (اسلامی ایران) هستند. ما شاهد یک توافق جدید (با ایران) نخواهیم بود. بلکه به سمت تغییر رژیم می‌رویم».

اگر چه پومپئو در سخنرانی‌اش صریحا به سیاست تغییر رژیم اشاره‌ای نکرد، اما محتوای سخرانی و مفاد درخواست‌هایش از ایران، باعث شد اغلب رسانه‌ها هدف اصلی استراتژی پومپئو را تغییر و براندازی نظام ایران بدانند.

وبگاه شبکه سی‌ان‌بی‌سی، در یادداشتی به قلم شان مک‌فیت، پژوهشگر ارشد شورای آتلانتیک، با بیان اینکه اغلب درخواست‌های پومپئو از ایران دست‌نیافتنی هستند، نوشت: استراتژی سه بعدی جایگزین «توافق جدید» با ایران خواهد شد. اگر ایران تجاوزش را رها نکند و به 'تمدن' ملحق نشود، این استراتژی رژیم ایران در هم خواهد کوبید. با این حال، استراتژی او (پومپئو) نقاط ضعفی دارد.

به گفته سی‌ان‌بی‌سی، موضع سرسختانه پومپئو در برابر ایران، بیانگر چگونگی آغاز شدن جنگ است.

مجله آمریکایی اسلیت، نیز تحلیل مشابهی ارائه کرده است. به گفته این مجله، استراتژی جدید پومپئو در قبال ایران، کاملا بر سیاست تغییر رژیم مبتنی است، اما فقط اسم تغییر رژیم ندارد.

اسلیت با بیان اینکه استراتژی پومپئو به طرز عظیمی پرریسک است، تصریح کرد که هیچگونه شانسی برای قبول شروط دولت ترامپ از سوی ایران وجود ندارد.

سایر رسانه‌های غربی تحلیل‌های مشابهی ارائه کردند. در یک ارزیابی کلی، می‌توان گفت اکثر رسانه‌های غربی، با احتیاط به استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران پرداختند. این رسانه‌ها درباره وقوع جنگ و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه هشدار دادند. در این میان باید رسانه‌های جریان محافظه‌کار، مانند وال‌ستریت‌ژورنال، را مستثنی دانست. محافظه‌کاران نه تنها از سخنرانی پومپئو استقبال کردند بلکه خواستار تشدید فشار اقتصادی بر ایران شدند.

وال‌ستریت ژورنال، چند یادداشت در این زمینه منتشر کرد. در یکی از یادداشت‌ها با عنوان «ایران! برای جنگ ریال آماده شو»، ادعا شده که جنگ مالی آمریکا علیه ایران، شانس خوبی برای پیروزی دارد.

اما در رسانه‌های عربی، دو نوع دیدگاه درباره سخنرانی پومپئو وجود دارد. رسانه‌های مستقل که دیدگاه مساعدی نسبت به ایران دارند، درباره احتمال براندازی نظام ایران یا وقوع جنگ هشدار دادند. این درحالی است که رسانه‌های نزدیک به عربستان، از استراتژی جدید آمریکا برای "محاصره" ایران استقبال کردند.

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم، در سرمقاله امروزش، استراتژی جدید آمریکا را مبتنی بر «تغییر نظام» دانست و سخنرانی پومپئو را مقدمه‌ای برای محاصره بی‌سابقه ایران دانست که ممکن است به جنگ منتهی شود.

به گفته این روزنامه، تمام محور‌های اصلی سخنرانی پومپئو بر تغییر نظام ایران مبتنی بود و این تغییر به شکل براندازی نظام‌های عراق و لیبی خواهد بود.

رأی‌الیوم با اشاره به شروط ۱۲ گانه پومپئو نوشت: «تمام این شروط امکان‌ناپذیر، اسرائیلی هستند و برای خدمت به هژمونی اسرائیل بر کل منطقه و نابود کردن هرگونه تهدید برای اسرائیل، بخصوص از جانب ایران، طراحی شده‌اند. پرواضح است که پومپئو سخنگوی بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع او، آویگدور لیبرمن، شده است».

روزنامه الشرق الاوسط، به طور گسترده به تهدیدات مقامات آمریکایی علیه ایران پرداخت و چندین گزارش و تحلیل در ستایش از سخنرانی پومپئو منتشر کرد.

در یکی از تحلیل‌های الشرق الاوسط آمده: «کار تمام شد و تیر شلیک شد. آنچه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد بسیار بسیار بزرگ‌تر و گسترده‌تر از سخن گفتن صرف درباره تغییر رفتار بدنام ایران است».

در همین تحلیل ادعا شده با اعلام استراتژی پومپئو، سیاست محافظه‌کاری آمریکا در برابر ایران تمام شد و ابر‌های سیاه بر فراز تهران حاکی از وقوع یک سونامی بسیار موثر هستند.

وبگاه شبکه العربیه، چندین گزارش درباره سخنرانی پومپئو منتشر کرد و از تایید استراتژی پومپئو توسط کشور‌های عربی سخن گفت.

شبکه الجزیره، نیز به مناسبت سخنرانی پومپئو، گزارش مفصلی درباره تاریخ تنش بین ایران و آمریکا از آغاز انقلاب اسلامی تا دوره ترامپ منتشر کرد. به گفته این شبکه، از زمان تاسیس جمهوری اسلامی تاکنون، به جز دوره باراک اوباما که اندکی نزدیکی بین دو کشور حاصل شد، بین ایران و آمریکا تنش بوده است.

سایر رسانه‌های عربی، نیز در تحلیل‌های مشابهی ارائه کرده‌اند. به طور کلی، این رسانه‌ها در پوشش اخبار مرتبط با سخنرانی پومپئو سه روش داشتند: بسنده کردن به نقل اخبار بدون تحلیل، جانبداری واضح از رویکرد جدید آمریکا و هشدار درباره تبعات رویکرد پومپئو.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید