نخست وزیر جدید ایتالیا منصوب شد

کدخبر: ۲۱۵۸۸۴
اقتصادنیوز : 'جوزپه کونته' حقوقدان و استاد دانشگاه فلورانس به عنوان شصت و پنجمین نخست وزیر ایتالیا منصوب و مامور تشکیل دولت شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،پس از گذشت 80 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی، مشاجرات میان احزاب و رایزنی های متعدد رئیس جمهوری با احزاب و شخصیت ها، سرانجام ایتالیا از بن بست سیاسی خارج شد و 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری دقایقی پیش جوزپه کونته را مامور تشکیل دولت جدید کرد. 

نخست وزیر جدید ایتالیا که بدون هیچ سابقه سیاسی است، 54 سال سن دارد و وکیل و استاد دانشگاه در رشته حقوق خصوصی است. او از سوی جنبش 5 ستاره و حزب اتحاد برای خارج کردن ایتالیا از بن بست سیاسی و تشکیل یک دولت ائتلافی به رئیس جمهوری معرفی شده بود. 

ماتارلا پس از دیدار با کونته که دو ساعت بطول انجامید دقایقی پیش وی را رسما به عنوان شصت و پنجمین نخست وزیر این کشور منصوب کرد و آینده سیاسی کشور را به وی سپرد که احتمالا روز سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده از پارلمان درخواست رای اعتماد خواهد کرد. 

رئیس جمهور ایتالیا روز گذشته نیز با 'روبرتو فیکو' رئیس مجلس نمایندگان و 'ماریا الیزابتا آلبرتی کازلاتی' رئیس مجلس سنا دیدار کرد تا به ارزیابی ها و نقطه نظرات آنها پیرامون شکل گیری دولت جدید ائتلافی گوش دهد. 

در همین حال و همزمان با برگزاری دیدارهای مذکور، خبرگزاری ها به نقل از برخی روزنامه های خارجی از جمله لوموند، الپاییس و نیویورک تایمز که در مورد زندگی شخصی و حرفه ای نخست وزیر پیشنهادی برای ریاست دولت ائتلافی ایتالیا تحقیق کرده اند، گزارش دادند که دوره های تکمیلی تحصیلی نامبرده در خارج از کشور (که در رزومه 12 صفحه ای اش به آن اشاره شده بود) برای مثال در دانشگاه نیویورک هرگز از سوی وی، نه به عنوان دانشجو و نه به عنوان استاد گذرانده نشده است. 

رهبران سیاسی دو حزب 'اتحاد' و 'پنج ستاره' روز دوشنبه در دیدار با رئیس جمهوری ایتالیا نام کونته را به عنوان نخست وزیر دولت ائتلافی جدید این کشور معرفی کردند. 

'لوئیجی دی مایو' رهبر سیاسی جنبش 5 ستاره پس از دیدار با ماتارلا گفت: کونته نخست وزیر یک دولت سیاسی خواهد بود و مابه این انتخاب افتخار می کنیم او ایتالیایی ها را آزارنخواهد داد. امروز در مقابل یک لحظه تاریخی قرار داریم ما فردی را که می تواند قرارداد دولتی را به جلو ببرد معرفی کردیم. یقینا هدف ما بهبود زندگی ایتالیایی ها است. 

'متئو سالوینی' رهبر سیاسی حزب 'اتحاد' نیز پس از دیدار با رئیس جمهوری ایتالیا گفت: ما سرنوشت کشور را به دست رئیس جمهوری دادیم. دولتی که تشکیل خواهد شد یک دولت مطیع خواهد بود هیچ کسی نباید از سیاست های اقتصادی ما نگران باشد. 

در انتخابات روز 4 مارس گذشته حزب اتحاد موفق به کسب تنها 17 درصد از آرا، در قالب ائتلاف راست گرایان میانه شده بود. ائتلاف راست گرایان میانه شامل حزب 'فورتسا ایتالیا ' متعلق به 'سیلویو برلوسکونی'، حزب 'اتحاد' و حزب 'برادران ایتالیا' مجموعا 37 درصد آرا را بدست آورده بود. در حالی که میان احزاب، جنبش پنج ستاره به رهبری 'لوئیجی دی مایو' با کسب 32.5 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء را به خود اختصاص داد. 

ائتلاف راست میانه به ریاست 'متئو سالوینی' در انتخابات 36.96 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 37.48 درصد برای سنا بدست آورد و ائتلاف چپگرای میانه به ریاست 'متئو رنتزی' 23.03 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 23.10 درصد در سنا را کسب کرد و در نهایت هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نشد. 

با توجه به این نکته که هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی در انتخابات پارلمانی موفق به کسب حد نصاب آرا (40 درصد) برای رسیدن به اکثریت لازم برای تشکیل دولت نشد، این کشور وارد بحران سیاسی شد که 80 روز بطول انجامید. 

ادامه هشدارهای بروکسل به دولتمردان ایتالیا

روز گذشته 'پیتر آلتمایر' وزیر اقتصاد آلمان بر لزوم رعایت قواعد مالی اتحادیه اروپا تأکید کرده و نسبت به «تشکیل یک دولت اروپا گرا در ایتالیا همچون در 70 سال گذشته»، ابراز امیدواری کرد. 

'ناتالی لوآزو' وزیر امور اروپایی فرانسه نیز گفت : فرانسه در راستای احترام به نتیجه انتخابات، تعهدات اتخاذ شده از سوی تمامی اعضای اتحادیه و منطقه یورو و ارزش های بنیادین اتحادیه اروپا، با دولت ایتالیا کار خواهد کرد.

'والدیس دومبروفسکیس' نایب رئیس کمیسیون اروپا خواستار «اتخاذ سیاست بودجه مسئولانه» از سوی دولت آینده ایتالیا شده و 'سسیلیا مالمستروم' کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا نیز نسبت به گرایشات احزاب پیوند و پنج ستاره در مورد تجارت بین المللی ابراز نگرانی کرد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید