گزارش فراکسیون نظارت بر برنامه‌های توسعه کشور: بیکاری 0.3 درصد کاهش داشته

کدخبر: ۲۱۵۷۵۰
رئیس فراکسیون نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ای کشور مجلس گفت: در سال است اما در سال گذشته شاهد 0.3 درصد کاهش نرخ بیکاری بوده‌ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ای کشور مجلس در حاشیه نشست علنی امروز (چهارشنبه 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی در توضیح ارزیابی اجرای برنامه ششم توسعه در سال نخست (1396) گفت: احکامی در حوزه های مختلف تصویب و طبق برآورد معاونت نظارت، 1229 حکم در برنامه ششم توسعه داشته‌ایم.

خدابخشی یادآور شد: 1229 حکم برنامه توسعه کشور است که بخشی از آنها به دلیل عدم تصویب آیین نامه معطل مانده است. در واقع 58 آیین نامه لازم التصویب با توجه به احکام مذکور نیاز است که متاسفانه تنها 4 فقره آیین نامه و مقررات تصویب شده است و 54 آیین نامه و مقررات لازم تصویب معطل مانده است؛ البته 43 فقره از احکام نیز مهلت قانونی آنها به پایان رسیده و 65 حکم نیازمند پیش نیاز و تصویب آیین نامه است.

وی در توضیح تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی در سال 1396 افزود: طبق برنامه ششم توسعه باید شاهد رشد 8 درصدی در سال نخست برنامه می بودیم، اما براساس عملکرد 9 ماهه سال 96 و طبق برآورد بانک مرکزی، رشد اقتصادی 3.4 درصد بوده است که با 3 ماه آخر سال حداکثر به 4 درصد می رسد.

نماینده مردم الیگودرز تصریح کرد: براساس تشکیل سرمایه ناخالص که همان رشد سرمایه گذاری بخش عمومی و خصوصی را شامل می‌شود، طبق هدفگذاری به 21.4 درصد باید می رسیدیم، اما طبق عملکرد 9 ماهه سال 96 تنها 1.4 درصد در این بخش رشد داشته ایم، درمورد نرخ تورم نیز برای سال نخست اجرای برنامه ششم توسعه به طور میانگین 8.3 درصد در نظر گرفته شده، اما عملکرد 12 ماهه سال 96 نشان از نرخ تورم 9.6 درصد دارد.

خدابخشی با اشاره به نرخ بیکاری هم اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که دولت برای کاهش بیکاری طبق برنامه ششم توسعه می بایست انجام دهد، هر سال شاهد کاهش 0.8 درصدی به میزان ایجاد حداقل یک میلیون شغل خالص در سال است اما در سال گذشته شاهد 0.3 درصد کاهش نرخ بیکاری بوده ایم.

وی افزود: در بخش رشد صادرات غیرنفتی طبق برنامه ششم توسعه به میزان 2.7 درصد می بایست رشد داشته باشیم، اما طبق عملکرد 9 ماهه تنها 11.2 درصد رشد صورت گرفته است.

رئیس فراکسیون نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ای کشور مجلس بیان کرد: درخصوص واردات کالا نیز 16.9 درصد برای رشد هدفگذاری شده بود، اما تنها شاهد رشد 19 درصدی در این بخش هستیم، در بخش کشاورزی طبق برنامه ششم توسعه باید به رشد 8 درصد در سال نخست دست پیدا می کردیم، اما طبق عملکرد 9 ماهه شاهد رشد 4.1 درصد هستیم. همچنین در بخش نفت می بایست به رشد 8 درصدی دست پیدا می کردیم که در سال 96 تنها 1.3 درصد رشد صورت گرفته است.

خدابخشی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن می بایست رشد 9.3 درصد و 8.8 درصد محقق می شد، اما در سال 96 تنها به رشد 4.6 درصد رسیده ایم. در بخش خدمات نیز علی رغم برنامه مصوب به رشد 7.1 درصد دست یافته ایم.

خدابخشی یادآور شد: فراکسیون نظارت بر برنامه های توسعه ای کشور پیگیر تصویب آیین نامه ها برای اجرا احکام مصوب است، همچنین مکاتباتی با وزرا و دستگاه های مختلف انجام گرفته که تنها برخی از آنها پاسخ فراکسیون را داده اند.

رئیس فراکسیون نظارت بر برنامه های توسعه ای کشور مجلس در پایان خاطر نشان کرد: هیئت رئیسه مجلس نیز این موضوع را در دستور کار مجلس قرار داده زیرا عدم نظارت کافی بر برنامه های به علت عدم تحقق اهداف و برنامه ها در دوره های گذشته است، لذا در تلاشیم تا این نواقص رفع شود، از این رو در نشست آتی گزارشی درخصوص تهیه داشبورد نظارتی برای نظارت بر دستگاه های اجرایی از طریق دیوان محاسبات را توضیح خواهیم داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید