رئیس جمهوری فرانسه خواستار تضمین های لازم درمورد اجرای برجام به ایران شد

کدخبر: ۲۱۶۰۲۸
رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که شرکت های اروپایی به رغم امکان تحریم های آمریکا، علاقمند به حفظ همکاری با ایران هستند و باید تضمین های لازم را در مورد اجرای برجام به تهران بدهیم.
 رئیس جمهوری فرانسه خواستار تضمین های لازم درمورد اجرای برجام به ایران شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل ازایرنا، امانوئل مکرون شامگاه پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در حاشیه همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ که از شبکه روسیه 24 به صورت مستقیم پخش می شد، گفت: کشورهای اروپایی در روزهای اخیر اعلام کرده اند که در برجام می مانند.

وی با اشاره به اینکه سه کشور اروپایی از امضاکنندگان برجام هستند، اظهار داشت: مفاد برجام از سوی این کشورها اجرا می شود.

مکرون یادآوری کرد: در اجلاس هفته گذشته صوفیه اعلام کردیم که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند تا شرکت های ما بتوانند با شرکای خود راه حل مناسب بیابند و موقعیت خود را به رغم تحریم های آمریکایی حفظ کنند و در ایران بمانند.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: ایران به تعهدات خود عمل می کند و اطلاعاتی که از آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کردیم، مثبت است، بنابرین می خواهیم برجام حفظ شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران درخصوص برنامه هسته ای ایران پس از سال 2025 گفت وگو کرده و این مذاکره مهم بوده است.

مکرون با بیان اینکه برجام توافق خوبی است، اضافه کرد: این توافق را باید حفظ کرد.

وی افزود: باید اعتماد ایران را جلب کنیم و در آن صورت شرایط را برای پایبندی این کشور به برجام تامین می کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد که باید تلاش شود چارچوبی که در سال 2015 در مورد برنامه هسته ای ایران ایجاد شده است، حفظ شود.

به گزارش ایرنا، ترامپ روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید